Gå til innhold

Første hund - Cocker Spaniel?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg lurte på hvordan Cocker Spaniel(engelsk) er som førstegangs hund? Familien er vel egentlig ganske aktiv, men det er jo selvfølgelig noen dager som er litt travle, med en på videregående, en i 7'ende og en på 4 år. Vet ikke hvor mange turer det vil bli om dagen, alt ettersom hvor travel dagen er, men i hvertfall 1 morgentur, en etter skole/jobb og en kveldstur. Dersom noen av oss ikke har så mye å gjøre(altså lekser o.l) vil selvfølgelig turene bli oftere og lengere. Dessuten er mamma glad i å jogge, så det hender hun jogger lange turer både morgen og kveld.

 

Vi vil derfor ha en hund som klarer og tilpasse seg dette, og som ikke trenger masse mosjon hver dag, og har hørt at Cocker Spaniel er en fin rase. Både mamma og pappa har hatt hund når de var mindre(da b.l.a Siberian Husky(?)), og vet hvor stort ansvar det er.

 

Dessuten så har vi en katt på ca. 7-8 år, som er rimelig sær. Hun blir helt vill når det er andre dyr i huset(hun agriper ikke, men freser og freser). Er dette noe hun kommer over, dersom hun får tid?

 

Takker for svar :)

Endret av --Tiaaa--
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cocker Spaniel er energiske hunder,så de vil vel gjerne ha en del morsom aktivisering. Å være med på joggetur er selvsagt en flott måte å ta hunden med seg på,men kanskje ikke når hunden fremdeles er liten valp.

Selv om det er en energisk hund så trenger den selvsagt ikke massevis av mosjon hver eneste dag,men litt hver dag må den ha. Det må jo alle hunder.

Dere må også tenke på at siden du skriver at dere ofte har travle dager,så er det ikke sikkert familien deres er klar for hund. En valp skal ikke være alene hjemme de første månedene.

 

Hvis noen er sammen med hunden til enhver tid de første månedene og hvis den får utløp for all sin energi,så er dette et ypperlig valg av hund. Cocker Spaniel er en familiehund som ikke har noe imot å være sammen med barn.

 

Når det gjelder katten din så vil jeg tro at dette er noe som går over når hun blir vant til å bo i samme hus som en hund. Hvis hun har vært eneste dyr i huset noen år så kan fresingen være et tegn på at hun viser at det er hennes territorium.

 

Kattene til foreldrene mine er ikke spesielt glad i hunder. De kranglet og freste i mange uker mens jeg var der med hundene mine,men etterhvert så lærte de seg å bare ignorere. At katten din og en hund skal bli bestevenner er nok for mye å håpe på,men du skal se de lærer seg fort at de ikke er eneste dyr i huset :)

Lenke til kommentar

Det er jo klart noen dager er travlere enn andre, men h*n ville uansett fått minst tre turer om dagen. Det vet jeg. :)

Vi hadde også planlagt det slik at den ikke måtte vært alene de første mnd, dessuten har vi flere i familien som har/har hatt hund, og som helt sikkert vil stille opp dersom det trengs.

 

Har forresten hytte på fjellet også som vi er på noen dager i feriene, og der har h*n mulighet til å stå ute så mye h*n vil. Mamma, pappa + brødre(jeg begynner å bli flinkere :)) er også veldig glad i å gå i fjellet/tur, så da vil den få være med på det også.

 

Når det gjelder katten så har den vært det eneste dyret i huset siden hun kom, så ja, hun føler seg vel ''truet'' når andre dyr kommer. Jeg vet ikke :S Men hun hadde i allefall fått tid til å vende seg til det.

 

:)

Endret av --Tiaaa--
Lenke til kommentar

Dette med at du har tenkt på det med at hunden ikke skal være hjemme alene de første månedene og at dere av og til går tur/er på hytta på fjellet synes jeg høres bra ut :) 3 turer om dagen kan bli litt i minste laget,men så lenge det er tid til en 5-minutters tissetur utenfor huset et par ganger utenom disse turene,så går det nok greit.

 

Katten venner seg nok til det ja :)

 

Men husk: å skaffe hund er ikke bare bare. Du må forsikre deg om at hunden er registrert og har fått alt av undersøkelse den skal ha før dere kjøper den.Viktig å få kontakt med en kennel som vet hva de driver med også! og husk å skaff forsikring så fort hunden er registrert på deg ;)

 

Lykke til! :new_woot:

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

vi har en engelsk cocker spaniel og en katt.

Det går ganske bra men katten skal kose når hunden sover.

hunden er en familievennlig hund men er som sagt ganske sta.

Men han trenger å gå forskjellige turløyper.

han er bare en valp så han trenger mye mosjon og mentalt også.

men hunderasen så ut til å passe for dere.

 

( og er i tilegg veldig fin utsenemessig)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har en engelsk Cocker tispe og kan anbefale rasen på det varmeste. De er sosiale og glade hunder. Jeg har aldri hatt problemer med andre hunder,katter eller små barn. Rasen er glad i å søke etter ting og trenger å stimuleres for å ha det bra. De må ha lange turer og hvis det slurves på det så får du det tilbake i dårlig adferd.

Kjøp en hund som passer aktivetetsnivået deres. Dere vil få den hunden dere fortjener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...