ERI91 Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Om en to måneders tid skal vi utføre en såkalt "bleep test" på skolen... Har for anledningen bestemt meg for å starte opp med et 4x4 intervallprogram for å pynte litt på resultatet ( ) og undrer; hva er en fin måte for å måle min progresjon innen okygenopptak/utholdenhet underveis? Har en pulsklokke, og det første som slår meg er at jeg kan jogge en fast rute nå og litt lengre frem i tid for å så sammenligne faktorer som velvære underveis, gjennomstnittspuls, maxpuls og tid. Men det finnes kanskje bedre måter å gjøre dette på? Er det "indikatorer" som er verdt notere seg fra hver treningsøkt for å måle fremskritt? Hvordan måler du din fremdrift innen kondisjonstrening? Er ny til kondisjonstrening og jeg gjør dette utav ren nysgjerrighet, det kan være morsomt/en god motivator å se om kroppen min faktisk forbedrer seg! Takk Endret 29. oktober 2009 av ERI91 Lenke til kommentar
Finne Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Altså, du kan jo velge å ta ein et utsnitt av muskelfibrene dine før du begynner 2månders treningen og etter, for å finne ut nøyaktig antall kapillærer rundt hvert fiber, men det blir å ta hele kaka spør du meg. Du kan heller utnytte pulsklokka enda litt mer, spesielt hvis du løper 4x4: - Da ville jeg i tillegg funnet ut hvor fort pulsen faller ned for hver pause - finne ut hvor fort du innhenter deg. - Løp også 4x4 på en løpebane, for da blir det lettere å måle strekningen - Oppgi alle resultatene i et oversiktlig treningsprogram - Finn terskelverdien din(der det er full likevekt mellom produksjon og eliminasjon av melkesyre) og sammenlign denne hver 3/4. uke Har du med alt dette så vil jeg mene at du ganske lett kan overvåke kroppens progresjon under utholdenhetstreningen Lenke til kommentar
HValder Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Evt. så kan du måle kvilepulsen din, dvs. hvis du vil gjere det vanskeleg Lenke til kommentar
Finne Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Hvilepuls er også noe du kan måle, vil ikke påstå at det krever så mye av deg. Ligg 2 minutter i sengen når du har voknet, så ta deretter å mål pulsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå