Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

DABradio i bil - min erfaring

Anbefalte innlegg

Jeg liker å høre på P4. Som noen av dere husker så var det noen politikere som bestemte seg for å flytte P4 over på en dårligere frekvens for noen år siden, for å gi kanal24 (nå kjent som radio norge) et fortrinn som ny radiostasjon. Etter det har lydkvaliteten på P4 sine FM-sendinger gått betraktelig ned om man ikke befinner seg i områder med ekstremt god dekning. For meg, som bor litt ute i periferien så betyr det i praksis at man kun får P4 i bil uten skurring om man kjører opp på et lite fjell og parkerer der.

I høst ble det så jeg kjøpte en JVC KD-R801 spiller med ekstern DAB-tuner (KT-DB1000.) Det ble ikke billig, og det er litt stress med en ekstra boks og en ny antenne; men resultatet ble bra.

Siden det i Norge sendes med minimum 192kbit per kanal så er lydkvaliteten relativt god. Med ideelle dekningsforhold så har FM-signaler bedre lydkvalitet, men i en bil så er det skjelden slik at forholdene er 100% hele tiden. Det virker som om DAB-sendingene har en flatere frekvenskurve, og derfor krever mindre etterbehandling for å høres bra ut, både litt ned i bassen og øverst i diskanten høres DAB bedre ut på samme kanal med nevnte JVC-spiller. Dette er selvsagt ting som en knallgod FM-mottaker klarer seg bedre på.

DAB-signalene er konsistente; jevnt over bra lydkvalitet. Jeg liker det bedre enn FM-skurringen. Desverre så er ikke lyden perfekt. Det varierer fra program til program hvor godt lyden er tilpasset DAB, spesielt nyhetene og enkelte reklamer høres litt feil ut. På en måte som om de er mikset akkurat for høyt i volum til at lyden blir bra. Når dekningen er så dårlig at mottakeren ikke klarer å få lyd ut av signalet så høres det i form av en slags bobling. Ikke i nærheten av så irriterende som tilsvarende helt på kanten FM-signaler, og det er jevnt over slik at man enten får inn DAB-signaler eller ikke, kun i ytterkanten av dekningsområdene får man mye av denne boblingen. Når man beveger seg utenfor dekningsområdet så byttes det til FM-mottak automatisk.

DAB er et fremskritt når det gjelder radio i bil. Ideelt sett kan FM-radio være bedre, men DAB egner seg bra i bil siden lydkvaliteten ikke varierer etter signalstyrke. DAB-nettet er enda ikke fullt bygd ut; men holder man til i et område med god dekning så kan det være verdt å vurdere. Kun nå nylig har utvalget av bilspillere med DAB-muligheter blitt stort. For kun et år siden var det vanskelig å finne en spiller med DAB uten at det gikk på bekostning av andre funksjoner, nå er prisen på vei ned og man får det man kan forvente seg av funksjoner selv i en spiller med DAB.

Mer info + dekningskart finnes på Digitalradio Norge sine sider.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk for DAB integrert i bilradioen når jeg nylig kjøpte bil. Veldig postitivt overrasket over kvaliteten, og jeg hører stort sett på Petre. 128kbits kvalitet sier min boks hjemme, og det merkes veldig godt over kvaliteten på FM-radioen. Jeg kjører gjennom mange tunneller i løpet av en dag og der er ikke DAB-en like rask å komme tilbake som FM, men at det blir dønn stille istedet for skurring er herlig.

Aldri dårlig forbindelse i Bergensområdet, bare helt borte som i tunneller eller helt tilstede.

Kostet 2000kr ekstra i forhold til bare FM i min Focus.

Anbefales!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...