Gå til innhold

Finner ikke SSD

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte ny PC fra Komplett for noen uker siden, og fikk med gratis oppdatering til Win7.

Win7 blir sendt i morgen, så jeg skulle gjøre meg klar til å oppdatere da jeg merket at PC'en ikke finner SSD'en. Jeg planla å innstallere Win7 på SSD'en så hvis jeg ikke får gjort det er den ubrukelig.

Har sjekka alle kabler så godt jeg kan, og det ser ut til at alt sitter som det skal. Veit ikke om dette har noe med BIOS å gjøre jeg, er ikke så altfor flink med hardware og hvordan man skal innstallere det.

Noen som har noen forslag?

Prøvde nå å sjekke på Komplett hva den het, siden jeg er på skolen og ikke får sjekka komponentlista jeg fikk, men det ser ut til at de har fjernet den fra PC'en jeg kjøpte!

Komplett Gamer - New Generation.

Skal sjekke når jeg kommer hjem. Det eneste jeg husker er at det er en Kingston et-eller-annet 64GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, da har jeg endelig fått Win7 og er klar til å installere, men desverre fungerer fremdeles ikke SSD'en.

Har prøvd å bytte kabelen fra SSD'en til den inngangen harddisken går til, men det fungerte ikke det heller, så det er ikke noe galt med inngangen, siden harddisken fremdeles fungerer når den bruker inngangen SSD'en brukte tidligere.

Fant desverre ikke noenting i den linken du sendte meg. Mulig jeg overser noe i og med at jeg ikke er proff på harware. Skjønner ikke hva som kan være galt.

Har ordrebekreftelsen fra Komplett forran meg nå, og SSD'en heter

"Kingston SSD 2.5" to 3.5" SATA Drive Carrier for SSDNow series (case mountable solution)"

Skjønner ikke dette ass.

Lenke til kommentar

Orker ikke å ta bilde av BIOS, men den dukker i hvert fall ikke opp der heller.

Den er plugga inn i SATA1 og strømkabelen sitter riktig.

Veit ikke om jeg nevnte det, men jeg har prøvd å bytte både SATA port og kabelt til ingen nytte. Byttet til SATA porten der harddisken er, så jeg vet at det ikke er noe galt med porten. Prøvde også kabelen til harddisken og det hjalp heller ikke, så ser ikke ut til at kabelen er problemet heller.

BIOS settings er for øyeblikket IDE i compatible mode, men jeg har også prøvd AHCI (mulig jeg skrev det feil).

Det er for så vidt en jumper på selve disken, men jeg har ikke klart å finne ut hva den gjør.

Lenke til kommentar

ca samme varme som det er inne i kabinettet. Lurer på om den kanskje er død...

Litt rart i og med at jeg ikke har brukt den engang, men det kan vel skje allikevel.

Tror dere jeg bare bør levere den inn til komplett og få tilsendt en ny en eller tror dere problemet kan løses?

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet med ein SuperTalent SSD i sommer. Eit tips; Gå til Enhetsbehandling (snarvei via Windows-knappen + Pause-knappen), >Diskstasjoner og sjå om den er opplista der. Eg fann den der men ikkje i diskbehandling.

For meg var nøkkelen å aktivere den. Høgreklikker du på den i Enhetsbehandling er >Activate eit valg der. For meg fungerte det ikkje slik at eg gjorde det via diskpart.exe - meiner eg det var. Søk etter meir info - utover det du finn her. "Use the active command to set the current in-focus partition to "active." This setting informs the firmware that the partition is a valid system partition. Diskpart does not validate the partition contents".

Endret av Dabola
Lenke til kommentar

Finn du den heller ikkje i Enhetsbehandling kan du forsøke å koble dei andre diskane frå hovudkortet og restarte maskina med kun SSD'en tilkobla. Og då helst i "port 0" som den fyste SATA inngangen på hovudkortet oftast vert kalla. "SATA1 " skriv du. Har du ikkje ein som heiter SATA0?

Mhp bios-innstillinger, kva for hovudkort har du?

Endret av Dabola
Lenke til kommentar

"BIOS settings er for øyeblikket IDE i compatible mode, men jeg har også prøvd AHCI", skriver du.

Jfr manualen til ditt kort, side 83, SATA Configuration er [Enhanced] default. Ser du på siste side i denne pdf'en kan du lese; ACHI mode should not be used while installing windows with Intel chipsets due to known conflicts during installation which may slow or corrupt installation; installation is best handled in IDE mode and dependent on chipset should often be left disabled, but can be used after installation.

Forslag; Endre SATA Config. over til Enhanced og sjå om du då "får napp" og finn disken. Event. so oppdatere Firmware og sjå om disken då vert funnen også i compatible mode. Her finn du litt info om dei to alternativa (og merk den utheva teksten);

..Compatible Mode is intended for use with operating systems such as Windows 98 and ME. Compatible Mode disables one of the IDE ports, allowing the Serial ATA controller to use that port and IRQ. This will then configure the Serial ATA drives as Primary/Secondary master or slave, depending on which IDE port was disabled.

..Enhanced Mode is designed for operating systems that will take advantage of this mode, such as Windows Vista, XP, and 2000.

Og i forumet for min SSE her kan du leite deg fram til det 3. siste innlegget på denne sida (23.aug.) kor ein skriv; "I got the SSD as a boot/OS disk, so all my important stuff is on other drives. And Win7's system image backup works great anyway. As for when i upgraded the firmware, i was in IDE/Enhanced mode..."

Endret av Dabola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...