VanOrton Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Jeg har idag en 20 mbps linje fra Nextgentel. Det jeg lurer på er om det er mulig å dele linjen slik at leieboeren min får f.eks 5 mbps og jeg da får resten? Hvordan gjør jeg i så tilfelle dette? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Selv om du har fri fart i fra NGT, vil ikke det si at det er den reelle hastigheten din. Uansett, jeg tror det blir vanskelig. Intenoen har i allefall ikke mulighet for den slags, jeg tror heller ikke speedtouch modemet deres har en slik konfigurasjon. Tror du må kjøpe en router til, også konfigurere den med de begrensningene du er ute etter. Lenke til kommentar
VanOrton Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Selv om du har fri fart i fra NGT, vil ikke det si at det er den reelle hastigheten din. Uansett, jeg tror det blir vanskelig. Intenoen har i allefall ikke mulighet for den slags, jeg tror heller ikke speedtouch modemet deres har en slik konfigurasjon. Tror du må kjøpe en router til, også konfigurere den med de begrensningene du er ute etter. Jeg er klar over at den reelle hastigheten ikke er 20 mbps, det var bare for å gjøre ett eksempel. Er det en annen ruter du kan anbefale for å få satt opp nettverket slik jeg tenkte? Lenke til kommentar
AK060392 Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Er ikke sikker, men tror du kan gjøre det ved hjelp av NetLimiter. "You can use NetLimiter to set download/upload transfer rate limits for applications or even single connection and monitor their internet traffic." http://www.netlimiter.com/ Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Må han ikke passe på at det er installert på maskinene utleieren skal bruke da? Det går ikke på selve linjen. Lenke til kommentar
marsboer Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Sett opp en linux router/fw med ett internett interface, ett interface for ditt lan og ett for naboens. Deretter konfigurerer du traffic shaping på interfacene etter dine egne ønsker. Endret 30. oktober 2009 av marsboer Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 jeg bruker en virtuelmaskin med astaro gateway på for deling av mitt nett, så har jeg delt 15/1 linjen med 10/0.2 til torrentboksen og 5/0.8 til surfing for familien. jeg gjorde det for og kunne la torrentboksen stå på "maks" uten og påvirke pingen vi får på spill etc, men ville funket utmerket til ditt formål også. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) ... 10/0.2 til torrentboksen ... Leecher ... edit: Men skriv gjerne litt mer om hvordan du bruker Astaro til dette. Plasserer du Astaro "mellom" lokalnettet og routeren på en virtuell måte, da? (Slik at Astaro blir Gateway sett fra PC'ene?) Har hatt en Astaro VM liggende klar i et par års tid uten at noe har kommet ut av det - ennå. Endret 30. oktober 2009 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 En løsning er vel å skaffe en billig datamaskin med to (evt tre) nettverkskort og Clark Connect. Ellers har ofte routere mulighet til å legge inn dd-wrt, som jeg mener har mulighet til å begrense nettet basert på MAC-filtrering... Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) edit: Men skriv gjerne litt mer om hvordan du bruker Astaro til dette. Plasserer du Astaro "mellom" lokalnettet og routeren på en virtuell måte, da? (Slik at Astaro blir Gateway sett fra PC'ene?) Har hatt en Astaro VM liggende klar i et par års tid uten at noe har kommet ut av det - ennå. enkel skisse over hjemmenettverket med astaro for gateway. alle klientene kablet og trådløst er koblet til switch2. sw1 - cisco 3550-12g port 1-3 vlan1, port 4-6 vlan2, port 7-12 vlan3. sw2 - cisco 3500-24 har alle de virtuelle kjørende på en beskjeden vmware boks med quad 2,4xeon 8gb ddr2 4x160gb raid10 Endret 30. oktober 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå