Gå til innhold

Olympus E-450 + kitlinse - neste dagstilbud 6.11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har aldri vært borti speilreflekskameraer før, men dette tilbudet frister mye!

 

Stusser litt på dette med bildestabilisator. Er det ikke slik at på kameraer uten IS så er det vanlig å kjøpe objektiver med stabilisator istedet?

 

Prøver å søke i prisguiden etter objektiver med stabilisator til FourThirds, men der var det ikke mye. Vil det si at man i praksis ikke har mulighet til å få IS til E-450?

 

Har forresten kitlinsen til E-450 bildestabilisator?

Lenke til kommentar

Vurderer også å benytte meg av dette tilbudet. Har gått lenge rundt og tenkt på å kjøpe et speilreflekskamera, og virker som en bra mulighet dette. Er rimelig fersk på fotograferingen, så dette vil vel være et bra kamera for meg? Har fotografert med et Canon EOS 450D før. Er det veldig stor forskjell på disse to, og hva? Er jo kanskje litt skeptisk til Olympus også..?

 

Og; er det noen som har erfaringer fra kameraet fra før, eventuelt kan si noe om det? Hvor mye har det å si at det for eksempel ikke har IS? Liker å ta bilder av alt, også nattbilder/landskap i dårlig lys. Makrobilder, portretter osv. Og duger objektivet som følger med? Hvis noen kunne gitt en liten innføring til en stakkars fyr som ikke har så mye peiling.

 

Løp og kjøp eller? : )

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jg kom akkurat over dette tilbudet i elkjøp avisen og gikk inn hit før å høre med dere om dette var et ok kamera?

Jeg har lenge gått å tenkt på å kjøpe Nikon D3000 til bursdagen min. Det koster 3999,- på Japan Photo. Jeg er helt uerfaren med speilrefleks kamera og jeg skal bare bruke det som hobby. Skal etterhvert prøve å lære meg å ta fine bilder.

Synes tilbudet til elkjøp på 2500,- for olympus E-450 var veldig billig, men kan d måle seg med D3000?

Lenke til kommentar

Jeg var nettopp innom elkjøp for å titte på E-450 og tok også en titt på de andre entrymodellene.

 

Her er mine inntrykk av kameraene:

Olympus E-450

- Føles solid, tettbygd og av høy kvalitet selv om det er lite.

- Godt kitobjektiv.

- Liten men lys søker.

 

Canon 1000D, 450D, 500D

- Føles som isboks-plastikk i forhold, spesielt objektivet.

 

Nikon D3000

- Plastikk, på en annen måte.

 

Nikon D90

- Føles solid, tett, høy kvalitet.

- Stor men mørk søker.

 

Så det var egentlig bare Nikon D90 og Olympus kameraene som gav den gode følelsen av kvalitet, av å være solid bygd og ikke bare billig plast. Jeg liker D90 siden det er ett større kamera med godt grep, men jeg ble overrasket over hvor mørk søkeren var med kitobjektivet?

 

E-450 hadde en mye mer lys og klar søker enn D90, selv om kitobjektivene begge er 3.5-5.6

 

Betyr mindre søker = lysere søker mon tro?

Lenke til kommentar

Det får jeg ikke helt til å stemme, xeonnorway. D90 har en fantastisk søker, både stor og lys. Sammenlikner jeg søkeren på min E-520 (identisk med den i E-420?) med foreldrene mine sitt Nikon D80 (nesten identisk søker til D90), er det stooor forskjell, både med tanke på lys og størrelse. Begge deler i D80s favør.;)

Lenke til kommentar

Jeg ble litt paff selv, det var kitobjektiv på begge. Jeg så mot samme overflate på begge kameraene og D90 var adskillig mørkere. Bruker de kitobjektiv da?

 

Jeg søkte litt på nettet og fant denne kommentaren om D90

 

Test av D90 på foto.no

http://www.foto.no/cgi-bin/articles/articl...articleId=41316

 

"Hvis man bare har ett objektiv kan min fjerde innvending synes å være sær. Men er man vant med objektiv som har både 2 og 3 trinn bedre lysstyrke, så er det påfallende hvor mørk søkeren blir når man benytter objektiv med så svak lysstyrke som f/5,6. "

Lenke til kommentar
Jeg ble litt paff selv, det var kitobjektiv på begge. Jeg så mot samme overflate på begge kameraene og D90 var adskillig mørkere. Bruker de kitobjektiv da?

De bruker et 18-70/3,5-4,5 så det er litt mer lyssterkt enn den normale 18-55mm-en til Nikon, men jeg sammenliknet det med mitt 11-22 som er f/2,8-3,5, så det er enda mer lyssterkt igjen. Og fremdeles hadde D80 en lysere søker. Testet Nikkoren på 18mm og Zuikoen på 11mm, hvis det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar
Betyr mindre søker = lysere søker mon tro?

 

Ja. Jo mer du forstørrer bildet fra speilet, jo mørkere blir det. Men, større/tyngre/dyrere kameraer har pentaprisme istedenfor pentaspeil, og de er mer effektive (uten at jeg skjønner hvor speilene gjør av lyset), slik at de kan forstørre mer uten å tape lys. D80 og D90 har nok prismer. Jo større sensoren er, jo mer lys vil det også være ved samme blendertall.

 

Jeg misliker knappene på 450D. De gir liksom ikke tilbakemelding når man trykker på dem. Og så føles det som sånn plast som brukes i turkopper og denslags :|

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Hjelp.

 

Har sittet og googlet frem og tilbake i 3-4 dager nå, var først helt sikker på å kjøpe dette, men er blitt mer usikker nå.

 

I all hovedsak er det dette at kameraet ikke har bildestabilisator. Vil dette bli et irritasjonsmoment til mitt bruk? Jeg er fortsatt en amatørfotograf, blir det første speilreflekskameraet mitt, og trenger ikke all verdens proffutstyr. Er bare usikker på hvor mye bildestabilisatoren har å si. Kommer til å bruke stativ til landskapsfotografering/mørke bilder. Kan noen gi meg noen tips her?

 

Og er det mulig å få greie objektiver til en eventuell oppgradering når jeg blir litt mer dreven, for eksempel med bildestabilisator? Har lest at det er litt begrensninger med akkurat dette kameraet. At de blir meget dyre osv. Setter pris på svar litt fort, i og med at jeg planlegger kjøp I MORGEN!

 

Takk : )

Lenke til kommentar

Olympus har ikke objektiver med bildestabilisering. Den er alltid i huset.

 

Jeg har brukt digital speilrefleks fra 2005, og fikk det første med stabilisering i sommer. Så det er helt klart at det ikke er noe du må ha.

 

Bruk av stativ/monopod og/eller blits er alternativer til bildestabilisering.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg og hengte meg først opp i manglende bildestabilisering, men når jeg tenke meg om så har jeg det jo ikke på noen av mine eksisterende kamera heller.. og man har da tatt bilder hele livet for det :)

 

Kameraet har noen svakheter ifht Canon ditt, Nikon datt og feks nye Pentax K-x, men disse koster jo også dobbelt så mye som E-450 gjør i morgen.

 

Så uansett åssen en vrir på det, så er det mye for pengene. Jeg tenker på å kjøpe ett olympus 40-150 senere, enten brukt eller for kun 1499,- hos Japanphoto.

Dvs 4000,- for E-450+14-42 og 40-150, jeg tror det blir mye fotomorro for pengene :!:

 

Dobbeltzoomkit E-450 koster 5495,- hos Elkjøp. Dobbeltzoomkit med E-420 koster 5299,- hos Japanphoto.

 

Jeg tror det blir ett godt og enkelt kamera å lære seg opp på igjen, jeg har ikke brukt speilrefleks på maaange år.

Endret av xeonnorway
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...