Kjeven Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Har planer om å søke meg inn på Befalsskolen for Etterretning og Språk til våren, men lurer på et par ting. Vi tar det punktvis: 1) Er det mye terping når det gjelder språk? F.eks. på gloser og/eller grammatikk? Og hvordan er arbeidsmengden?Snakker vi 100 gloser daglig? Hvordan er læringskurven? Begynner man forsiktig med hvordan alfabetet leses, eller er det mer "Her er et leksikon på arabisk, les"? Er det lurt å ha noen forkunnskaper (i det språket man vil velge) før man søker seg inn? 2) Forutsatt at man husker absolutt alt man blir lært i løpet av de to årene BSES varer, hvor godt snakker man da språket man har valgt etter endt utdanning? 3) Det heter Befalsskolen for Etterretning og Språk. Hva betyr egentlig etteretning her? Lær å være spion? 4) Får man mye tid til å trene? Hvordan er det med fritid? 5) Jeg fikk heller lunkne karakterer etter VGS (hadde et snitt på rundt 4 tror jeg), kommer dette til å være en hindring? Takker for svar. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 1: Det er en ekstremt bratt læringskurve. Det er snakk om veldig, veldig mange gloser hver uke, og du testes i alt. Gjør du det for dårlig over lengre tid, kastes du ut. Men det er ikke lurt å ha særlig mye forkunnskaper, da forsvaret foretrekker å forme deg som de vil ha deg. 2: Det står på hjemmesidene til BSES ca. hvilket nivå du ligger på. Men etter 2 år skole og 2 år praksis, så kan du det mer enn godt nok til å forstå og gjøre deg forstått på reise, skrive enkle brev osv. 3: Nei, det betyr ikke lær å være spion. http://no.wikipedia.org/wiki/Militær_etterretning 4: Det er veldig lite fritid (ekstremt mye av den brukes på pugging, ref. tidligere elevers dagbøker som har ligget på nett, men du får tid til å trene 5: Ja. Du kommer rett og slett ikke inn hvis du ikke har veldig gode karakterer. Jeg tviler på om de i det hele tatt gidder å ta deg inn til FOS. Lenke til kommentar
agm Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 3) Det heter Befalsskolen for Etterretning og Språk. Hva betyr egentlig etteretning her? Lær å være spion? Etterretning er et bredt fagfelt, men kort fortalt innebærer etterretning i forsvarssammenheng innhenting og behandling av informasjon. Jeg vet ikke hva man lærer på BSES, men jeg vil anta du vil få grunnleggende kjennskap til de fleste sider ved etterretningsarbeid. Det kan innebære menneskebasert innhenting, bildeanalyse, innhenting av informasjon fra åpne kilder (med mer...!) samt rapportering og analyse av slik informasjon. Lenke til kommentar
Snailcake90 Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 karakter 4 hindrer deg deg ikke til å møte opp på fos, det er jeg ganske så sikker på, men ellers det som ble sagt her høres relativt fornuftig ut. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 karakter 4 hindrer deg deg ikke til å møte opp på fos, det er jeg ganske så sikker på, men ellers det som ble sagt her høres relativt fornuftig ut. Ikke FOS generelt, men det er forskjellige puljer avhengig av hvilken befalsskole du vil prøve deg på. Du slipper ikke til FOS ved å søke BSES med 4 i karaktersnitt. Men du kan selvfølgelig komme inn på HBS sin kvote. Lenke til kommentar
Hans_Hölzel Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Har noen som tidligere har gått på skolen, eller har venner på skolen informasjon angående karaktersnitt? eller omtrentlige karaktererkrav? Jeg har lest at gjennomsnittsalderen er høyere ved BSES enn andre befalskoler, ettersom at en del tar annen høyere utdanning først. Ved et slikt tilfelle - vil karakterene fra videregående skole eller høyere utdanning være gjeldende? Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 OK, så jeg er tydeligvis for dum til å gå BSES. Jeg kommer vel fremdeles inn på de andre befalsskolene? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Ikke for dum. Bare ikke skoleflink nok. Det er en stor forskjell. Og du kan jo søke, jeg sitter ikke i opptaksnemnda. Lenke til kommentar
JonasAA Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Hvis jeg, som VG3-elev, skulle søke BSES til våren, er det da 1.termin (og VG1/2)- karakterer som vil gjelde? Antydninger på snittkarakterer til elevene hadde også vært spennende å vite! Lenke til kommentar
Penny Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 En jeg kjenner som gikk BSES for snart 10 år siden gikk ut fra en større videregående med så gode karakterer at han ble spesielt trukket frem på skoleavslutningen og gitt blomster og diplom for usedvanlig sterk innsats. Da jeg to år senere snakket med ham om hvordan det hadde vært på BSES fortalte han at han hadde følt seg evnemessig helt gjennomsnittlig i klassen. Der og da begravde jeg mine drømmer om å komme inn selv. Heldigvis finnes det andre veier til mål, enten målet er å lære et av språkene de tilbyr eller å komme inn i etterretningsbransjen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Det er visstnok et litt lavere nivå på dagens BSES enn det som tidligere var Russisk-skolen til forsvaret. Lenke til kommentar
playertwo Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Snitt 4 på VGS ingen hindring, bare å søke og prøve seg på FOS, skolen er interessert i variert personell, ikke bare de skoleflinke. Læringskurven er forholdsvis bratt i forhold til sivil skole, men absolutt ikke umulig. Det viktigske er at du er relativt oppegående, er interessert i å lære språk, og har en god porsjon selvinnsikt. Lykke til. Har planer om å søke meg inn på Befalsskolen for Etterretning og Språk til våren, men lurer på et par ting. Vi tar det punktvis: 1) Er det mye terping når det gjelder språk? F.eks. på gloser og/eller grammatikk? Og hvordan er arbeidsmengden?Snakker vi 100 gloser daglig? Hvordan er læringskurven? Begynner man forsiktig med hvordan alfabetet leses, eller er det mer "Her er et leksikon på arabisk, les"? Er det lurt å ha noen forkunnskaper (i det språket man vil velge) før man søker seg inn? 2) Forutsatt at man husker absolutt alt man blir lært i løpet av de to årene BSES varer, hvor godt snakker man da språket man har valgt etter endt utdanning? 3) Det heter Befalsskolen for Etterretning og Språk. Hva betyr egentlig etteretning her? Lær å være spion? 4) Får man mye tid til å trene? Hvordan er det med fritid? 5) Jeg fikk heller lunkne karakterer etter VGS (hadde et snitt på rundt 4 tror jeg), kommer dette til å være en hindring? Takker for svar. Endret 6. januar 2010 av playertwo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå