Gå til innhold

Altibox - TV-nettverk og datanettverk i samme nettverk?

Anbefalte innlegg

Skaff deg managed-svitsjer og gjør det skikkelig.

Mer enn en dhcp-server på samme nettverk blir krøll, og det får du om du kobler med en vanlig ruter på det viset du forklarer.

Det er mulig å få det til å virke, men det koster så lite for managed-svitsjer, og da er det plutselig enkel plankekjøring å få det til å fungere stabilt og forutsigbart.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har NTEbb/Altibox her. Det du beskriver fungerer 100%. Har en ruter bak internettporten som går til en god gigabit-svitsj, og med en kort kabel fra tv-utgangen til samme svitsjen så fungerer tv-dekoderne fra Altibox overalt på nettverket.

Når det gjelder IP-trafikk for andre enheter så har man en konstant strøm på 1-3MB/s fra tv-porten, med multicast-trafikk. Dette gjør at man helst bør ha ok svitsjer i nettverket. Kablene bør også være gode; tv-løsningen til Altibox setter store krav til at terminering og kabling er 100%.

Ruter bak nettverksuttaket kan være snedig, siden man får mer kontroll selv med bridge-modus.

Ingen vits i å gjøre det så komplisert.

TV-dekoderne påvirker uansett ikke resten av nettverket.

Skaff deg managed-svitsjer og gjør det skikkelig.

Mer enn en dhcp-server på samme nettverk blir krøll, og det får du om du kobler med en vanlig ruter på det viset du forklarer.

Det er mulig å få det til å virke, men det koster så lite for managed-svitsjer, og da er det plutselig enkel plankekjøring å få det til å fungere stabilt og forutsigbart.

Hva skjedde? Gikk noe skeis i oppsettet ditt, siden du ikke anbefaler det lenger?

Jeg må si at jeg vil anbefale å logisk skille tv og internett-nettene, slik at ting ikke påvirker hverandre. Enten vha. VLAN, eller fysisk.

Lenke til kommentar

Men må jeg ikke da ha en managed switch i begge ender?

Siden jeg kun har 1 kabel mellom teknisk rom (hvor altibox sentralen er montert, og hvor jeg vil flytte inn router og server) til stua.

Og på det tekniske rommet er det det en router og en switch fra før.. siden dette er en leilighet, hvor huseier bor oppe og har sitt eget trådløse nett + 2 dekodere.

Og vi leier nede, hvor jeg har koblet opp egen router (siden hans router er en eldre philips router med bare 100mbit lan og 54mbit wlan) + annet utstyr og har en dekoder i leia.

Lenke til kommentar

Du må ha to svitsjer som støtter vlan, jeg bruker følgende oppsett:

svitsj1 G0/1 -> untagget vlan 10 - internett trafikk fra hjemmesentralen

svitsj1 G0/2 -> untagget vlan 15 - tv trafikk fra hjemmesentralen

svitsj1 G0/10 -> Tagget vlan 10/15 -> uplink til svitsj2

svitsj2 -> G01 -> Tagget vlan 10/15 - uplink til svitsj1

svitsj2 -> G0/2 -> Untagget vlan 10 - internett til pc

svitsj2 -> G0/3 -> Untagget vlan 15 -> dekoder

når jeg vil ha flere punkter for internett eller tv så går jeg bare inn på svitsj1 eller svitsj2 og setter opp en port i untagget vlan 10 eller untagget vlan 15

Lenke til kommentar

Aldri drevet noe med såpass avansert nettverk :p hehe..

Men skulle nok fått det til ;)

Men lurer på en ting.. Støtter dd-wrt eller en av disse andre firmvare alternativene denne funksjonen for å sette opp flere vlan?

For jeg vet at routeren min kan kjøre dd-wrt.. siden jeg har hatt det før ;)

For isåfall hadde jeg kun trengt en managed switch :) for routeren har jeg jo delvis planer om å flytte inn der hjemmesentralen er

Lenke til kommentar

Skal prøve å sette meg litt inn i det der ;)

Men noen her som kjenner til B-Link??

Har funnet en 8p switch på ebay.. ca 70$ inkludert frakt.. og det virker som om det er B-Link som har produsert den.. modellen heter BL-SG108M.

Ellers har jeg funnet noen netgear switcher til ca samme pris i norge.. men da med kun 5 porter..

I værste fall kan jeg jo kjøpe en av dem, og koble en av mine gamle switcher på denne igjen, for å få nok porter.

Forøvrig er routeren min en TP-LINK TL-WR1043ND, men mener å huske den støtter vlan når den kjører dd-wrt..

Lenke til kommentar

Syntes den ble litt i dyreste laget ;)

Men har nå fått bestilt en Netgear ProSafe Plus GS108E.

Bestilt fra en butikk jeg aldri har hørt om før.. Proshop.no.. men ut ifra teksten om dem, så er det et dansk firma som har kjøpt opp bestbuy.no.

Her var ihvertfall den switchen billig, og den støtter vlan :)

Så da får jeg bare håpe at jeg får dette til å virke sammen, ellers blir siste utvei å gå ned fra gbit nettverk til 2x 100mbit.

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte uten hell å kjøre vlan på hovedruteren min; en snedig liten linux-server. Endte opp med å gjøre det enkelt og holde vlan-styret på svitsjene istedet.

Her går det i prosafe gs105e. stabile og greie svitsjer. Største bakdelen med de er at man ikke kan konfigurere med et praktisk web-interface, og er nødt til å bruke et tregt windowsprogram.

OT: opplever du problemer med stabilitet ved dd-wrt på TP-LINK TL-WR1043ND?

Lenke til kommentar

Det er vel såsi samme switch som jeg har bestilt meg, bare at du har 5 ports utgaven ;)

Kjører stock FW på TP-Link nå.. Jeg hadde DD-WRT inne ei lita stund, i håp om at jeg kunne kjøre wireless repeater mode eller noe sånt, når vi flytta inn.. altså kjøre trådløst fra huseiers router til min, for så at den opprettet sitt eget nettverk.. men fikk aldri dette til å funke, så jeg splittet nettverkskabelen som går her fra før, og kjørte ene delen til tv og den andre til wan på tp-link.

Men husker ikke om den var ustabil med DD-WRT, men den var ihvertfall tregere i web-interface

Men er litt usikker på om jeg skal prøve med dd-wrt igjen, eller om jeg skal prøve noe annet.. mener jeg leste at openwrt skal fungere på den, og at det støtter vlan.

Lenke til kommentar

Jeg har nå flashet routeren med OpenWRT.. Men sliter litt med VLAN delen..

Jeg har satt opp port 2-3 untagged VLAN 1, port 4 untagged VLAN 3 og port 5 tagged VLAN 1 og 3 (Ut ifra hva jeg har skjønt så er port 1, WAN porten).

Så har jeg satt opp netgear switchen med port 1-6 untagged VLAN 1, port 7 untagged VLAN 3 og port 8 tagged VLAN 1 og 3.

Men jeg får ikke tilkobling mellom switchene, noen som aner hva dette kan være??

Jeg vet at alt av porter og kabler er i orden.

Jeg har også prøvd å bytte om port 4 og 5 på router, da får jeg tilkobling, men det fungerer fremdeles ikke.

Hittil har jeg feilsøkt router ved å sette opp port 2-3 som untagged VLAN 1 og 4-5 som untagged VLAN 3.

Koblet da altibox dekoderen på port 4 og altibox sentralen på port 5, og serveren min på port 2.

Da fungerer internett, WLAN og jeg har lokal tilkobling til server, og tv fungerer.

Så det virker som om problemene kommer når jeg enten setter på tagging, eller at det er når jeg kobler til netgear switchen.

*edit*

Fikk gjort et eller annet her nå, og plutselig funker det :)

Fungerte også fint når jeg fikk switchen inn i tv bordet :)

Så da ble det en kabel mindre mellom veggboks på ene sida av stua, over gulvet og bort til tv bordet.

Har ikke fått flyttet server og router enda, men dette skulle gå relativt smertefritt nå :)

Så lenge jeg husker på hvilken port som funker som uplink/trunk (Hadde planer om å bruke nr 4, men denne detter ut når den finner det for godt), så derfor måtte jeg sette opp port nr 1 til dette.

Oppsettet mitt skulle være sånn ca sånn nå!

Router (bakside):

Port WAN (Internett)

Port LAN 1 Uplink/Trunk

Port LAN 2 TV inn

Port LAN 3 Server

Port LAN 4 Ikke i bruk (data)

Switch:

Port 1-6 Data

Port 7 TV

Port 8 Uplink/Trunk

Router VLAN's:

Port 1 (WAN port bakside) VLAN 2 Untagged

Port 2 (LAN 1 bakside) VLAN 1-3 Tagged (Uplink/Trunk)

Port 3 (LAN 2 bakside) VLAN 3 Untagged (TV)

Port 4 (LAN 3 bakside) VLAN 1 Untagged (Data)

Port 5 (LAN 4 bakside) VLAN 1 Untagged (Data)

Switch VLAN's:

Port 1-6 VLAN 1 Untagged (Data)

Port 7 VLAN 3 Untagged (TV)

Port 8 VLAN 1-3 Tagged (Uplink/Trunk)

Endret av J@9
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det ble en del forandringer fra det som står her.

For routeren min begynte å overbelaste huseiers router, noe som lagde en del problemer..

Kjøpte derfor 5 ports utgaven av den netgear switchen.

Så nå har jeg 5 ports switchen inne på teknisk rom, (hvor port 1-3 er satt opp som data, port 4 som tv og port 5 som uplink).

Mens routeren kjører TP-Link firmware igjen, og er koblet inn i port 1 på switch.

I stua står 8 ports switchen som er satt opp som port 1-6 som data, port 7 som tv og port 8 som uplink.

Hadde litt problemer med å få det til å fungere, helt til at jeg fant ut at den ene switchen var satt opp til å blokkere ukjent multicast trafikk.. når dette ble slått av, så fungerte alt fint :)

Har fremdeles problemer med at nettet detter ut i ny og ne, men har funnet ut at det stort sett skjer om det er mye trafikk på WLAN, for da henger vår router seg opp pga varme.

Om jeg da lukker opp døra til det tekniske rommet, og restarter tp-link routeren, så fungerer alt helt fint, til det blir for varmt igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjører TV og Internett gjennom samme kabel uten VLAN, og uten problemer. Leier en leilighet hvor huseier har slått sammen de to nettverkene i én kabel. Jeg antar dette er gjort med en enkel switch.

På grunn av masse unødvendig trafikk til bl.a. WLAN har jeg derimot satt opp en gammel WRT54GL med DD-WRT som brannmur. Denne har internt to separate VLAN, men det er kun for ruting inne i WRT-boksen.

VLAN0 er originalt kun WAN.

VLAN1 er original LAN og WLAN.

Det jeg har gjort er å fjerne port 4 på WRT-en fra VLAN1, for å heller ha den i VLAN0, sammen med WAN. Slik har jeg effektivt brokoblet WAN-porten med port 4 på switchen, hvor jeg igjen har TV-dekoderen tilkoblet. Den er dermed i en slags DMZ.

Som standard blokkerer DD-WRT multicast, slik at denne trafikken ikke kommer seg inn på LAN-et, og det er bra. TV-nettverket har ingenting på LAN-et mitt å gjøre, men det er ikke noe problem for dekoderen, som nå står "brodkoblet" med WAN.

Slik har jeg tatt ibruk utstyr jeg hadde liggende for å kjøre begge nettverkene sammen =)

EDIT: Dere som plages med overbelastig av utstyr må huske at switcher/rutere som ikke håndterer multicast riktig vil broadcaste pakkene i stedet, som vil si at TV-pakkene blir konstant sendt til alle enhetene på nettverket. Dette er ikke så farlig for kablet nettverket, men WLAN dør fort med slik trafikk. Det er hele bakgrunnen bak mitt oppsett.

Endret av medlem-68510
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...