Gå til innhold

Problemer med ny PC.

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har akkurat kjøpt en PC i deler. Men så har han et lite problem. Etter han hadde satt alle delene sammen, kom det ikke noe bilde opp på skjermen. Han har prøvd å resette CMOS, skifte skjerm osv.

Hovedkortet er et ASUS A7V8X GOLD. Skjermkortet er et brukt Geforce 4 MX. Tviler på at det er skjermkortet siden det funket fint i den pc'en det sto i før. Prosessor er XP 2500+ Barton.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En kamerat av meg har akkurat kjøpt en PC i deler. Men så har han et lite problem. Etter han hadde satt alle delene sammen, kom det ikke noe bilde opp på skjermen. Han har prøvd å resette CMOS, skifte skjerm osv.

Hovedkortet er et ASUS A7V8X GOLD. Skjermkortet er et brukt Geforce 4 MX. Tviler på at det er skjermkortet siden det funket fint i den pc'en det sto i før. Prosessor er XP 2500+ Barton.

omgomgomg..er du klar over hvor mange feil-alternativer man kan ha?

spesifiser litt bedre..

Lenke til kommentar

Ok..temper temper..hehe..*k000ze* :wink:

Du kan begynne med å røske ut alt av unødvendig hardware. La kun skjermkort, ram og hdd stå i, så kan du prøve å starte opp..siden du ikke kommer deg inn i med tastaturet må du prøve å komme deg inn med skrujern! :roll:

La kun de tre komponentene stå i, så bygger du deg ut fra der.

Hvis det ikke skulle virke, må du få lånt deg annen hardware hos kompissene dine for å teste om det er hardwaren din det er noe feil med.

Ellers så er du på egen hånd

Good luck! :p

Lenke til kommentar
Ok..temper temper..hehe..*k000ze* :wink:  

Du kan begynne med å røske ut alt av unødvendig hardware. La kun skjermkort, ram og hdd stå i, så kan du prøve å starte opp..siden du ikke kommer deg inn i med tastaturet må du prøve å komme deg inn med skrujern! :roll:  

La kun de tre komponentene stå i, så bygger du deg ut fra der.

Hvis det ikke skulle virke, må du få lånt deg annen hardware hos kompissene dine for å teste om det er hardwaren din det er noe feil med.

Ellers så er du på egen hånd

Good luck! :p

Beklager mitt lille utbrudd i sted... :)

Hva mener du med å bruke skrujern siden jeg ikke kommer inn med tastatur? Han får start på alt av vifter osv. men det kommer ikke bilde på skjermen.

Jeg er ikke hos han, men jeg ringte akkurat til han og formidlet det du skrev. Så da får vi håpe det funker.

Han er på et LAN nå, så jeg tror ikke det skal være noe problem å få lånt noe hardware.

Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Nå har han prøvd alt dere har foreslått. Fortsatt funker det ikke. Er det hovedkortet han bør returnere da?

Men helt nøyaktig, hva er det som skjer?

- Er det hvilestrøm på hovedkortet, det er ofte en lysdiode som indikerer dette (sitter på hovedkortet et sted hos meg ihvertfall)

- Sitter minnebrikken godt i? Ta den ut og press den godt i igjen.

- Sitter grafikkortet godt i? Ta det ut og press det solid på igjen.

- Kommer det noen pipelyder fra hovedkortet når du prøver å starte opp?

Hvis ja, så tyder det på at noe er galt med minnet, CPU, grafikkort etc. Se i manualen hva pipene betyr.

- Får du lysindikatorene på til kabinettet (typisk en grønn LED som indikerer at maskinen kommer på)?

- Går viften til CPU? Eller skrur den seg av etter noen sekunder

Som du skjønner, så er det litt tynt grunnlag å si at "fortsatt funker det ikke".

Lenke til kommentar
Nå har han prøvd alt dere har foreslått. Fortsatt funker det ikke. Er det hovedkortet han bør returnere da?

- Er det hvilestrøm på hovedkortet, det er ofte en lysdiode som indikerer dette (sitter på hovedkortet et sted hos meg ihvertfall)

Hvis ja, så tyder det på at noe er galt med minnet, CPU, grafikkort etc. Se i manualen hva pipene betyr.

- Får du lysindikatorene på til kabinettet (typisk en grønn LED som indikerer at maskinen kommer på)?

Som du skjønner, så er det litt tynt grunnlag å si at "fortsatt funker det ikke".

Ja, ser den.. :)

Skal høre med han så fort som mulig...

Lenke til kommentar

Den grønne LED'en lyser. Den røde LED'en som skal lyse hvis det er noe galt med skjermkortet, lyser ikke. Maskinen går som den skal, bortsett fra at det ikke kommer noe skjermbilde...

Lenke til kommentar
Det er ikke skjermen det er noe problem med da?  :roll:

Hvis du leser introduksjonsposten:

Lenke til kommentar

Hva mener du med å bruke skrujern siden jeg ikke kommer inn med tastatur? Han får start på alt av vifter osv. men det kommer ikke bilde på skjermen.

Under oppgradering av en kamerats PC opplevde jeg dette. Det viste seg at CPU ikke var skikkelig nede i sokkelen. Vi tok av igjen viften og fikk på plass CPU og da løste det seg.

Tror problemet oppstod da vi skulle låse prosessoren i sokkelen. Om vi ikke holdt prosessoren nede ble den presset litte granne opp i sokkelen på ene siden som gjorde at den ikke fikk skikkelig kontakt.

Lenke til kommentar

Har problemer av samme type med to hovedkort. Jeg mener problemet er hovedkortet etter å ha testet/skiftet alle andre komponenter inkl. cpu.

Det virker som om bios flipper helt om man skifter minne eller cpu.

Gidder ikke leke mer med dette og har bestillt to nye HK av annen type.

Det begynner etterhvert å bli endel poster her hvor dette problemet nevnes og jeg antar derfor at det er en prod. feil i hk eller en grov feil i bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...