WebN00b Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Så jeg sitter og prøver å gjøre en oppgave vi har fått på skolen. Oppgaven er egentlig veldig enkel, men det står helt stille her nå... (Dette er forøvrig første oppgaven hvor vi bruker klasser) Vi skal lage en enkel bankkonto som spør om navn på kontoeier, saldo på konto og så skriver ut dette. Alt fungerer fremt til siste delen der programmet skal skrive ut infoen. public class Konto { private String eier; private int saldo; public void setSaldo(int tall) { saldo = tall; } // end setSaldo public void setNavn(String navn) { eier = navn; } // end setNavn public void skrivInfo() { System.out.println("Eier er: " + "\n" + eier + ".\nSaldo er: " + "\n" + saldo); } // end skrivInfo public static void main(String[] args) { Scanner input = new Scanner(System.in); Konto konto1 = new Konto(); System.out.println("Skriv inn navn på kontoeier: "); String navn = input.nextLine(); System.out.println(); System.out.println("Skriv inn saldo: "); int tall = input.nextInt(); System.out.println(); konto1.skrivInfo(); } // end main } // end class main Det jeg får som output etter å ha oppgitt navn og saldo er: Eier er: null. Saldo er: 0 WTF?? Hvorfor får ikke programmet tak i navn og saldo? Hva gjør jeg feil? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Hint: tall og tall er ikkje det same. Den du allokerer data til er tall, mens den du skriver ut er konto1.tall, desse to er ikkje same variabel Viss eg ikkje er fullstendig på bærtur så må du legge til desse to linjene: konto1.setSaldo(tall); konto1.setNavn(navn); Dog er nok det penare med konto1.setSaldo(input.nextLine()); Lenke til kommentar
WebN00b Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Takk! Det fungerer nå når jeg la til forslaget ditt her: konto1.setNavn(navn); konto1.setSaldo(tall); konto1.skrivInfo(); Jeg fikk det ikke helt til med å bruke det andre du foreslår (konto1.setSaldo(input.nextLine()); ), men nå har jeg noe å jobbe videre med! Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 kva feil fekk du på den andre linja? Du må ha to linjer også her eg berre viste ei linje som eksempel på korleis du kan effektivisre koden din. Lenke til kommentar
WebN00b Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Jeg fikk feilmeldinger fordi jeg plasserte linjene på feil sted. Men jeg hadde ikke tid til å se på det da. Har funnet ut av det nå! Det var bare å bruke hjerner så var det ikke så vanskelig, gitt! Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå