avtrekkeren Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Bestilte denne fra Netshop på Supertirdag, og med mindre det er jeg som er totalt inkompetent og overser et eller annet, så selger Netshop TV'er som er ubrukelige i Norge. TV'n jeg har mottatt har nemlig 3-pins kontakt, denne er også integrert i TV'n (og ikke separat). Hvordan i svarte h... har de tenkt at jeg skal kunne bruke denne TV'n på det norske strømnettet? Noen som har vært borti noe slikt tidligere? Noe jeg kan gjøre - overgang eller noe? Ellers går dette straks mot heving av kjøp. edit: sånn ser den ut: http://www.discountsourcedirect.com/images...3PPowerAda1.jpg Endret 29. oktober 2009 av KriFos Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Det ser ut som en britisk plugg. Hvis ledningen sitter fast så er vel den naturlige løsningen å klippe av pluggen og sette på en norsk. Slikt er helt kurant. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Det er jo veldig, veldig merkelig at Netshop ikke opplyser om dette når de selger TV, eller at de ikke selger / linker til overganger (jeg fant en på Clas Ohlson som jeg skal prøve). Å klippe av pluggen og sette på ny selv er vel strengt tatt ikke noe de kan mene at den vanlige mannen i gata skal gjøre. Slik som de selger TV'n så er den ikke brukbar i markedet de selger den - altså i Norge. Jeg vil faktisk hevde at TV'n har en mangel (ihht forbrukerkjøpsloven) - og det er ikke jeg som skal måtte utbedre dette for egen regning. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 her burde butikken absolutt selv sørge for at det var en Norsk plugg på ledningen Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Dette har skjedd før med Samsung TV-er fra Netshop. Les her. Lenke til kommentar
simson Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Kjøp en adapter på Clas Ohlson (eller om du har tålmodighet: Dealextreme.com). Eller krev å få tilsendt en ny fra Netshop... Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 samsung 7020 er ikke ne norsk versjon og blitt parallellimportert til norge. den norske moddelen heter 7070 Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Gjerne det, men de skriver faktisk 7070 i parantes bak modellen. Dette er lagt opp til å forvirre. Den er også testet på norske sider (7020), og da jeg snakket med Netshop i går innrømte de at de hadde "glemt" å bytte ut den engelske strømkablen. I tillegg er det problemer med å bruke youtube-widgeten, kan ikke sette Norge som land - så har satt "other" - da funker den ikke. Etter mye fram og tilbake og lesing på nettet om samme feil fant jeg ut at jeg kunne sette Frankrike som land, og da virker den. Derimot får jeg da en hel del andre komplikasjoner. Hadde jeg vært klar over dette hadde jeg neppe kjøpt TV'en. $15, f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet Produktet slik jeg har fått det er rett og slett ubrukelig, ei fulgte det med nordiske manualer - selv om Netshop dog linker til dette - noe jeg mener er en gråsone. Og ja, dersom det hadde vært opplyst om disse tingene hadde det mest sannsynlig fått stor innvirkning på kjøpet mitt. Netshop hevder prisen burde gjenspeile dette - men Elkjøp solgte samme TV'n for samme pris (15995,-) rett etter og i påfølgende uke etter TV2-hjelper-deg's test. (7050 eller 7070). Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Disse problemene er ikke eksepsjonelle på noen måte. Det selges ikke norske Samsung modeller over nett i Norge. Tv-ene kommer fra utlandet og følgelig er de ikke like kompatible med de norske systemene slik som de er om du kjøper dem over disk i butikken. Det eneste som er på grensen her er den ”ikke” kompatible strømforsyningen, men dette kan du fikse med en adapter. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 hvor står det hen at det ikke finnes Norske modeller i nettbutikkene ? hvordan kan vi kunder vite at de ikke er helt kompatible med det norske systemet ? her burde det være et minster krav om at det opplyses at de ikke er 100% norske modeller. det burde også våre et krav om at alle tver som selges i norske nettbutikker også er 100 norske modeller. er det egentlig lovlig å operer på den måten ? ( da tenker jeg på å ikke gi all informasjon om de forskjelige modellene ) Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Samsung Norge har ingen avtale med nettbutikkene.... Det betyr at tv-ene kommer inn via såkalt gråimport. Du har heller ikke den samme garantien som de norske modellene. I tillegg har du ikke krav på noen form for support, inkludert telefonhjelp. Samsung Norge har rett og slett intet ansvar for din tv... Hvis du trenger mer informasjon om dette så burde du ta en telefon til Samsung! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 hvis det selges samsung tver i en nettbutikk må jo nettbutikken også ha en avtale med noen. i det miste så skal man ha opplysning om hvilke standarder tvene følger . eller så må det være svindel Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 hvis det selges samsung tver i en nettbutikk må jo nettbutikken også ha en avtale med noen. i det miste så skal man ha opplysning om hvilke standarder tvene følger . eller så må det være svindel Svindel er vel egentlig ikke selv om det er lett å la seg lure. Hvis det skjer noe med tv-en din så må den sendes til nettforhandler og de igjen må sende den videre til de som skal fikse den. Hvis nettselskapet går konkurs innen garantitiden er over så mister du alle rettighetene. Personlig mener jeg at det faktisk er verd den lille ekstra bunken med penger man betaler over disk siden man da er mye tryggere og servicen er som regel langt bedre. Hvis du ikke har hatt tv-en over 30 dager så kan du heve kjøpet... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 hvis det selges samsung tver i en nettbutikk må jo nettbutikken også ha en avtale med noen. i det miste så skal man ha opplysning om hvilke standarder tvene følger . eller så må det være svindel Svindel er vel egentlig ikke selv om det er lett å la seg lure. Hvis det skjer noe med tv-en din så må den sendes til nettforhandler og de igjen må sende den videre til de som skal fikse den. Hvis nettselskapet går konkurs innen garantitiden er over så mister du alle rettighetene. Personlig mener jeg at det faktisk er verd den lille ekstra bunken med penger man betaler over disk siden man da er mye tryggere og servicen er som regel langt bedre. Hvis du ikke har hatt tv-en over 30 dager så kan du heve kjøpet... jeg vet ikke helt om du forstod helt hva jeg mente med svindel her. det dreier seg om ikke oplyse om ting som er vesentlig for kjøpet . hadde man vist mere så hadde en ikke kjøpt den modellen. å skjule opplysninger er også en form for svindel. at det ikke er svindel i rette forstand er greit nok. det er nå likevel dårlig moral å lure kunder på denne måten Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jeg er helt enig med deg! Det er svært mye umoral der ute når det kommer til disse tingene. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Svindel er vel å ta hardt i, men lureri er det så definitivt. Har i alle fall kommet til den konklusjonen at jeg ikke vil ha denne TV'n - jeg betaler heller en tusenlapp ekstra og kjøper den hos Elkjøp eller andre som selger norske modeller beregnet for det norske markedet. Så får Netshop avgjøre om de vil betale returfrakten og la meg heve kjøpet, eller om de vil krangle slik at jeg blir nødt til å benytte meg av angreretten slik at jeg vil måtte betale returen selv. Det vil si, Netshop får avgjøre om hvem det er som har opptrådd på kanten - og så avgjøre om de vil ha meg som kunde i framtiden også. Jeg har handlet jevnt og trutt fra Netshop, både større og mindre ordre. Ikke bare for meg selv, men også mine nærmeste - venner og familie. Jeg var faktisk i kontakt med kundeservice på Netshop pr telefon på fredag (ingen ventetid faktisk). Var i en 12 minutts samtale der personen (som så vidt jeg husker ikke presenterte seg ved navn) skulle snakke med en Marius (?) om dette - og så ringe meg tilbake. Det som skjedde i etterkant var at lenken til testen på dinside.no ble fjernet fra den nevnte TV'n (http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=125519#), men de glemte (?) å ringe meg opp igjen. Den perfekte løsning for meg i denne saken vil måtte være at Netshop beklager og lar meg heve kjøpet - samt at de fra nå av informerer i produktbeskrivelsen at TV'ene ikke er norske modeller og leveres uten nordisk manual. En liten "(Obs! Engelsk modell)" hadde i det minste hjulpet litt. Prismessig er det ingenting som tyder på at disse TV'ene (7020) skulle vært paralellimportert - da feks MPX selger 7070'en (nordisk versjon) til 100-lappen mindre enn Netshop's 7020. Så det argumentet faller pladask. Endret 1. november 2009 av KriFos Lenke til kommentar
sir-alex Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Send meg en PM når du har levert den inn til Netshop, så kjøper jeg den av de som DEMO-tv:) Har ikke så mye for meg å si om det er norsk eller engelsk versjon, så lenge garantien gjelder. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Samsung Norge har ingen avtale med nettbutikkene.... Det betyr at tv-ene kommer inn via såkalt gråimport. Du har heller ikke den samme garantien som de norske modellene. I tillegg har du ikke krav på noen form for support, inkludert telefonhjelp. Samsung Norge har rett og slett intet ansvar for din tv... Hvis du trenger mer informasjon om dette så burde du ta en telefon til Samsung! Ikke riktig. Dette gjalt i stor grad i fjor, men i år så er nordiske samsungmodeller i de fleste nettbutikker (Bare å se etter varekoder som slutter på xxe). Netshop derimot, er en av de få som gråimporterer, og bytter selv strømkablene i eskene før de sender ut (evt får en grossist til å gjøre dette). De tar i tillegg og skriver at "Denne modellene kalles også xxxx andre steder", og ja, dette er slik jeg ser det klart forvirrende. Trådstarter: Om du mener at dette er villedende markedsføring, og ønsker en endring, kan du klage informasjonen inn til forbrukerombudet (dette er altså uavhengig om de lar deg heve eller ei). Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 Takk for hjelp alle sammen. Jeg har krevd heving av kjøpet nå, og leverer uansett apparatet tilbake på angrerett. Det som det nå står på er hvem som skal dekke returfrakten, men TV blir sendt tilbake snarest (så fort jeg får kommet meg til butikken - sitter hjemme med nøff-nøff-influensa). Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 NetShop skal betale frakten. Du har fått en vare med en vesentlig mangel (du kan ikke bruke den i Norge uten tilleggsutstyr) som det ikke opplyses om før kjøpet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå