JonH Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Hvilke rettigheter har man når arbeidstiden gjør at det er vanskelig å nå barnehage før stengetid? Har ikke fått til noen avtale når det gjelder arbeidstiden. Regner ikke med å rekke frem før stengetid i løpet av vinteren ettersom det allerede nå - på bare veier - går såvidt. Avstanden mellom jobb og barnehage er omtrent fem mil og stedvis med saktegående kø. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Har du prøvd å snakke med din overordnede? Lenke til kommentar
JonH Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Har du prøvd å snakke med din overordnede? Ja, fikk ikke til noen avtale. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 I de fleste yrker, med få unntak, kan man søke redusert stilling. Kanskje det kunne være en løsning? Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Få kontakt med en annen forelder i barnehagen, få til en ordning der den andre forelderen henter barnet ditt med sitt eget. Du kan hente barnet ditt hos den aktuelle familien istedet for i barnehagen. Jobbet i barnehage selv og noen brukte en slik løsning mot litt penge. Fungerte veldig bra for et foreldrepar med en hektisk hverdag kan man si. Utenom det, så har du kun 2 valg når det kommer til henting: 1. Hent barnet innen rimelig tid = før stengetid. 2. Betal overtidsbetaling til den ansatte som må sitte overtid til du får hentet barnet ditt (barnehagen har garantert noen egne regler på dette). Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Som nevnt av whist1er kan du ha krav på å få redusert stilling i en periode. Dette står i Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. §10-2 : Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Hva som må til for at det skal være sosiale eller andre vektige veldferdsgrunner vet jeg ikke, men skulle jo tro at å rekke barnehagen kan være tilstrekkelig. Om det vil være til vesentlig ulempe for bedriften avhenger av hva slags stilling du har.. En annen løsning kan kanskje være fleksitid? Om dere er to om henting/levering kan jo den som ikke leverer begynne grytidlig for å kunne dra hjem tidlig, så barnet slipper å være så lenge i barnehagen.. Kan være lettere å få arbeidsgiver med på en slik løsning enn redusert arbeidstid. Lenke til kommentar
JonH Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Det gjelder kun i forbindelse med samvær, så det blir vanskelig å bytte når det gjelder henting. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Pass av egne barn (og andre ting som gjelder egne barn) vil være en vektig nok sosial grunn til å kunne nekte overtid. Jeg vil anta at man er konsistent når man bruker uttrykket 'vektige sosiale grunner' at man også kan kreve stillingsreduksjon for det samme. Lenke til kommentar
JonH Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 Lommeboka liker ikke tanken på redusert stilling... Samme problemet gjelder om morgenen når jeg leverer i barnehagen. Kan jeg kreve fleksibel arbeidstid som nevnt i AML § 10-2 ettersom jeg ikke kan se at det er noen ulempe i arbeidssituasjonen? Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Om det er en vesentlig ulempe eller ikke må være opp til arbeidsgiver og bedømme (bevise). Min erfaring er at de fleste arbeidsgivere klarer å "bevise" ulempene. Hvis du sier litt om hva du jobber som, så kan det jo være at noen har erfaringer å komme med. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Jeg har ennå til gode å se en arbeidstaker som klarer å se ulemper i å få fleksitid... Lenke til kommentar
JonH Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 Jeg har ennå til gode å se en arbeidstaker som klarer å se ulemper i å få fleksitid... Det er iallefall en stor ulempe for meg å ha fast arbeidstid... Jobber forresten på et lager. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Jeg har ennå til gode å se en arbeidstaker som klarer å se ulemper i å få fleksitid... Jojo, det er nå så, men i den nevnte paragrafen (AML 10-2, 3.ledd) står det "vesentlig ulempe for virksomheten" Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Jeg har ennå til gode å se en arbeidstaker som klarer å se ulemper i å få fleksitid... Jojo, det er nå så, men i den nevnte paragrafen (AML 10-2, 3.ledd) står det "vesentlig ulempe for virksomheten" Og jeg snakket om ulemper i det hele tatt. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Og jeg snakket om ulemper i det hele tatt. Ja, det er klart; om det er til ulempe for noen, så blir det i så fall for virksomheten/arbeidsgiveren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå