Ekko Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Hei Får snart altibox hjemme og lurte på hvordan jeg skulle legge opp kablingen. Stort sett har jeg lyst til å ha både TV og nettverk tilgjengelig i så mange kontaktpunkt som mulig. Jeg foretrekker generelt kablet nettverk til alt, holder trådløsdiskusjonen utenfor. Som jeg skjønner utfra tegninger jeg har sett får jeg en boks fra altiboks som er knutepunktet ut. Fra denne har jeg 2-3 porter for TV og 1 port for nettverk. Fra loftet hvor jeg vil ha denne boksen har jeg idag coax til 4 punkter i huset hvor jeg har TV og nettverk til 4 punkter hvor jeg idag har datautstyr. Det jeg lurer på om fungerer er følgende: Jeg har et datapunkt i et gitt rom (la oss si soverom). På loftet har jeg altiboxboksen og cat5 til dette punktet. Fra altiboxen kobler jeg så en TV-utgang mot en switch. Jeg kobler en router mot datainnganen på altixboxen og LAN-siden på denne routeren mot samme switch. Jeg kobler så denne switchen mot kontakten som går til soverommet. Hvis jeg da setter inn en ny switch på soverommet, kan jeg da hente ut både TV og datatrafikk fra dette punktet? Kort oppsummert: Det er jo IP-trafikk alt sammen, så er det noe som hindrer TV-signalene og ordinær datatrafikk å dele nettverk ? Endret 29. oktober 2009 av Ekko Lenke til kommentar
Largie Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Kikk på denne guiden: http://www.altibox.no/c/document_library/g...p;groupId=10327 Tv*Hver tv må ha en egen tv-dekoder. *Du kan ha opptil fire tv-dekodere tilknyttet fiberløsningen. *Skal du ha flere enn tre tv-er, må du kjøpe en switch (10/100Mbit). Denne får du kjøpt hos de fleste dataforhandlere. *Ved trekking av kabler fra hjemmesentral og/eller switch og til tv-dekoder må du benytte en uskjermet nettverkskabel av type UTP, Cat.5 eller høyere kategori. Det står ikke skrevet i klartekst men ja i teorien bør det fungere bra. Hvordan det fungerer blant annen IP-trafikk gjenstår og se. Uansett du må drasse med deg en dekoder til hvert sted eller betale en ekstra leie pr punkt der du vil ha tv. Men det visste du nok fra før? Du trenger ikke noe ruter bak nettverksuttaket (den er allerede nat-et). Men hvis du vil styre det meste selv må du "ofre" en tv-port for bride-mode. Edit: Quote-fix Endret 29. oktober 2009 av Largie Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Har lest det som står hos altibox, men som du sier, det står ikke i klartekst. Jeg ser heller ingen grunn for at det ikke skal gå. Eneste jeg tenkte på er om dekoderne får IP fra en DHCP i "tv-delen" av altibox og om det ville konfliktere med en dhcp i en router jeg setter opp. Fordelene med om/at de kan dele nett er for meg at jeg slipper å trekke 2 kabler til punkt hvor jeg ønsker både TV og nett, men kan kjøre alt gjennom de kablene jeg har trukket idag. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Har NTEbb/Altibox her. Det du beskriver fungerer 100%. Har en ruter bak internettporten som går til en god gigabit-svitsj, og med en kort kabel fra tv-utgangen til samme svitsjen så fungerer tv-dekoderne fra Altibox overalt på nettverket. Når det gjelder IP-trafikk for andre enheter så har man en konstant strøm på 1-3MB/s fra tv-porten, med multicast-trafikk. Dette gjør at man helst bør ha ok svitsjer i nettverket. Kablene bør også være gode; tv-løsningen til Altibox setter store krav til at terminering og kabling er 100%. Ruter bak nettverksuttaket kan være snedig, siden man får mer kontroll selv med bridge-modus. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Det betyr vel at en managed-switch der man lager et "internett" vlan og et "tv" vlan vil fungere bra sammen? F.eks en slik en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=456040 kunne vært kjernen i nettverket... Hvis du vil ha rutet tven om, går du inn på websiden for den managed switchen og stiller inn vlan på portene det gjelder Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Ingen vits i å gjøre det så komplisert. TV-dekoderne påvirker uansett ikke resten av nettverket. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Ingen vits i å gjøre det så komplisert. TV-dekoderne påvirker uansett ikke resten av nettverket. Vet du hvordan TV-dekoderne funker i nettet? Regner med de må få en IP. Og den må de vel få per DHCP eller tilsvarende fra altixboxen? Og hvis det sitter en DHCP-server i altiboxen, hva hindrer den i å konkurere med en annen DCHP-server, feks i en router? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 De får ikke ip-en sin via en tradisjonell DHCP-server. De booter ved å koble seg til og laste ned det linuxbaserte os-et fra en sentral server. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Det betyr at du pr idag kjører med egen DHCP ruter og blandet internett + tv i samme switch uten at det hatt noe konsekvens for deg? Mener de som oftes bruker PXE og den er jo sterkt avhengig av DHCP. Hvis du har en L2 managed switch med mulighet for VLAN hadde hvertfall jeg selv lagd et logisk hinder mellom dem Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Ja. Egen linux-server som tar seg av rutingen. Multicast og L2 managed svitsjer behøver ikke å være 100% problemfritt. Se f.eks dette dokumentet fra cisco: http://www.cisco.com/en/US/products/hw/swi...08059a9df.shtml Forøvrig kan jeg nevne at både den enkle dekoderen og pvr-dekoderen oppfører seg på denne måten. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 De fleste privatbrukerne hjemme har ikke en egen Linux-server som router Selv om Catalyst-switcher fra 2006 hadde problemet betyr ikke at det er gjeldende i dag. En billig managed switch som SLM2008 har støtte for Multicast, men den har også "features" som "Multicast storm control" som kan det rote til. Praktisk sett vil nok en managed-switch med 2 viretuelle-lan være den eneste måte for å kunne koble alt sammen fysisk. Men at de logisk sett er separate. Det bør sikre den beste driften. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Eg ville vært svært skeptisk til å blande disse to tjenestene i samme nett(DHCP, BOOTP, Multicast, Unicast, Broadcast osv). Skal man ha dette via ett nettverk som bør man hvertfall gå for en løsning hvor trafikken splittes via VLAN. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Nevnte linux-server fungerer som en vilken som helst annen ruter, og nettverket fungerer som det er når jeg av og til erstatter den med en vanlig ruter for å rekonfigurere serveren. Et nettverk basert på dumme svitsjer bak en vanlig ruter der man plugger en kabel fra tv-uttaket til nettverket bak svitsjen fungerer godt. Hvorfor gjøre det vanskelig? OS og filer til dekoderen blir sendt via multicast sammen med tv-signalene i et proprietært format som ikke resulterer i konflikter med andre ting på nettverket. Mer info: http://www.freakforum.nu/forum/archive/ind...hp/t-48907.html (mye av den gamle informasjonen om hvordan man kan se på vanlig pc er utdatert siden de har begynt med kryptering, men det er endel relevant info der alikevel.) Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Til TV må du ha eget nett,internett må ha sitt nett. så du må ha 2 seperate nett Lenke til kommentar
Largie Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Kan det tolkes at du mener VLAN løsningen heller ikke fungerer? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Hvorfor skulle det ikke fungere med VLAN? Trafikken må nødvendigvis kjøre direkte på ethernet dersom VLAN ikke skal fungere (enkelte ethernet-protokoller som ikke kan kjøre over _tagget_ VLAN, utagget bør fungere dersom switchen ikke håndterer det tagget internt) Lenke til kommentar
Largie Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Jeg er overbevist om at det funker i VLAN jeg... Men Lindsay var så bastant med sine uttalelser. Tolket det i de baner at noen snakket av erfaring... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Vel, av erfaring kan eg i det minste bekrefte at det fungerer fint å skille TV og internett via VLAN på Altibox Lenke til kommentar
Largie Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Flotters, da er jo ballen død da Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Vet denne tråden her er gammel, men driver med noe av det samme som er nevnt her fra før, så derfor spør jeg her istedet for å starte en ny tråd Hvordan vil det funke om jeg tar en kabel fra altibox lan porten, kobler denne i wan porten på en gbit router, for så å ta en kabel fra altibox tv porten og koble inn i lan delen på samme router, for igjen å koble på en server på neste port (som også kjøres som pxe/tftp server en gang i blant, vil dette lage noe tull med altibox dekoderene når dem booter??), og til slutt kjøre en kabel fra neste lan port fra router til en gbit switch hvor pc, tv, ps3 og altibox dekoder kobles til? Og vil dette fungere bra? Routeren er en TP-Link tl-wr1043nd router med gbit inn og ut og switchene jeg har, er ikke managed.. ene er en 3com 8-ports gbit switch og den andre er en linksys 5-ports gbit switch Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå