Gå til innhold

el-gitar til å spille metal

NilsiT

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg spiller iblandt litt metal og lurte på om det er mulig å finne en gitar til rundt 3000 kr som funker til dette... Spiller hovedsaklig rock, men det har jeg andre gitarer til, men har ingen til metal, spiller litt nightwish, sonata arctica og slikt... Goth/power/symphonic metal.

Har en squire til 1900 kr, som jeg enda bruker, på tross av at jeg også har en deilig fender tele.

Fylte bare i med emg dg-20 og den låter utrolig bra.

Kunne tenkt meg en gitar som minner en del om fender sine halser om det er mulig, kanskje ibanez ligger nærme?

Vil ikke bruke så mye penger på det, siden det ikke er det jeg spiller mest av, men kunne helst tenke meg den kostet mindre enn 3000 kr også, men forstår at det kanskje ikke kan være det lureste...

Men har alikevel sett på Ibanez RGA42FM serien, er dette noe bra? er kanskje litt dyr da, med tanke på hvor mye jeg har lyst å bruke

Hva mener dere?

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann, jeg spiller iblandt litt metal og lurte på om det er mulig å finne en gitar til rundt 3000 kr som funker til dette... Spiller hovedsaklig rock, men det har jeg andre gitarer til, men har ingen til metal, spiller litt nightwish, sonata arctica og slikt... Goth/power/symphonic metal.

Har en squire til 1900 kr, som jeg enda bruker, på tross av at jeg også har en deilig fender tele.

Fylte bare i med emg dg-20 og den låter utrolig bra.

Kunne tenkt meg en gitar som minner en del om fender sine halser om det er mulig, kanskje ibanez ligger nærme?

Vil ikke bruke så mye penger på det, siden det ikke er det jeg spiller mest av, men kunne helst tenke meg den kostet mindre enn 3000 kr også, men forstår at det kanskje ikke kan være det lureste...

Men har alikevel sett på Ibanez RGA42FM serien, er dette noe bra? er kanskje litt dyr da, med tanke på hvor mye jeg har lyst å bruke

Hva mener dere?

Ibanez sine gitarer er herlige, og du kan finne veldig gode gitarer til en billig penge. De har ofte 24 bånd, så metal-spillingen din skal ikke være noe problem her.

Lenke til kommentar

Den RGA-serien er helt sikkert ikke noe dårlig valg. Ellers er RG321 (muligens gått ut av produksjon) og RGR321 fine metalgitarer til den prisen. Har selv en RGR og den er knall til metal.

Et annet merke du kan vurdere i samme prisklasse er Schecter. Schecter Omen får du nærmest kasta etter deg mange steder, og det er en helt kurant gitar til veldig lite penger. Den har litt tjukkere hals enn Ibanez, og det passer ihvertfall mine hender bedre.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at billigtremoloene til Ibanez holder stemminga greit, men kvaliteten er noe diskutabel på den som sitter på RG'ene. Jeg ville helt klart da sjekket bruktmarkedet og sett om jeg kunne finne en RG med en original edge-tremolo eller en i S-serien. Disse har en litt annen tremolo med bedre holdbarhet. Begge disse alternativene må du nok litt over 3000 for. Det ligger en S-320 på finn nå som sikkert er et greit kjøp.

Lenke til kommentar

hva med denne Schechter'en?

Har floyd rose special bro, og er det bra?

hvordan er denne i forhold til Ibanez rg*-seriene?

Noen erfaringer? ellers var jeg idag i en gitarbutikk, testet ut en Ibanez art-120, en Ibanez SA-260FM AMB, og noen få andre.

Synes begge faktisk var gode å spille på, men likte ikke sa-260 tremolo'en.

Ellers liker jeg utseende på denne.

En ting jeg har lyst å unngå, så er det en svart gitar, du all verden så kjedelig:P

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar

Den Ibanezen du linket til var utrolig rå.

Kan være enig i at svarte gitarer er fryktelig kjedelig, men det er dessverre stort sett den fargen som er på de fleste billige gitarer. Tre av mine fire gitarer er svarte, og det er ikke mitt valg for å si det sånn. :p

Jeg veit ikke hvordan kvaliteten er på tremoloen på Schecteren. En skikkelig floyd er i utgangspunktet dyr (1500+ løst) så skal det spares kan kvaliteten fort bli lidende. Hadde en litt eldre RG med billig tremolo for ikke lenge siden, og aldri mer. Tremoloen gikk mer eller mindre i oppløsning.

Når det er sagt kan det godt hende Schecteren er aldeles utmerket. Jeg er bare skeptisk til billige utgaver av floyd.

Lenke til kommentar

Hvilke gitarer bruker du til metal?

Tror jeg ender opp med en Ibanez med fast bro.

Forresten, hva mener dere om ESP LTD MH-400NT?

den har fast bro, koster en del, men skal i føle mange andre på forumer og anmeldelser være bra?

emg 81 

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar

Sikkert ingen dårlig gitar det. Kjenner fint lite til ESP/LTD. EMG 81/85 låter metal ihvertfall. Veldig lett å låte som de aller fleste metalband og funker bra sånn sett, men enkelte vil si at de låter litt kjedelig.

Selv bruker jeg en RGR321 med EMG 81/85 (til salgs), Schecter Omen 7-strenger og en gammal Ibanez Proline.

Lenke til kommentar

Hvorfor det?

400-serien til LTD er veldig gode gitarer for prisen. Set-thru hals, EMG-pickuper og TOM-bridge med string through. I tillegg er det kropp i mahogany og lønn.

Jeg vet lite om Ibanez sine modeller (ettersom de insisterer på å ha ørten nummer i modellnavnene sine er det vanskelig å følge med), men jeg tviler sterkt på at du gjør et tryggere valg dersom du kjøper Ibanez over LTD. Gjelder forøvrig andre veien også.

Lenke til kommentar

Hva med whammy barene på 400 serien, er de noe bra?

Ble forelsket i ltd MH-401QMNT seethru purple/red, må ha noe med farge på, liker også hvordan strengene går inn igjennom kroppen, for å ikke snakke om bolt-on neck!

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar

Ops, har rotet litt i forige post...Mente omvendt av bolt-on hals.

Høres ut som du kan litt xBoffen, men du mener jeg ikke kan gå feil ved å kjøpe en ltd i 400-serien?

Hva tror du om den som har whammy av de gitarene i 400-serien?

sikrest å bare gå for en med fast bridge?

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar

Gitarene er like gode, men aner ikke hvordan Floyd Rose-systemet er på de gitarene er. Jeg tror det er Floyd Rose special, som visstnok er et helt kurant system, verken dårlig eller bra.

Begge modellene er gode, og du gjør nok et godt valg uansett hvilken av dem du velger, men jeg tror at med mindre du har veldig lyst på floyd rose, så er NT-modellen et bedre valg. Det er et veldig straight-forward system som du antageligvis ikke kommer til å opleve problemer med, og som det uansett er lett å lære seg å fikse selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...