Gå til innhold

Ubuntu 9.10 vs Windows 7 vs Linux Mint 7 - hva foretrekker du?


myhken

Anbefalte innlegg

DEL 1 http://samfunn.myhken.com/?p=838

DEL 2 http://samfunn.myhken.com/?p=888

 

Jeg har i dag testet ut Ubuntu 9.10 som er den nyeste Linux distroen, og må vel si at jeg ikke ble helt imponert. Nå kan det være mye mer i Ubuntu 9.10 enn det jeg har sett på, men likevel føler jeg at av Linux distroer er Linux Mint 7 bedre enn Ubuntu 9.10

 

Siden jeg er en Windows mann, og Windows 7 akkurat også kom ut, har jeg sett litt på forskjellen mellom de tre versjonene, og påpekt hva jeg liker med de ulike versjonene.

 

Og til dere Linux folk, hva er så mye bedre med Ubuntu 9.10 fremfor Windows 7 nå? Med unntak av at Windows 7 koster flesk, og Linux er gratis.

 

Før hadde Linux en fordel med at den kom med en nokså stor driverdatabase, noe som gjorde installasjonen nokså enkel på så og si alle pcer. Windows 7 har nå tatt igjen Linux på den fronten, i alle fall på kort sikt. Siden Linux oftere oppdaterer sine distroer vil vel Linux være bedre rustet om f.eks 6 - 12 måneder når det gjelder drivere enn Windows.

 

Den andre fordelen Linux hadde før var at det meste er ferdig installert og klart til bruk. Men det er det jo på Windows 7 også. Eneste unntak nå er epost klient, som er blitt fjernet fra Windows 7. Ellers har de pusset opp Wordpad. Likevel er vel OpenOffice Writer bedre enn Wordpad, men likevel et alternativ.

 

En stor bakdel med Linux er mangelen for støtte av spill. Skal man spille, så må man enten kjøre dualboot eller to pcer. Det ser jeg som en kjempe ulempe med å velge Linux fremfor Windows.

 

Men helt ærlig, til dere av dere som er Linux fans, men som også har prøvd Windows 7. Hva synes dere om Windows 7 vs Linux (Ubuntu 9.10 f.eks). Hva er fordelene og bakdelene?

Hva likte dere i Windows 7, og hva liker dere ikke i det hele tatt?

 

DEL 1 http://samfunn.myhken.com/?p=838

DEL 2 http://samfunn.myhken.com/?p=888

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke dette litt tidlig til å i det heletatt ha noe grunnlag for å kunne komme med en konklusjon?

 

Har nettopp fått med Windows 7 Pro med en bærbar PC, og Ubuntu 9.10 kom ut i dag. Tror ikke de fleste har fått tid til å teste disse to distribusjonene skikkelig enda.

 

Selv tror jeg nok jeg vil holde en knapp på Ubuntu 9.10, muligens Mint 8 når den kommer, men så langt av det jeg har testet av Windows 7 ser Windows 7 ut til å være det beste MS har kommet med.

Lenke til kommentar

Jo, det er kanskje litt tidlig. Men første inntrykket kan man jo kommentere på allerede.

Jeg har ikke tatt en inngående test, og kommer ikke til å gjøre det heller.

Ser heller på hvor brukervennlig alle tre versjonene er, og hvordan de ser ut i praksis. Det er jo det som betyr mye for de fleste.

Lenke til kommentar

Mint er Ubuntu med en bedre meny, et annet "skin", og noen posisjoner forandret på hvor ting står, og mye mer støtte "ut av boksen"(flash, dvd, restricted repos).

Fordeler med GNU/Linux etter mitt syn:

*Bedre underliggende system

*Pakkebrønnen(e)

*FLOSS(Free Licensed Open Source Software)

*Enkelt å tweake

*CLI(terminal) som faktisk kan brukes til noe

 

Fordeler med Win 7:

*MS totale markeds andel og derav dominerende posisjon i marked, alle lager ting til Windows og derav kompatibilitet

 

Haker om GNU/Linux:

*Produsenter som ikke vil gi ut driverne sine, så de må installeres på et pinefullt vis OG vis de er i vanlig binær kan du ikke bytte kjerne uten at de sier at du kan, og de kan være elendige på toppen av dette

 

Generelle haker om Windows:

*Det underliggende systemet er en stor sveitserost, det må dumpes før en Windows kan anses som et stabilt OS

*Tregt og vanskelig å tweake

*CMD(ubrukelig)

 

Mint 7 er Ubuntu 9.04 mener jeg, men det er litt her og der som er galt med Ubuntu. For det første er ikke Ubuntu "rolling", og pakkebrønnen fryses over en eller to uker før ny version er ute med noen få unntak. Den store fordelen med Ubuntu er at "det bare virker", og litt annet "stash".

Lenke til kommentar

Har ikkje prøvd Linux Mint, så eg kan ikkje uttale meg om det, men har no brukt Windows 7 den siste uka og akkurat no har eg installert Ubuntu 9.10. Dette over Windows, altså ikkje nokon dual boot e.l.

 

Windows 7 var ein enorm forbedring kontra Vista, og det aller meste fungerer out-of-the-box. Det virker raskt og responsivt, men ikkje like raskt som Ubuntu. Personleg bryr eg meg mykje om fart, så dette er avgjerande for meg. I tillegg så fungerte de 'proprietary' drivene i Karmic, noko som gjer at eg får moglegheita til å spille spel, i motsetning til det du seier. Akkurat no installerar eg Wine, og deretter skal eg installere PlayOnLinux. Da kan eg bl.a. spille Call of Duty 4, på Linux.

 

Ein anna grunn for meg å vele Ubuntu foran Windows 7, er at eg er mest kjent med oppsett av databaser og webservere på denne platformen. Har nemleg ikkje satt meg inn i det i windows. :p Pakkebrønnen er elsk!

 

Dessuten følar eg meg pro når eg fiklar med Terminalen. :)

Endret av JarlG
Lenke til kommentar

Pakkebrønnen skal jeg si meg enig er veldig bra. At alle programmene du har installert blir oppdatert via ett sted er en kjempe fordel.

Skulle ønske Microsoft kom med noe slikt, men det blir vel kanskje alt for omfattende.

For jeg misser stadig nye oppdateringer på små programmer som ikke har "automatisk oppdaterings varsel"...

 

Så noen ekstra pluss poeng til Linux der.

Lenke til kommentar

Har prøvd Linux ved en del anledninger nå, første gang var vel Red Hat for en ti år siden, og som TS har jeg alltid snudd tilbake til Windows. Dette pga flere grunner, hovedsaklig av spill og at Linux føles ut som at hele GUI-biten er laget i script enn at det er skrevet i for eksempel C++, byggekvaliteten føles rett og slett svakere ut.

 

Pakkebrønnen som de fleste roser opp i skyene ser jeg på som en ikke-sak for meg personlig, da jeg bruker ett fast sett med tredjeparts programvare og vet hvor jeg finner trygge varianter av nye om jeg skulle trenge det (for eksempel softpedia.com). Om noen lurer er de faste programmene mine Nokia PC Suite, WinRAR, Winamp og Spotify.

 

Nei, takker meg til Windows og nå Windows 7, bruker det daglig på laptop og stasjonær. Eneste (stabilitets)problemene jeg har opplevd med det er en defekt minnebrikke som har holdt litt helvete med meg de siste 2 månedene.

Samt at den nye startmenylinjen er bare helt elsk <3

Lenke til kommentar

Denne gjennomgangen legger jo stor vekt på bl.a (default) utseende, noe som bryr meg fint lite. Noe av det jeg digger med linux er mulighetene du har til å forandre på absolutt alt. Når man vet hva man driver med er det mye lettere å få linux til å gjøre det man vil, enn det er i Windows.

 

Windows kommer heller ikke, sammenlignet med Ubuntu og Mint, med mye nyttig programvare installert ut av boksen. WordPad, selv om den har blitt hakket bedre, er en vits. Notepad er samme gamle møkka.

 

I Ubuntu har du OpenOffice, og text editor med syntax highlighting, og et vell av funksjonalitet. Det er bare étt eksempel. Ser man på alt som kommer med en Ubuntu-installsjon, skal man jobbe ganske hardt for å få like mye funksjonalitet inn i Windows (sier ikke at man nødvendigvis trenger alt dette - men alt sammen installert tar mye mindre plass enn Windows..)

 

 

Spillstøtte er også en "opplest og vedtatt sannhet" om linux, som ikke egentlig er linux sin skyld (men likefullt linux sitt problem).

 

Jeg har W7 RC til spill (fullversjon på vei i posten). Syns egentlig W7 er et helt ok OS. Prisen er jo fullstendig vill, men sånn rent teknisk og usability-messig ser jeg ingen store svakheter sammenlignet med tidligere versjoner.

 

Driverstøtte er litt todelt. Jeg holder fortsatt en knapp på linux her (når det gjelder antall drivere), men W7 har fordel på nyere hardware, og skjermkortdrivere. F.eks har jeg en nettverksprinter koblet til en maskin som kjører XP 32-bit, som det ikke er mulig å printe fra med W7 64-bit som klient. Ubuntu 32- og 64-bit greier det helt fint.

 

Alt i alt er jeg møkk lei "Windows vs Linux"-tråder. De er begge gode OS, med sine styrker og svakheter. Hva som er "best" er helt avhengig av hva man skal bruke dem til. Noen (som meg) trives best med begge to (ikke dual-boot, men flere PCer).

 

W7 er IMO det beste som har kommet fra Redmond siden Windows2000. XP var mer av det samme, og tok ikke igjen 2000 i funksjonalitet før SP2. Vista var en katastrofe og fortjener absolutt det dårlige ryktet (det meste er fikset - men det tok altfor lang tid).

 

Nå er jeg spent på om W7 får noen "skandaler", eller om MS faktisk har klart å finpusse alt denne gangen. Når det er sagt ser det ut som Ubuntu har sine problemer å stri med denne gangen :

There have been some reports of data corruption with fresh (not upgraded) ext4 file systems using the Ubuntu 9.10 kernel when writing to large files (over 512MB).
Lenke til kommentar
Denne gjennomgangen legger jo stor vekt på bl.a (default) utseende, noe som bryr meg fint lite. Noe av det jeg digger med linux er mulighetene du har til å forandre på absolutt alt. Når man vet hva man driver med er det mye lettere å få linux til å gjøre det man vil, enn det er i Windows.

 

Ja er enig, mitt utgangspunkt var å vise frem utseende og de helt elemtære forskjellene mellom de ulike versjonene. Utseende har litt å si, sammen med startknapp og menyer.

Jeg skrev jo at det meste kan endre i Linux, men utgangspuktet er "out of the box" og da føler jeg Ubuntu 9.10 kommer langt bak.

 

Skal som sagt teste installasjon i morgen, så kom gjerne med tips til programmer som finnes både til Windows og Linux.

 

I Ubuntu har du OpenOffice, og text editor med syntax highlighting, og et vell av funksjonalitet. Det er bare étt eksempel. Ser man på alt som kommer med en Ubuntu-installsjon, skal man jobbe ganske hardt for å få like mye funksjonalitet inn i Windows (sier ikke at man nødvendigvis trenger alt dette - men alt sammen installert tar mye mindre plass enn Windows..)

 

Skal være enig at Linux har et bedre utgangspunkt, men personlig er Office pakken bedre, men den koster jo penger...så hadde jeg vært "fattig" student, hadde jeg valgt OpenOffice uten problem.

 

Spillstøtte er også en "opplest og vedtatt sannhet" om linux, som ikke egentlig er linux sin skyld (men likefullt linux sitt problem).

 

Jeg har W7 RC til spill (fullversjon på vei i posten). Syns egentlig W7 er et helt ok OS. Prisen er jo fullstendig vill, men sånn rent teknisk og usability-messig ser jeg ingen store svakheter sammenlignet med tidligere versjoner.

 

Hører at det finnes ulike løsninger på det rundt spill nå, i alle fall mange spill. Men en god del av de nyeste og "største" spillene får man ikke kjørt på Linux i dag. Kanskje det kommer, men det handler vel om markedsandeler.

 

Driverstøtte er litt todelt. Jeg holder fortsatt en knapp på linux her (når det gjelder antall drivere), men W7 har fordel på nyere hardware, og skjermkortdrivere. F.eks har jeg en nettverksprinter koblet til en maskin som kjører XP 32-bit, som det ikke er mulig å printe fra med W7 64-bit som klient. Ubuntu 32- og 64-bit greier det helt fint.

 

Tror nok uansett at Linux blir bedre enn Windows på sikt, siden det tar lengre tid mellom hver gang Windows blir oppdatert i forhold til Linux distroer.

Lenke til kommentar

Oppstartstider

 

Når det gjelder oppstartstider på alle tre versjonene så har jeg tatt tiden fra jeg starter til jeg kan logge på på alle tre pcene.

 

Linux Mint - 49 sekunder

Ubunt 9.10 - 48 sekunder

Windows 7 - 54 sekunder

 

Tidene er fra jeg "slår på" den virtuelle pcen, til jeg kan skrive inn brukernavn/passord. Linux er uansett kjappere enn Windows etter pålogging, da Windows jobber mer mot disken etter selve påloggingen. Men også her har Windows 7 blitt MYE bedre enn Vista.

 

Er jo ganske jevn fordeling da, ikke mange sekundene som skiller de ulike versjonene. Men nå er det nok testing for i kveld og sengen venter...

Lenke til kommentar

Da er del 2 ferdig: http://samfunn.myhken.com/?p=888

 

Konklusjonen er vel at det er blitt lettere å installere programmer i Linux, men det kan være litt vanskelig å finne riktig pakke om du ikke vet hvilket system din ditro bygger på i bunnen. I tillegg var pakken til Picasa 3 ganger så stor i Linux som den er i Windows.

Ikke at det har en så stor betydning.

 

Windows har derfor en liten fordel fremfor Linux enda rundt dette temaet, men den er ikke stor.

Lenke til kommentar
Da er del 2 ferdig: http://samfunn.myhken.com/?p=888

 

Konklusjonen er vel at det er blitt lettere å installere programmer i Linux, men det kan være litt vanskelig å finne riktig pakke om du ikke vet hvilket system din ditro bygger på i bunnen. I tillegg var pakken til Picasa 3 ganger så stor i Linux som den er i Windows.

Ikke at det har en så stor betydning.

 

Windows har derfor en liten fordel fremfor Linux enda rundt dette temaet, men den er ikke stor.

Windows sitt største problem med programvareinstallasjon, er at det tidligere ikke har eksistert noe standard installasjonsprogramvare. Det har vært en blanding mellom InstallShield, Wise, NSIS (som brukes mye av FOSS-prosjekter i Windows) og andre.

 

Konsekvensen av dette er at de har forskjellige funksjoner ift. logging av installerte filer, hvor dette biblioteket lagres, oppførsel ved avbrutt installasjon, loggføring og så videre. Heldigvis så ser det ut til at Windows Installer blir mer utbredt, og er i ferd med å etablere seg som standard.

 

Når det gjelder GNU, så kan programvareinstallasjon ofte være vanskelig med mindre vi snakker om simpel programvare som kun er avhengig av en gammel versjon av C-biblioteket - glibc. Går du noe høyere enn dette, så regn med at alt knekker når programvaren brukes på en annen distribusjon. Det er ingenting i veien for å ha flere versjoner av et bibliotek installert (både "major" og "minor") siden dette håndteres godt i *nix-systemer), men du kan ikke på noen måte regne med at de ulike distribusjonene følger de samme versjonene av bibliotekene. Men: Dette er ikke et problem hvis du holder deg til distributøren sin pakkebrønn, og er uhyre forsiktig med å kun installere 3.parts "pakker" (filer ment å bli installert av en form for pakkesystem) som er testet mot ditt OS (distribusjon).

 

I Windows er ikke ting stort bedre, men du kan regne med at MS beholder bakoverkompatibilitet med de programvarebibliotekene som følger med Windows.

Lenke til kommentar
Da er del 2 ferdig: http://samfunn.myhken.com/?p=888

 

Konklusjonen er vel at det er blitt lettere å installere programmer i Linux, men det kan være litt vanskelig å finne riktig pakke om du ikke vet hvilket system din ditro bygger på i bunnen. I tillegg var pakken til Picasa 3 ganger så stor i Linux som den er i Windows.

Ikke at det har en så stor betydning.

 

Windows har derfor en liten fordel fremfor Linux enda rundt dette temaet, men den er ikke stor.

