Dalon Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Hei. Har forstått det slik at man kan kun ha 4 primær partisjoner på en harddisk (altså der hvor systemfilene ligger) Men for å ta et eksempel kunne man ha gjort følgende?? 1. Installer Windows Vista på en primær partisjon. 2. Installere Windows 7 på en primær partisjon. 3. Installere Windows xp på en primær partisjon på f.eks 200 GB der jeg installerer operativsystemet på c: på f.eks 50 GB og resten på D: som brukes til alt annet. 4. Innstallerer Linux på en primær partisjon. I eksempel 3 har jeg delt partisjonen i c: og D: men jeg har vel fremdeles bare brukt 4 partisjoner, slik at eksemplet ovenfor er fult mulig?? Ikke spør meg hva jeg skal med alle disse partisjonene Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Det skulle jo fungere i teorien, men så spørs det da om det vil fungere i praksis. Vil tro linux må installeres sist slik at denne's botloader styrer det hele. Men det burde jo blitt testet på en eller annen måte. Tror jeg ville sett etter virtuelle løsninger først hvis jeg var nødt å kjøre mange os på samme maskin, forutsatt kraftig nok maskinvare og at det ikke var spill maskinen først og fremst var ment for. Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Det bør gå fint, men du må huske på at om du har en vanlig, roterende harddisk, så synker ytelsen når du skriver lenger innpå plata, så enkelte av partisjonene vil få lavere lese- og skriveytelse enn andre. Har kjørt Vista, 7 beta og Ubuntu på samme maskin før, men gikk tilbake til å bare bruke ett OS på grunn av ytelse, i tillegg til at jeg har en laptop uten så alt for mye harddiskplass (ca 110 GB). Å ha flere forskjellige OS-installasjoner i tillegg til at man har forskjellige installasjoner av forskjellige programmer tar mye plass. Vil imidlertid nevne at det er mulig, men ikke anbefalt å la et program du skal kjøre fra forskjellige partisjoner dele programfiler. Endret 31. oktober 2009 av Bl4cKnD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå