Gå til innhold

Hoya Pol cirk 67mm

Anbefalte innlegg

Har nettopp bestilt et Canon EF 70-200mm f/4L USM. Er ikke så meget erfaren innen fotokunsten, men har lest meg frem til at et polariseringsfilter gir klarer og bedre farger, og det kan da ikke være annet enn positivt :)

Noen innvendinger på dette?

Hvis ikke, vil dette være et godt valg og vil det passe til objektivet?

Mhv Morten

Endret av Skog Skrike Blod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hoya er ikke nødvendigvis dårlig. Husk at Hoya er en av de større produsentene av optisk glass, og de kan hele produkspektret fra billig til grensesprengende bra.

HD-serien med polariseringsfilter er omtrent det beste du kan få; i og med at de gir vesentlig mindre lystap enn andre tilsvarende filter.

Lenke til kommentar
Er ikke så meget erfaren innen fotokunsten, men har lest meg frem til at et polariseringsfilter gir klarer og bedre farger, og det kan da ikke være annet enn positivt :)

Hoya lager bra filter. Sikkert noen dårlige også, men jeg har hatt gode erfraringer med Hoya. Polarisasjonsfilter er imidlertid ikke noe som du normalt vil ha montert på objektivet, jeg bruker mitt på kanskje et av tusen (gjetning) bilder.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg betrakter ikke Hoya Pola som dårlige, og har heller ikke hatt problemer med riper. Desverre har jeg ikke testet mot andre pola filtre, men sammenlignet med ikke-filter ser ikke jeg noe merkbart kvalitetstap. Dette gjelder de dyre Pro Digital filtrene som har bra MC.

Derimot anbefaler jeg å ligge unna alle billige pola filtre som kan være svært dårlige optiske, og mangle MC.

jeg bruker Pola nærmest som standard filter til landskap og fluefiske. Her et eksempel på bilde jeg neppe ville fått like bra uten Pola (sjekk fisk som suser til alle kanter - bildet er ikke etterbehandlet, rett fra DSLR i jpeg):

Bilde eksempel billedgalleri

Endret av telealf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...