Gå til innhold

Har blitt trekt i lønn pga sykedager i juni.

oddlef

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg gikk permitert i sommer på rullerende permitering, en mnd hver på alle.

Jeg hadde sykemelding noen dager pga virus i halsen.

på lønningen jeg fikk etter jeg hadde jobbet(juni) fikk jeg sykepenger fra jobben min.

Jeg begynnte på jobb for noen uker siden nå, bynnelsen av oktober.

på min første lønning etter permiteringen ble jeg trekt i lønn for de dagene jeg hadde vært syk.

jeg spurte de på lønningskontoret hva dette var å da henviste de til paragraf 8-15 i trygdeloven at jeg hadde ikke krav på pengene pga at jeg må arbeide i 4 uker etter å ha vert permitert i over 2 uker for å få rett på sykepenger.

Har det lov til å trekke meg slik i lønn uten å si i fra til meg?

er ikke saken "foreldet" eller hva det heter når det er for lenge siden.

Saksbehandleren hadde jo godkjennt timelisten å sykemeldingen min i juni?

har de da lov å trekke meg selv om de ble godkjennt?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner litt om det her.

Ut i fra min vurdering har de ikke lov til å gjøre trekk i lønn uten å varsle deg på forhånd.

Hvis du har vært i god tro, så stiller de enda svakere.

Fra tid til annen skjer det at arbeidsgiver har utbetalt for mye lønn eller feriepenger til arbeidstaker. Ofte skjer dette som følge av at melding om endring i stillingsandel, skift-/turnusordning, fravær, fratredelse og lignende ikke når fram til lønningskontoret eller kommer for sent. Kan arbeidsgiver da kreve å få tilbakebetalt det overskytende beløpet?

Som oftest løser problemet seg ved at arbeidsgiver og arbeidstaker kommer til enighet om en avtale om trekk i lønn, tilbakebetaling eller nedbetaling av det for meget utbetalte. Slike avtaler må etter Arbeidsmiljølovens § 14-15 (2) gjøres skriftlig. Problemer oppstår først når den ansatte nekter å samarbeide eller mener å ha mottatt det for meget utbetalte i ”god tro”. Her vil tidsmomentet kunne være av avgjørende betydning. Dersom arbeidsgiver på forhånd (senest på lønningsdag) varsler om forholdet, vil dette avskjære arbeidstakers muligheter for å kunne påberope seg god tro. Dette har å gjøre med at arbeidstaker ennå ikke har rukket å innrette seg etter det for meget utbetalte.

Endret av holar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...