Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mest økonomiske prisklasse?


Anbefalte innlegg

Jeg er student, og går om litt over ett år ut i en godt betalt jobb. Nå har jeg ca. 6 000 i månedlig inntekt utover studielånet. Jeg vurderer å kjøpe min første bil, og lurer på hvilken prisklasse og gjerne type som er mest økonomisk?

 

Innkjøpspris spiller selvsagt en rolle, men så tenker jeg at dersom jeg kjøper en bil som er så billig at det fort kan bli en reparasjon det første året, blir den mest sannsynlig solgt med tap når jeg fullfører studiene og vil således være veldig dyr det første året. Da er det kanskje bedre å kjøpe en som er kurant nok til å ha en stund?

 

I tillegg lurer jeg på hva jeg må beregne i månedlige kostnader. Blir vel forsikring 4-5000/12 + årsavgift 3500?/12 + drivstoff og vedlikehold - noe mer jeg bør få med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. alle biler må repareres, det er noe du må ta høyde for i månedutgiften(som sparing) vis du ikke har råd til å bare plutselig måtte ut med noen tusen for å få fikset bilen.

 

2. forsikringspremiumen er avhengig av mye rart, er du sikker på at du klarer å få prisen ned dit du har forespeilet den?

 

3. alle biler synker i verdi, vel generelt sett så er de slik. noen modeller av biler og veteranbiler generelt kan gjerne stige i verdi.

 

4. vis du bare har plan om å ha bilen i ca et år, er vel det viktigste du kan gjøre å kjøpe en bil som er nylig EU-godkjent.

 

5. mest økonomisk brukt bil i det lavere prissjiktet må vel være en liten bil med liten diesel motor...

 

just my two cents...

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
5. mest økonomisk brukt bil i det lavere prissjiktet må vel være en liten bil med liten diesel motor...

 

Diesel er som regel dyrere i innkjøp, så med mindre kjørelengden er svært stor er det ikke nødvendigvis mer økonomisk. Dieselmotorer i småbiler er som regel også nokså primitive affærer mht. støy og vibrasjoner. Tilsvarende små bensinmotorer er ikke akkurat noe mesterverk de heller, men har som regel bedre gangkultur, og forbruket blir sjelden avskrekkende uansett hvis bilen er liten.

 

Eu-godkjent er et godt tips, en annen ting er å km.stand i forhold til store service som f.eks bytte av registerreim, som regel ved 90-120' km. Hvis dette er utført, er det ingen grunn til at en bil som Polo, Corsa, eller små japanere til 30 000 skal koste noe mer i drift enn det du betaler for bensin, forsikring og årsavgift, + oljeskift 1 gang i året.

Lenke til kommentar

Kjøp en Toyota som nylig er godkjent. De ruster bort før de stopper. Selv kjører jeg rundt i en fra 80-tallet, som jeg kjøpte til samme formål. For å få utsatt vraking 1 mnd (til og med juni), satte jeg den inn til billigste EU-kontroll en gang i mai. Til min og bekjentes store forundring, gikk den rett gjennom uten feil.

 

Nå kjører jeg fortsatt rundt i studentbilen, mens jeg leter etter gode argumenter for å kjøpe ny. Utgiftene jeg har hatt har vært:

1l olje

2 dunker spylerveske

1l kjøleveske

1 par vindusviskere

4 vinterhjul (dette var jeg særdeles i tvil om jeg skulle kjøpe. Piggdekkavgift og innbytteordning gjorde forøvrig valget noe enklere).

 

Kjøper du en bil for 5-15000, vil den maks tape seg 5-15000. Det viktigste er at reperasjoner holdes til et minimum. I tillegg får du tilbake vrakpant.. :)

Lenke til kommentar
Ikke kjøp bil før du trenger det, for dyrt er det :p

 

 

En liten ting å tenke på da er jo evt forsikring.

Har hatt bil før, og det lønner seg nå ift det.

Betaler litt over 6000 i året for en Mercedes 300.

Behovet for bil er ikke der hver dag, men det kan lønne seg i fht forsikring å ha det.

 

Betalte faktisk mer for en mazda 323 som bare var et år gamlere enn denne 89-mod.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

kjøp deg en hyundai accent 1,5 du kommer aldre til å tenke på bensin, dom bruker nesten ingenting. har ikke målt det men tipper på 0,4 på mil langkjøring bruker ikke noe på bykjøring heller

 

har hatt en i over 3 år ikke noe service ingenting vet ikke når hva er byttet, den starter og går bare

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Eller en kjempegammel mercedes. Er du riktig heldig, får du en som er så gammel at den er veteranbil. da slipper du årsavgift i tillegg til at du får BILLIG forsikring. Dieselmotorene som sitter i disse bilene er kjent for å kunne gå til de når en million. snakker da 1980-modell eller lignende. De er greit utstyrt, med servo osv. Mange gamle Toyotaer har ikke det. Ting å tenke på ;)

 

Foresten, hvis du så broom- live, snakka de om en Jaguar til litt over hundre. Har ikke fått med meg hvor mye du skulle legge i bilen, men det er jo en tanke ? Veteran- biler kan være bra kjøp når man er student ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...