Gå til innhold

Kan ikke koble til D-link Access Point

Anbefalte innlegg

Har en D-Link DWL-2200AP som trådløst access point. For øyeblikket fungerer den fint uten kryptering, men jeg ønsker å kryptere, samt endre SSID'en. Da må jeg koble meg på AP'et, og bruker nettverkskabel og IP-adressen som fremgår av manualen: 192.168.0.50 i IEs adressefelt.

Har gjort dette tidligere med talløse forskjellige rutere/access points. og har alltid fått det til å virke. Men denne gangen får jeg ikke kontakt med AP'et. Har prøvd å restarte det, prøvd ulike kabler, etc. No luck.

Hva kan være årsaken til at jeg ikke kommer inn på AP'et og får gjort innstillinger av SSID, kanal, krypering etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis "bor" AP'et på en annen IP-adresse enn den som står i manualen ...

Du har med stor sannsynlighet en router også, som AP'et er koblet til, og som AP'et mottar sin egen IP-adresse fra? Prøv å se etter i routeren om du kan se (eller gjette) hvilket IP-adresse som routeren har tildelt AP'et.

Det er den IP-adressen du skal bruke - og du kan koble deg til AP'ets webside ved å bruke en browser på en hvilken som helst PC som er koblet til nettverket (fortrinnsvis med kabel, da).

Eller har jeg misforstått nettverksoppsettet ditt her?

Lenke til kommentar
Sannsynligvis "bor" AP'et på en annen IP-adresse enn den som står i manualen ...

Du har med stor sannsynlighet en router også, som AP'et er koblet til, og som AP'et mottar sin egen IP-adresse fra? Prøv å se etter i routeren om du kan se (eller gjette) hvilket IP-adresse som routeren har tildelt AP'et.

Det er den IP-adressen du skal bruke - og du kan koble deg til AP'ets webside ved å bruke en browser på en hvilken som helst PC som er koblet til nettverket (fortrinnsvis med kabel, da).

Eller har jeg misforstått nettverksoppsettet ditt her?

AP'et har 1 inngang for nettverkskabel, slik at når den er kablet til PC'en for å bli konfigurert, må kabelen fra modemet tas ut. Har ikke ruter. Så AP'et er koblet direkte på PC'en, uavhengig av både modem og ruter.

Har benyttet D-Links egen programvare til å finne AP'et, og det identifiseres der med rett modellnummer og IP-adresse 192.168.0.50. Denne programvaren lar meg sette nytt SSID, evt passord, kryptering etc, og på slutten så skal innstillingene lastes opp til AP'et, og da er det tydelig at også D-Links eget program møter veggen. OS er Vista, med brannmur av for anledningen. Noe er galt et eller annet sted...

Lenke til kommentar

Ok, så du har AP'et koblet til et rent ADSL- eller kabel-modem?

Når du har AP'et koblet til PC'en, hvilken IP-adresse har PC'en din da?

AP og PC må ha IP-adresser som ligger i samme subnett, ellers går det ikke.

Hvis dette er problemet, så burde det kunne hjelpe å sette (manuelt) statisk IP-adresse på PC'en, f.eks. 192.168.0.10 (subnet mask 255.255.255.0). Dette må settes på den Local Connection som tilsvarer det kablete nettverkskortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...