Xsandri Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Har vært litt nysgjerrig på hvor mange ord jeg kan få ut av 5 og 6 bokstaver/tall, og har lyst til å finne ut. F.eks aaaa1, aaaa2, aaaa3. Pluss caps lock, F'eks Aaaa1, AAaa1 og videre. Hvor mange ord med tall og caps lock vil jeg da kunne få frem til slutt? Vil bare ha med 5 og seks bokstaver. og ett spørsmål til, noen steder jeg kan finne alle ordene som er mulig med caps lock og tall på nettet? Kan sikkert utdype hvis det trengs, sitter på skolen - Sandri Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Hva med å gjøre dine egne kombinatorikk-lekser? Lenke til kommentar
Xsandri Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 får jeg lekser i sånt etterhvert? Jeg vet jo ikke engang hva det er jo Lenke til kommentar
Xsandri Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Hva med å gjøre dine egne kombinatorikk-lekser? Jeg vet søren ikke hva kombinatorikk-lekser er engang, det eneste jeg vil er å få tak i den gamle World of Warcraft accounten min, som jeg har glemt passordet på. det eneste jeg husker er at jeg hadde både små bokstaver, store bokstaver, og tall. (a,A,1) så nei, det her er ikke til noe kombinatorikk greier Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Og du har tenkt å prøve alle tenkelege kombinasjonar? Lukke til! Kan du ikkje få tilsendt nytt passord? Endret 30. oktober 2009 av Zeph Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Hvis det er snakk om 5 eller 6 bokstaver eller tall, hvor du kan bruke alt fra a-z og 0-9 i alle feltene, så blir det 62*62*62*62*62*63 Dette er det samme som 62^5*63, eller 57 716 368 416. Altså ekstremt mange mulige kombinasjoner. 62 fordi alfabetet du kan lage passord av består av 26 tegn, men 52 når du tar med store bokstaver. Så kan du bruke tallene fra 0-9, som gir deg 52+10=62 tegn per "plass". Du har 6 plasser, men den siste plassen kan også være tom (det kan ikke noen av de andre plassene være, kun den siste). Denne har da 63 mulig verdier. Med andre ord, det er ikke noe vits i å prøve alle mulige kombinasjoner. Sett at du bruker en hundredels sekund per "ord" vil du fortsatt bruke 18 år. Endret 30. oktober 2009 av Herr Brun Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Mener du at AAaa1 er et ord, eller mener du at ordet må stå i ordboka for at det skal være et ord? Hvis det siste, kan jeg ikke forstå at det finnes så veldig mange ord som har caps-lock på random steder i ordet, og heller ikke så veldig mange ord som har tall. Hvis det første, blir dette som ved en trekning med tilbakelegging der rekkefølgen er vesentlig. Formelen for å finne antall kombinasjoner da er: n^k (n opphøyd i k) der n er antall elementer du kan velge mellom, og k er antall trekninger. La oss si at det er et ord med 6 bokstaver. Alfabetet har 29 bokstaver, og siden du også skal ha med caps, blir det 58 bokstaver. Når du i tillegg skal ha med ti tall (0-9) blir det 68 bokstaver. det blir altså 68^6=98867482624 forskjellige ord. Så får du krysse disse ordene med ord i ordboken hvis du skal finne ordentlige ord... edit: ikke tatt til hensyn av at det kan være ENTEN 5 eller 6 ord. og tatt hensyn til at det er det norske alfabetet som gjelder Endret 30. oktober 2009 av r2d290 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 r2d290: Jeg vil tro han har plassert caps lock der selv for at det skal være vanskeligere å knekke, og det samme med tall. Ja faen. i utregninga mi har jeg glemt at du kunne bruke caps. Fikser nå Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 r2d290: Jeg vil tro han har plassert caps lock der selv for at det skal være vanskeligere å knekke, og det samme med tall. Ja faen. i utregninga mi har jeg glemt at du kunne bruke caps. Fikser nå Ja, så ikke før etter at jeg skrev innlegget mitt at det var snakk om et passord... Da kan det jo selvsagt være litt mer random. Men tror jeg lar deg gjøre den endelige utregningen. Stoler mer på dine tall enn mine egne Lenke til kommentar
Xsandri Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) En venn av meg sa at jeg kunne prøve alfabetet (29) + tallene (10) = 39 x 39, så får jeg alle mulige, dette blir jo 1521 eller noe. Er dette regnet feil? EDIT: det engelske alfabetet er jo 26, så må bytte ut 29 med 26 36x36= 1296 Endret 30. oktober 2009 av Xsandri Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Gjett, da... Det er riktig hvis du ikke kan bruke store bokstaver (eller BARE store bokstaver) og passordet består av to tegn. Lenke til kommentar
SlettetBruker5125 Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Hmm, tror det er en stor knapp på WoW som det står (Forgot Password) på! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå