Gå til innhold

Hjelp meg å velge filformat! (Digitalisering av VHS)

Anbefalte innlegg

Hei.

Bakgrunn:

Har kjøpt ein easycap usb-"dingsbongs" som digitaliserer frå rca analogt signal. Skal digitalisere gamle videoopptak frå diverse videokameraer. Det typiske er små kasetter som passar inn i ein VHS. Bruker eit program som følgte med easycap-dingsen for å få dette lagra som videofil på datamaskina. Programmet heiter Ulead Videostudio SE DVD. Satsar på å bruke dette programmet eller pinnalce studio 14 som eg også har til å redigere ferdig filmane og lage dvd'ar med meny der eg kan velge mellom kva klipp eg vil sjå. (F.eks "Thomas 3 år" eller "Jul og nyttår 1990")

Problem:

Kva type fil skal eg lagre videoen som???

I programmet kan eg velge mellom DVD(MPEG), AVI og WMV

AVI

• Microsoft AVI files
  • Compression: Kan velge mellom YUYU2, I420, RGB 24, UYVY
  • 16 bits, 720x576, 25,00 fps
  • PCM, 48000 KHz, 16 Bits Stereo
  • ( ) Use software compression ( Her må eg linke til program, dette er sikkert ikkje relevant)

DVD

• 720x576
  • 25 fps
  • MPEG file
  • DVD-PAL 4:3
  • MPEG Audio 48,0 KHz, Stereo
  • Video data rate: Kan her velge mellom "variable" eller "Constant" (intervallet er frå 1777 til 9500)
  • Audio format: kan velge mellom MPEG eller LPCM
  • Audio data rate: Kan velge frå 64 kbps til 384 kbps

Om eg velger WMV kan eg berre velge mellom masse rare profilar. Dei har forskjellige navn som

Neptune Best Quality

Neptune Low quality

WIndows media video 9 for local area network 768 kbps

Windows media video 8 for broadband PAL 700 kbps

osv...

Kva bør eg velge? MPEG eller AVI? Og kva undervalg bør eg velge under dei 2. WMV har eg egentlig resonert meg fram til at det ikkje er noko vits i å bruke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår deg rett, så skal du brenne filmene på DVD. Du bør da lagre filmene i DVD-format. Hvis du ikke gjør dette, så vil filmen måtte konverteres, før den brennes til DVD. Dette tar lengre tid, og du vil få ett kvalitetstap i konverteringen.

Forskjellen mellom variabel og konstant bitrate, er ved variabel bitrate så vil bildet bli komprimert mye i bilder med lite detaljer, og lite i bilder med mye detaljer. Ved konstant bitrate, så vil det være en fast komprimering. Uansett, om du vil ha best mulig kvalitet, velg den høyeste bitraten du kan, som passer inn på DVD'en.

Forskjellen mellom MPEG og LPCM, er at LPCM er ett tapsfritt format, som vil ta mer plass, men vil bevare lyden bedre. For musikk vil LPCM være en fordel. For typiske hjemmevideoer tror jeg ikke det vil være noen stor praktisk forskjell. 256 kbps i MPEG vil nok være OK.

Foreslår uansett at du noen tester med samme film (f.eks. 5 minutter), og sammenligner disse. Når du ripper analog film, så vil det være begrenset hvor god kvalitet du kan få. Velg den kvaliteten som bevarer orginalfilmen, men som ikke kaster bort plass.

Lenke til kommentar

Jeg har digitalisert en rekke gamle analoge videoer som jeg har redigert i Pinnacle Studio 12. Jeg brukte Studio til å lese inn og konvertere videoene ved å koble videoutgangen fra kameraet til analog videoinngang på grafik-kkortet. Studio analyserer også innholdet i videoen mens den konverterer og lager et nytt klipp hver gang det finner en ny scene i videoen. Klippene blir vist som bilder på klippebordet i Studio og gjør det vesentlig enklere å redigere videoen. Formatet videoene ble lagret i er AVI. De tar mye plass, men gir ingen kvalitetsforringelse pga. komprimering. En tape med 60 minutters video blir en fil på ca. 20 Gbyte. Skal man komprimere vesentlig, må man bruke MPEG4, men der er støtten i Windows mangelfull. AVI filer håndteres fint i Windows, både i Windows Mediaplayer og og ved at første bilde vises i Windows utforsker.

Lenke til kommentar
Skal man komprimere vesentlig, må man bruke MPEG4, men der er støtten i Windows mangelfull.

Jeg ser i Pinnacle Studio at hvis jeg hadde digialisert med MPEG2, hadde jeg bare trengt 1/5 av plassen med DVD kvalitet i forhold til AVI. Vet ikke om det hadde gått ut over kvaliteten. Uansett er det nok kvaliteten på videoopptakene som er det viktigste. Jeg har brukt tre forskjellige kameraer på mine gamle opptak og jeg ser klare forskjeller. Et gammlet Sony Hi8 kamera ga de beste videoene, bedre enn et lite Hitachi mini DV kamera. Jeg har forøvrig gått over til HD (Canon FS100) som gir et kvantesprang i bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Ok takk for alle svar. Så AVI er veien å gå for best kvalitet...

Easycapdingsen kosta svært lite og var derfor tenkt å bruke denne. Den klarer oppløsning på 720x576. Det er vel ikkje nokon vits(for meg) i å invistere i eit nytt videokort med inngang for å gjere dette.(Slik som du har gjort sulfsby) Blir vel ikkje bedre bildekvalitet uansett???

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har videoinngang på PCen din så blir det billigst å bruke Easycapdingsen. Du kan jo forsøke å få kontakt med den fra Pinnacle. 720x576 er forøvrig standard videooppløsning (før HD kom). Noe mer får du uansett ikke ut av råmaterialet.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har videoinngang på PCen din så blir det billigst å bruke Easycapdingsen. Du kan jo forsøke å få kontakt med den fra Pinnacle. 720x576 er forøvrig standard videooppløsning (før HD kom). Noe mer får du uansett ikke ut av råmaterialet.

DVD er MPEG2. Det har ingen hensikt å lagre importert VHS i annet format enn MPEG2. Tvertimot, det vil føre til dårligere kvalitet.

VHS er omtrent 2Mbps. Det har ingen hensikt å bruke høyere bitrate enn orginalen. Og siden bitrate er så lav, er det ingenting å hente på VBR.

Bruk CBR 2,5 Mbps, så får du samme kvalitet ut som inn.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har videoinngang på PCen din så blir det billigst å bruke Easycapdingsen. Du kan jo forsøke å få kontakt med den fra Pinnacle.

Ja eg prøvde, men den fant ingenting, så får bruke det programmet som fulgte med og så bruke pinnacle til å redigere med. Det virka som et ganske bra program til akkurat det...

Noe mer får du uansett ikke ut av råmaterialet.

Tenkte meg det. Takk for avklaring.

Men kva med kompirmering når eg brukar AVI. Kan velge mellom desse:

YUYU2, I420, RGB 24, UYVY

Får kanskje berre prøve meg fram og sjå om eg ser forskjell..

Lenke til kommentar
Men kva med kompirmering når eg brukar AVI. Kan velge mellom desse:

YUYU2, I420, RGB 24, UYVY

Får kanskje berre prøve meg fram og sjå om eg ser forskjell..

Jeg kjenner ikke disse. Jeg brukte bare default i Pinnacle, men husker ikke hva det var.

Lenke til kommentar
DVD er MPEG2. Det har ingen hensikt å lagre importert VHS i annet format enn MPEG2. Tvertimot, det vil føre til dårligere kvalitet.

VHS er omtrent 2Mbps. Det har ingen hensikt å bruke høyere bitrate enn orginalen. Og siden bitrate er så lav, er det ingenting å hente på VBR.

MPEG2 ja, men eg kan kun velge å lagre som MPEG altså 1, ikkje 2.

Har dete nokon betydning for valget og kor høg bitraten må vere?

Lenke til kommentar

MPEG2 ja, men eg kan kun velge å lagre som MPEG altså 1, ikkje 2.

Har dete nokon betydning for valget og kor høg bitraten må vere?

Lagre som MPEG1, konverter til MPEG2 før brenning på DVD. Kan du velge, er alt over 2,5 Mbps ok, vanlig DVD er 4-8 Mbps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...