Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arverett - forskudd på arv, regler?

Eplesaft

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et spørsmål angående arv, er det noen regler som gjelder forskudd på arv? Kan en person som har arvet penger fra en avdød slektning, gi pengene bort til en annen slektning? Det er jo tross alt personens egne penger, siden personen har arvet dem, men i hvilken paragraf står dette?

En oppgave går ut på å bevise hvem som har rett; personen som har arvet penger og gir dem vekk til en slektning, og noen som mener at personen ikke kan gi vekk pengene vilkårlig, og at de krever en del selv, eller at det i det minste blir betraktet som forskudd på arv.

Jeg er ganske klar på at personen må få gjøre som han selv vil, men når jeg skal bevise det, hvilken paragraf, eventuelt hvilken lov må jeg benytte meg av?

- Takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen lov som sier at man kan gi bort sine egne penger. Det er sikker, ulovfestet rett. Om pengene kommer fra arv eller noe annet har ikke noe å si. (Med unntak for om det ble satt noen betingelser da pengene ble arvet, men det sier du ikke noe om).

Derimot kan en overføring av penger kunne betraktes som forskudd på arv. Det kommer an på omstendighetene, som du ikke skriver noe om her.

Lenke til kommentar

Det avhenger litt av hvem du i så fall har tenkt til å gi penger til. Hvis en f.eks. en mor som har tre barn har arvet, si 3 mill., og vil gi bort 1 mill til et av sine barn vil dette kunne ses på som forskudd på arv, hvis jeg ikke husker heeelt feil (rett meg hvis jeg tar feil).

Er nok flere omstendigheter som kan føre til at det ses på som forskudd på arv, men kommer ikke på mer i farta.

Endret av annemarie89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...