Gå til innhold

veterinær eller bibliotekar?

klaraT

Anbefalte innlegg

hei:)

eg har heilt sida eg va lita hatt lyst til å bli veterinær, men no i det siste har eg begynt å lure. Eg tvila på at kjem inn på veterinærskulen i Oslo, men eg kan jo alltid ta utdanninga i utlandet... Men no i det siste har eg og begynt å tenke på bibliotekar, så no slite eg egentlig med å velge. Eg likar både dyr og det å lese godt, noken som har noke +/- eller andre meningar??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Du kan ombestemme deg etter at du har begynt å studere, og du har fremdeles god tid til å tenke. Det finnes mange andre spennende studium også. Er du redd for å ikke komme inn på det studiet du vil, bør du jobbe for å oppnå bedre karakterer. Det kommer du ikke til å angre på.

Lenke til kommentar
Du kan ombestemme deg etter at du har begynt å studere, og du har fremdeles god tid til å tenke. Det finnes mange andre spennende studium også. Er du redd for å ikke komme inn på det studiet du vil, bør du jobbe for å oppnå bedre karakterer. Det kommer du ikke til å angre på.

ja, men eg likar egentlig å ha ting klart for meg:P eg jobba selfølgelig for å få gode karaktera, men eg har ganske små forhåpningar med å få over 6 i snitt:/

Lenke til kommentar

Da er det heller tvilsomt at du greier å komme inn her i Norge. Med mindre du jobber hardt. Du har lov til å forbedre gamle karakterer før du er ferdig med endt utdanning og fortsatt være med i ordinær førstegangskvote.

Et alternativ er å utdanne seg som dyrepleier. Der poenggrensen er mer oppnåelig. (48.8 i år ordinær førstegangskvote)

Lenke til kommentar
Studentopptak, statistikk 2009

SØKERE: 1336

1. PRIORITET: 652

FØRSTEGANG: 54,8

ORDINÆR: 62,5

Raskt lest ut i fra dette trenger du ett snitt på:

Gutter: 4,88

Jenter: 5,08

(forutsatt alle tilleggspoeng)

Ergo: langt under 6 i snitt

ooi, då må den virkelig ha forandra seg. Sist eg såg låg den på 6, kan ikkje forstå at den kan ha gått ned så masse, men tusen takk:)

greier fremdeles ikkje heilt å bestemme meg, trur bibliotekar vil bli et rolig yrke, uten stress, noke som passa meg fint, og i tillegg så er lesing en del av jobben, noke som er supert:)

på den andre sida så er det veterinær som eg har sagt heilt fra eg var lita, greie liksom ikkje heilt å legge det vekk fra meg, vil gjerne hjelpe dyr, men er kanskje litt redd for det ansvaret som følge med og redd for å gjere feil, hmm, skulle gjerne blitt begge:P

samordna opptak fra 2008:

Poenggrenser 2008

Ordinær:68.4

Primærvitnemål:61.8

studieplasser:69

Endret av beate92
Lenke til kommentar

Fra 2009 er det nye regler ved poengberegning. Ved førstegangs opptak så kan du nå bare få maks 4 ekstrapoeng (realfagspoeng, redusert fra 6). Fordypningspoeng har nå falt helt bort(maks 4). Dvs det er en reduksjon på 6 poeng du mulig kan få. Ser vi på poenggrensen fra 2008. 61,8 - 6 = 55,8. Noe som er ikke er alt for langt unna 54,8.

Dog ifra tallene som jeg sjekket hos samordnaopptak står det at poenggrensen etter supplementopptaket var på 55,2.

http://www.samordnaopptak.no/dok/poenggren...vara_hoved.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...