twilightr Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Hei Har ein utfordring til dere som kan mye om lagring (backup) Jeg har ein server hjemme som jeg tenkte bruke for og ta backup av pcn og dokumentene til min far over internett. Han har backup på minnepinne men vi ønsker filene sikret i eit annet hus i tillegg. (har sett på noen eksterne backup bokser i tillegg) Fins det ein enkel og sikker måte og ordne dette på. Eventuelt og sette opp ein form for automatisk backup ? Håper noen har ein god ide om hvordan dette gjøres eller ein anbefaling på programvare eller hardware som funker. Mvh Reidar Lenke til kommentar
marsboer Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 En fin måte som jeg selv bruker er å kjøpe eller bruke en eldre maskin og sette den opp som dedikert backup-maskin. Deretter bruker du rsync med --link-dest parameteren. Da får du snapshot av alt bakover i tid uten at det krever mer plass enn endringene. Rsync kopierer også kun det i filene som har endret seg, og ikke hele fila på nytt. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Hei Reidar For min far har jeg kjøpt programmet SyncBackPro som sender alle filene over FTP. Det har vist seg å være rock solid Den spretter opp med en html-logg som viser feil (når det skjer) ellers holder den kjeft.. På serversiden kan du enkelt sette opp GuildFTP-server http://www.guildftpd.com/ og opprette en bruker for han. "Ulempen" med Guild er at du må være logget inn på maskinen (dvs ingen service-mode). Det finnes andre gratisalternativer som f.eks http://filezilla-project.org/ men jeg er usikker på om den støtter service-mode eller ei. Andre har hellet med seg med serv-u og slikt, men det er overpriset Lenke til kommentar
Olebrumm71 Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Jeg kan varmt anbefale Crashplan: Crashplan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå