Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

forelegg vs forenklet forelegg

thore123

Anbefalte innlegg

finnes det noen liste over hva politiet kan utstede forenklet forelegg for og for hvor man event må bruke vanlig forelegg (som skrives av politijurist)?

Er det event noen mulighet for å få konvertert et vanilg forelegg til forenklet forelegg? (om man ikke har vedtatt forelegget ennå)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forenklet forelegg kan brukes i (noen) saker etter vegtrafikkloven, (enkelte) saker etter tolloven, og (visse) saker etter fritids- og småbåtloven.

Det er ikke mulig å få et forelegg gjort om til et forenklet forelegg. Forenklet forelegg kan bare aksepteres på stedet, og hvis du har fått forelegg har det gått så lang tid at du ikke lenger kan akseptere på stedet.

Lenke til kommentar

takk

jeg innrømmet straffeskyld på stedet, men fikk ikke noe (forenklet) forelegg der og da. fikk beskjed om at det kommer i posten etter at politijuristen har sett på saken, så da antar jeg det blir et vanlig forelegg

sakene du referer til hvor man kan bruke forenklet forelegg, finnes de listet opp noe sted i loven eller er det mer basert på skjønn fra politiet når de velger å bruke forenklet forelegg fremfor vanlig forelegg?

Lenke til kommentar

Fikk du beskjed om at det kom i posten og at du innrømmet skyld på stedet så er det mulig det kommer som forenklet forelegg, med mindre overtredelsen var av en art som ikke kunne avgjøres med forenklet forelegg.

Om du har innrømmet en overtredelse på stedet som kan gi forenklet forlegg men fikk vanlig forelegg, ta en telefon til politijuristen og forklar situasjonen.

(Antar at det er snakk om uforbeholden innrømmelse på stedet).

Lenke til kommentar
takk

jeg innrømmet straffeskyld på stedet, men fikk ikke noe (forenklet) forelegg der og da. fikk beskjed om at det kommer i posten etter at politijuristen har sett på saken, så da antar jeg det blir et vanlig forelegg

Antageligvis.

sakene du referer til hvor man kan bruke forenklet forelegg, finnes de listet opp noe sted i loven eller er det mer basert på skjønn fra politiet når de velger å bruke forenklet forelegg fremfor vanlig forelegg?

Det er ikke noen uttømmende liste i noen lov om alle tilfeller der man kan bruke forenklet forelegg. Slike ting er spredt rundt i særlovgivning. Se for eksempel forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker og forskrift om forenklet forelegg i småbåtsaker.

Lenke til kommentar
Det er ikke mulig å få et forelegg gjort om til et forenklet forelegg. Forenklet forelegg kan bare aksepteres på stedet, og hvis du har fått forelegg har det gått så lang tid at du ikke lenger kan akseptere på stedet.

Du har rett i den første påstanden, men argumentasjonen medfører ikke riktighet. Det stemmer at et forelegg ikke kan omgjøres til et forenklet forelegg, fordi disse utstedes/ilegges for ulike forhold. Det er imidlertid ikke riktig at forenklede forelegg må aksepteres på stedet i alle tilfeller - i saker som gjelder ATK (automatisk trafikkontroll) (fotoboks) blir det utstedt forenklede forelegg i ettertid :) *spikker fliser*

Hvis du kan informere oss om hva slags overtredelse det er snakk om, er det trolig lettere å gjøre seg opp en formening om hva salgs reaksjon du vil få.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...