Et par viktige ting du bør få med deg:

 

1:

Fra Google sine egne sider:

 

"Picasa 2.7 for Linux

Total size: 24MB. Picasa software (9MB), Wine (12MB) and Gecko engine (3MB)."

 

Picasa ser ikke ut til å være nativt laget for Linux og benytter Wine for å installeres i Linux, så forklaringen på hvorfor Picassa er så mye større kommer jo tydelig frem her.

 

2:

Nå inneholder de fleste distribusjoner gode programmer for dette så man slipper å lete etter programvare for denne kategorien. Det samme gjelder nokså mye når det kommer til Linux-distribusjoner, da man i stor grad har det meste man vil trenge etter en standard installasjon. Kan se poenget i at noen foretrekker Picasa.

 

3:

Etter å ha sett hvordan du installerte Picasa i Linux Mint, ser det ut til at du har missforstått en god del angående installering av programvare i denne distribusjonen. Du har faktisk valgt å benytte deg av den mest tidkrevende og tungvinte av dem. For å gi et lite inntrykk av hvordan man installerer programvare i Ubuntu og Linux Mint burde du vist hvordan man installerer i Software Portak og Software Center, som vil gi et mer korrekt bilde av hva man vanligvis ellers vil komme til å bruke.

 

Metoder i Linux Mint:

 

1. Søk etter "picasa" i menyen, det vil ikke komme opp da det ikke er installert som standard, men i de valgene som kommer opp, klikk "install package", og Picasa vil installeres.

 

2. Skriv "sudo apt-get install picasa" i en terminal.

 

3. Åpne "Software Portal" og søk etter Picasa, og deretter klikk install, eller klikk på "Featured Applications" da Picasa vil ligge her sammen med en del andre godt kjente programmer som mange har interesse av.

 

4. Åpne "Synaptic Package Manager". Litt som i Software Portal, bare at man kan velge flere programmer før man klikker install så man slipper og installere en og en. Man kan også installere enkeltstående pakker i Synaptic.

 

5. Last ned .deb-fil fra hjemmesiden til prosjektet og dobbelt-klikk på denne for å installere.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
*CMD(ubrukelig)
Du trenger ikke bruke cmd da, Windows PowerShell som følger med Windows 7 er betraktelig bedre.

 

Generelle haker ved Windows 7 for meg er egentlig at control panel fortsatt er litt rotete, men det er blitt mye bedre.

 

Nå har ikke jeg prøvd nyeste versjonen av ubuntu eller linux mint, så der skal jeg ikke uttale meg.

Lenke til kommentar

Skal lage en Del 3 der jeg tester å installere programmer via pakkebrønnen...men det blir ikke før til uken.

Ellers kan dere godt komme med forslag til hva jeg burde teste, noen ting som virkelig er bra på Linux som ikke funker på Windows og motsatt.

 

Jeg vil vise så mye som mulig av de tre ulike systemene slik at brukere lett kan se om Linux er noe for dem...

Lenke til kommentar
Skal lage en Del 3 der jeg tester å installere programmer via pakkebrønnen...men det blir ikke før til uken.

Ellers kan dere godt komme med forslag til hva jeg burde teste, noen ting som virkelig er bra på Linux som ikke funker på Windows og motsatt.

 

Jeg vil vise så mye som mulig av de tre ulike systemene slik at brukere lett kan se om Linux er noe for dem...

Sette opp mobiltelefon med mobilt bredbånd og bluetooth med OSenes innebygde funksjoner. Jeg har ikke fått testet det med Win7 eller Vista.

Lenke til kommentar
Sette opp mobiltelefon med mobilt bredbånd og bluetooth med OSenes innebygde funksjoner. Jeg har ikke fått testet det med Win7 eller Vista.

 

Blir litt vanskelig å få til på en virtuell pc kjørende på serveren min....ellers skulle jeg ha testet det.

 

 

Konfigurering av Firewall i Windows 7 er temmelig annerledes fra Vista og XP. Du kan jo sjekke hvordan disse tingene kan sammenlignes i nye Ubuntu og Mint vs. Windows 7.

 

Da snakker du avanserte innstillinger? Regner med at brannmur er påslått automatisk i Linux også "out of the box"? som det er i Windows 7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...