Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Nøtt til barna.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel, en "løsning" er at du begynte 1 km øst for flagget ditt...

Kanskje oppgaven var dårlig formulert?

Vel, ignorer flagget. Hvilke plasser kan du begynne på, utføre kombinasjonen 1km sør, 1km vest og 1km nord, og ende opp der du begynte?

Din løsning er altså ikke gyldig.

Lenke til kommentar

Er det snakk om det nøyaktige punktet du begynte på, eller snakker vi om slike ting som ekvator? Eller snakker vi om punktet/sirkelen like utenfor sydpolen, hvor man, hvis man går 1 km sør, er så "tett inntil" sydpolen at om du går 1km vest går du i en sirkel rundt sydpolen, og dermed ender opp der du begynte sirkelen, slik at når du går nord er du der du begynte? (Utrooolig tung og dårlig setning, men ;))

Lenke til kommentar

Flagget er der man begynte? :p

Ellers var det første jeg tenkte: "1km øst for flagget" x)

Du begynte 1 km øst for flagget ditt. Denne var nesten for enkel. (Det kan jo hende at eg har feil)

Det jeg også tenkte.. Litt vell enkelt :hmm:

Edit: nvm..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Du står en plass og setter opp et flagg.

Du går så 1km sør, 1km vest og 1km nord, og ender opp ved flagget ditt. Hvor begynte du?

Ja, nordpolen er en løsning. Jeg påstår at det finnes veldig mange andre steder med denne egenskapen. Finn alle.

Lyst å forklare kvar?

Sidan det står "Du står på en plass og setter opp et flagg, du går så 1km sør, 1km vest og 1km nord" så går eg ut frå at du ikkje beveger deg frå utgangspunktet (flagget). Dersom det er tilfellet så er oppgåveteksten feil.

Når du beveger deg vest antar eg du beveger deg langs same breiddegrad sidan noko anna ville vore å bevege seg sør eller nord samtidig. Eg ser difor ikkje korleis det kan være andre svar enn nordpolen.

Lenke til kommentar
Du står en plass og setter opp et flagg.

Du går så 1km sør, 1km vest og 1km nord, og ender opp ved flagget ditt. Hvor begynte du?

Ja, nordpolen er en løsning. Jeg påstår at det finnes veldig mange andre steder med denne egenskapen. Finn alle.

Lyst å forklare kvar?

Sidan det står "Du står på en plass og setter opp et flagg, du går så 1km sør, 1km vest og 1km nord" så går eg ut frå at du ikkje beveger deg frå utgangspunktet (flagget). Dersom det er tilfellet så er oppgåveteksten feil.

Når du beveger deg vest antar eg du beveger deg langs same breiddegrad sidan noko anna ville vore å bevege seg sør eller nord samtidig. Eg ser difor ikkje korleis det kan være andre svar enn nordpolen.

Du har tolket oppgaven riktig. Du begynner der flagget står.

1km nord for sydpolen blir for sært. Hvis du "snurrer" rundt går du ikke vestover.

Det finnes et sted på jorden som har den egenskapen at det er 1km å gå rundt langs breddegraden. Det er vel 1+1/(2pi) nord for sydpolen.

Tilsvarende finnes et sted med egenskapen at det er 0.5km rundt. Da går du altså to runder når du går 1km, og ender til slutt opp på samme sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...