Gjest Slettet+98172347 Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Lurer på om jeg tenker i riktige baner her. Jeg har: - En Win7 desktop på jobb - En WinXP laptop på jobb - En Linux desktop på hytta - En iMac i stua - En WinXP laptop hjemme - En WinXP netbook hjemme - To Linux desktoper på ungenes rom etc, etc, etc. Dere skjønner tegningen: mange maskiner med forskjellige OS på flere plass. Utfordringen min er at jeg har ett sett med "viktige" filer som jeg trenger tilgang til fra alle disse. Løsningen til nå har vært å ha en USB pinne med både fingeravtrykk-avlesning og passord. Men: denne løsningen fungerer kun på Windows maskinene. Hverken Linux eller Mac støtter den. Og så har jeg en utfordring med å holde filene oppdatert, samt at jeg av og til glemmer USB'en hjemme og får ikke tilgang til dette fra jobben. Det jeg tenker er følgende: jeg har en UnSlung NSLU2 i kjelleren som jeg kun bruker for å kjøre Squeezebox server. Jeg kunne tenke meg å gjøre denne til en sentral filserver jeg kan dele over nett. Så vil jeg selvfølgelig ha alle disse filene kryptert i tilfelle rottefelle. Jeg har sett på Truecrypt som har klient for WinXXX, Mac og Linux. Høres dette fornuft ut eller har dere andre forslag? Endret 2. november 2009 av Slettet+98172347 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98172347 Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Ingen som har noen innspill på dette? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Da jeg leste nedover om alle de forskjellige maskinene og OS-ene du kjører så var faktisk det første jeg tenkte "TrueCrypt". Å la filene ligge kryptert på en filserver ser ut til å være en god løsning Har bare gode erfaringer med TrueCrypt! Kan være noe å sette seg inn i starten, men du ser ut til å ha ok greie på dette så har ingen problemer med å anbefale det til deg Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98172347 Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Jeg installerte TrueCrypt i går og testet litt. Ser ut til å fungere utmerket. Kan kanskje være nytting input for andre også dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå