wlm Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Hei, er veldig forvirret nå i forhold til minnekort til kamera. ser på sandisk sitt video HD kort er skrive hastigheten 9MB/s noe som høre lite ut. med tanke på at noen minnekort til foto er på 40MB/s. Også på kamera funksjonene mine kan jeg filme 5 opptakskvaliteter¹ MXP: 1 920 x 1 080, 24 Mbps² FXP: 1 920 x 1 080, 17 Mbps² XP+: 1 440 x 1 080, 12 Mbps SP: 1 440 x 1 080, 7 Mbps LP: 1 440 x 1 080, 5 Mbps Pluss en progressiv 25p modus. Dette er da Mega bits per sekund eller mega bytes per sekund ? for om detter er megabytes vil jo bare de 2 dårligste modusene holde seg innenfor minnekortet sin skrivehastighet ? også lurer jeg da på om dette er ett minnekort og gå for ? http://www.dustinhome.no/pd_5010366915.aspx? Lenke til kommentar
Patrick80 Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 For opptak i HD trenger du minnekort i "Klasse 4" (ca 4 MB pr sekund). Det er 8 bits i en byte. 24mbit / 8 = 3MB. Med et klasse 4-kort kan du altså skrive med 24Mb pr sekund med 1 MB pr sekund i margin. Jeg har ikke lyst til å kjøre en hel dags leksjon her, men 1 bytes er samme som 8 bits. Bit skrives med liten b og bytes skriver med stor B. Mb (ofte også brevet Mbit) er megabit, mens MB er megabytes. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Det minnekortet du linker til vil fungere helt greit. Det er et class 6 kort som garanterer 6 MB/s skrivehastighet. Ellers hadde det holdt med en Kingston 16 GB class 4 til ca. 250 kr. Lenke til kommentar
wlm Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 For opptak i HD trenger du minnekort i "Klasse 4" (ca 4 MB pr sekund). Det er 8 bits i en byte. 24mbit / 8 = 3MB. Med et klasse 4-kort kan du altså skrive med 24Mb pr sekund med 1 MB pr sekund i margin. Jeg har ikke lyst til å kjøre en hel dags leksjon her, men 1 bytes er samme som 8 bits. Bit skrives med liten b og bytes skriver med stor B. Mb (ofte også brevet Mbit) er megabit, mens MB er megabytes. nei det er greit men var dette jeg trengte og vite, takktakk:) Lenke til kommentar
wlm Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Det minnekortet du linker til vil fungere helt greit. Det er et class 6 kort som garanterer 6 MB/s skrivehastighet. Ellers hadde det holdt med en Kingston 16 GB class 4 til ca. 250 kr. okei men er du sikker på at det vil holde ? snakket med en kar på elkjøp butikken her som er en av de som skal ha peiling på videokameraer der. han sier det at jeg må ha ett hd kort for og få mest ut av kameraet. og at man kan kjøre 1080i på de vanlige kortene men ikke 1080p som man må ha ett video hd kort for og kjøre. så derfor uansett vil jeg gå for ett hd kort. siden det er laget for hd og jeg har hd cam Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Det skal liksom være video-eksperten hos Elkjøp? Fyren har enten ikke peilig, eller prøver å lure deg til å betale mer enn nødvendig. Jeg har et Canon HF-S100 og det Kingston-kortet. Det fungerer helt fint for meg på maks kvalitet (25 Mbps) og i 1080p. Jeg filmer kun i 1080p - aldri i 1080i. HD-merket på minnekort er bare noe tull. Så lenge kortet klarer mer enn 3 MB/s skal det gå fint. Med andre ord vil class 2 være for tregt. Men class 4 og oppover går bare bra. Om du har et raskere kort vil det ikke påvirke videoopptaket i det hele tatt. Den eneste forskjellen er at raskere kort vanligvis er raskere til å lese, og dermed går overføringen til PCen raskere. Hva blir det neste? At man må ha video HD-veske og video HD-stativ? Lenke til kommentar
wlm Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Det skal liksom være video-eksperten hos Elkjøp? Fyren har enten ikke peilig, eller prøver å lure deg til å betale mer enn nødvendig. Jeg har et Canon HF-S100 og det Kingston-kortet. Det fungerer helt fint for meg på maks kvalitet (25 Mbps) og i 1080p. Jeg filmer kun i 1080p - aldri i 1080i. HD-merket på minnekort er bare noe tull. Så lenge kortet klarer mer enn 3 MB/s skal det gå fint. Med andre ord vil class 2 være for tregt. Men class 4 og oppover går bare bra. Om du har et raskere kort vil det ikke påvirke videoopptaket i det hele tatt. Den eneste forskjellen er at raskere kort vanligvis er raskere til å lese, og dermed går overføringen til PCen raskere. Hva blir det neste? At man må ha video HD-veske og video HD-stativ? haha okei takk for svaret, går for et vanlig minnekort da. prøve og spare så mye penger som mulig ja hd stativ er must, om ikke hakker filmen ganske mye ass.. ^^ Lenke til kommentar
Patrick80 Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Hva blir det neste? At man må ha video HD-veske og video HD-stativ? Morsomste jeg har hørt på lenge.. hehe.. Nei, HD-stempelet på minnekortet er ikke verdt en dritt. Han Elkjøp-eksperten vet nok fortjenesten er mye større på et HD-kort, defor pusher han det til folk som ikke har peiling på slikt. Ikke noe poeng å ha raskere enn Klasse 4. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Klart man må ha et HD-minnekort. Hvis ikke kan man ende opp med et minnekort som ikke støtter 1080p-oppløsningen I tillegg bør man ha de dyreste HDMI-kablene for den beste bildekvaliteten! Lenke til kommentar
sca911 Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Hei! Trenger veldig raskt svar: Funker: http://www.amentio.no/Avdelinger/datautsty...4-R-882320.aspx Til Canon Legria HF200? Lenke til kommentar
sca911 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Hei! Kjøpte dette minnekortet, og fikk det endelig i posten... Når jeg putter det i mitt HD kamera (HF200) viser det at den kun er klasse 2 ?!? HJELP! Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Da har Amentio sendt deg feil kort. På lenken du viser til tidligere står det flere steder at det er class 4. Enten har du trykket feil et eller annet sted, eller så har Amentio bæsja på leggen. Er det Amentio sin skyld får du bruke forbrukerkjøpsloven og alt som er. Lenke til kommentar
ET! Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) En ting dere glemmer med disse billige drittkortene er at de mye oftere sletter innholdet ditt. Bilder og video, bare forsvinner. Som oftest kan det meste reddes med rescue-programvare men har vært ute for transcend-kort som hadde kortsluttet. Men mange bilder blir halve med fargefelt ol. Video deles av og til opp til lavoppløste bilder osv. Ville personlig kun holdt meg til Sandisk eller Lexar. Kingston og Transcend er merker som det bør styres glatt unna etter min mening. De kortene som vi oftest tar rescue på for kunder er nettopp Kingston og Transcend. Og resten er som regel andre billige drittmerker. Endret 24. februar 2010 av ET! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå