klaraT Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 hei:) eg har heilt sida eg va lita hatt lyst til å bli veterinær, men no i det siste har eg begynt å lure. Eg tvila på at kjem inn på veterinærskulen i Oslo, men eg kan jo alltid ta utdanninga i utlandet... Men no i det siste har eg og begynt å tenke på bibliotekar, så no slite eg egentlig med å velge. Eg likar både dyr og det å lese godt, noken som har noke +/- eller andre meningar?? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Du kan ombestemme deg etter at du har begynt å studere, og du har fremdeles god tid til å tenke. Det finnes mange andre spennende studium også. Er du redd for å ikke komme inn på det studiet du vil, bør du jobbe for å oppnå bedre karakterer. Det kommer du ikke til å angre på. Lenke til kommentar
klaraT Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Du kan ombestemme deg etter at du har begynt å studere, og du har fremdeles god tid til å tenke. Det finnes mange andre spennende studium også. Er du redd for å ikke komme inn på det studiet du vil, bør du jobbe for å oppnå bedre karakterer. Det kommer du ikke til å angre på. ja, men eg likar egentlig å ha ting klart for meg:P eg jobba selfølgelig for å få gode karaktera, men eg har ganske små forhåpningar med å få over 6 i snitt:/ Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Det er umulig å få over 6 i snitt.. Lenke til kommentar
klaraT Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Det er umulig å få over 6 i snitt.. ikkje viss en tar realfag og sånn, en får tilleggspoeng Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Er du veldig langt unna poengkravene? Lenke til kommentar
klaraT Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Er du veldig langt unna poengkravene? veit ikkje heilt no da, men trur eg hadde 4.8 i fjor, kom ut av ungdomsskulen med 5.2 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Og du har matte/kjemi/biologi i fagplanen din? Lenke til kommentar
klaraT Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Og du har matte/kjemi/biologi i fagplanen din? ja, har R1 matte og kjemi Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Da er det heller tvilsomt at du greier å komme inn her i Norge. Med mindre du jobber hardt. Du har lov til å forbedre gamle karakterer før du er ferdig med endt utdanning og fortsatt være med i ordinær førstegangskvote. Et alternativ er å utdanne seg som dyrepleier. Der poenggrensen er mer oppnåelig. (48.8 i år ordinær førstegangskvote) Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Bibliotekar Det må være et herlig yrke. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Jeg kan tenke meg at det er mye kontorarbeid, i form av arkivering og den slags. Tror ikke det er mye action i det yrket! Kunne faktisk aldri tenke meg å ha et slikt yrke. Ikke det at jeg uner folk som har glede av den slags. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Studentopptak, statistikk 2009 SØKERE: 1336 1. PRIORITET: 652 FØRSTEGANG: 54,8 ORDINÆR: 62,5 Raskt lest ut i fra dette trenger du ett snitt på: Gutter: 4,88 Jenter: 5,08 (forutsatt alle tilleggspoeng) Ergo: langt under 6 i snitt Lenke til kommentar
klaraT Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 (endret) Studentopptak, statistikk 2009 SØKERE: 1336 1. PRIORITET: 652 FØRSTEGANG: 54,8 ORDINÆR: 62,5 Raskt lest ut i fra dette trenger du ett snitt på: Gutter: 4,88 Jenter: 5,08 (forutsatt alle tilleggspoeng) Ergo: langt under 6 i snitt ooi, då må den virkelig ha forandra seg. Sist eg såg låg den på 6, kan ikkje forstå at den kan ha gått ned så masse, men tusen takk:) greier fremdeles ikkje heilt å bestemme meg, trur bibliotekar vil bli et rolig yrke, uten stress, noke som passa meg fint, og i tillegg så er lesing en del av jobben, noke som er supert:) på den andre sida så er det veterinær som eg har sagt heilt fra eg var lita, greie liksom ikkje heilt å legge det vekk fra meg, vil gjerne hjelpe dyr, men er kanskje litt redd for det ansvaret som følge med og redd for å gjere feil, hmm, skulle gjerne blitt begge:P samordna opptak fra 2008:Poenggrenser 2008 Ordinær:68.4 Primærvitnemål:61.8 studieplasser:69 Endret 3. november 2009 av beate92 Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Fra 2009 er det nye regler ved poengberegning. Ved førstegangs opptak så kan du nå bare få maks 4 ekstrapoeng (realfagspoeng, redusert fra 6). Fordypningspoeng har nå falt helt bort(maks 4). Dvs det er en reduksjon på 6 poeng du mulig kan få. Ser vi på poenggrensen fra 2008. 61,8 - 6 = 55,8. Noe som er ikke er alt for langt unna 54,8. Dog ifra tallene som jeg sjekket hos samordnaopptak står det at poenggrensen etter supplementopptaket var på 55,2. http://www.samordnaopptak.no/dok/poenggren...vara_hoved.html Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Er vel ikke noe problem å kombinere begge. Hva med f.eks å satse på å komme inn på vet. og arbeide som biblotekar i studetiden/ferier. Så kan du se hvor du trives best. Men du burde gå for biblotekar hvis det er du har mest lyst til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå