Sir Zu Zwat Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Hei godtfolk! Nesten ferdig med programmet nå, men nå svikter slett og vis metodene litt. Har "highligtha" der problemet mest trolig ligger. Her er linker til pastebin: Bok.java Bokregister.java Forfattervindu.java Har også driverklasse, men ikke der problemet ligger Håper noen har tid! Endret 30. oktober 2009 av Sir Zu Zwat Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) public void visRegister() // METODE FOR VISNING AV REG BØKER { Bokregister register = new Bokregister(); utskrift.setText( register.toString() ); } Vanskelig å finne noe informasjon i et nytt objekt (nytt register, som det ikke er blitt registrert noen bøker i). Samme problemstilling for finnBok(). Slikt kan skje hvis man fokuserer på feil sted, men jeg tror du ser løsningen nå. Endret 29. oktober 2009 av Cyberfrog Lenke til kommentar
Sir Zu Zwat Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Jess, alt i orden nå. Takk for hjelpen. Fokuset var på feil sted, ja. Lenke til kommentar
Sir Zu Zwat Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Nytt problem. Førstepost oppdatert. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 men nå svikter slett og vis metodene litt. Dette er i vageste laget. if (register[i].getISBN().equals(isbn)) Siden register['i'] (måtte jukse litt) godt kan være null, får du fort bråk med disse kodelinjene. null.getISBN() gir en NullPointerException. Som du sikkert har sett, må du også redusere antallet når du sletter en bok (og samtidig ikke overskrive en registrert bok når du registrerer en ny bok), ellers kan du få et fullt register som forblir "fullt" selv om du sletter bøker. Du kan alltids skrive if (register[i] != null && register[i].getISBN().equals(isbn)) eller noe lignende, men dette blir isåfall bare en delvis løsning. Lenke til kommentar
Sir Zu Zwat Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Vageste? Hva menes? For lite informasjon mener du? Var kanskje litt kjapp, ja.. Nå slipper jeg feilmeldingen iallefall. Takker Nå får jeg gruble meg til en løsning på "falsk fullhet syndromet"! Lenke til kommentar
Sir Zu Zwat Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Problem solved. Brukte linja di, samt endra settInn-metoden: public boolean settInn( Bok b ) { if( antall < kapasitet ) { register[ antall ] = b; antall++; return true; } else { for( int i = 0; i < kapasitet; i++ ) { if (register[i] == null) { register[ i ] = b; i = 100; return true; } } } return false; } Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå