PyrionZ Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hallo! Har seg slik at jeg vil ha bedre lys på mc'n, oppgraderte fra rund glasspære til H4 i vinter, men vil ha bedre lys! Så derfor lurer jeg på om xenon er verdt penga? Noen som har bilder av sykler før og etter konvertering? Fordeler/ulemper hadde også vært greit. På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Er det i det hele tatt lov? Gjelder ikke reglene for automatisk nivåjustering osv. som det kreves for montering på bil, for motorsykler? Det kan jo være en ulempe i såfall, om det er forbudt. Lenke til kommentar
PyrionZ Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 For å si det sånn. Jeg gir blanke F*** i om jeg blir stoppa for det. Da skal de få prøve sykkelen med original lys, så skal de se hvor lite det egentlig lyser. Alle Mc'er har jo generelt dårlig lys. Så ser ikke på det som noe problem:) Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Tenkt litt på det samme selv siden jeg ser det er kit til et par tusenlapper... men mest usikker i forhold til hvor godt det virker. Ad nivåregulering tror jeg det mest blir snakk om at det er riktig justert så det ikke blender. Automatisk nivåregulering på biler er påbudt fordi en full-lastet bil gjerne synker ned bak og får fronten peker tilsvarende opp og ville blendet hvis det ikke var automatisk nivåregulering. På MC er det ikke snakk om i nærheten av samme vinkel-forskjell pga mye mindre tillatt last. Videre bør last på MC alltid fordeles jevnt ellers blir kjøre-egenskapene mye dårligere. Og når lasten fordeles jevnt i hhv tankveske og sidevesker/topp-boks så betyr det jo at sykkelen fortsatt er i vater. Føreren sitter jo også på midten så om han blir tyngre (eller har på ryggsekk) så gjør ikke det noen forskjell heller. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 For å si det sånn. Jeg gir blanke F*** i om jeg blir stoppa for det. Da skal de få prøve sykkelen med original lys, så skal de se hvor lite det egentlig lyser. Alle Mc'er har jo generelt dårlig lys. Så ser ikke på det som noe problem:) Vel, jeg tror ikke du unnslipper bøtelegging selv om du viser dem hvor dårlig originallyset er men, det er vel gammelt nytt for de fleste etater. Men deg om det. Tenkt litt på det samme selv siden jeg ser det er kit til et par tusenlapper... men mest usikker i forhold til hvor godt det virker. Ad nivåregulering tror jeg det mest blir snakk om at det er riktig justert så det ikke blender. Automatisk nivåregulering på biler er påbudt fordi en full-lastet bil gjerne synker ned bak og får fronten peker tilsvarende opp og ville blendet hvis det ikke var automatisk nivåregulering. På MC er det ikke snakk om i nærheten av samme vinkel-forskjell pga mye mindre tillatt last. Videre bør last på MC alltid fordeles jevnt ellers blir kjøre-egenskapene mye dårligere. Og når lasten fordeles jevnt i hhv tankveske og sidevesker/topp-boks så betyr det jo at sykkelen fortsatt er i vater. Føreren sitter jo også på midten så om han blir tyngre (eller har på ryggsekk) så gjør ikke det noen forskjell heller. Det må da være noe om dette på det store Internettet. Hm... Lenke til kommentar
robin1379 Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 her er det bilde av forskjellen, bla litt ned Lenke til kommentar
PyrionZ Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Er såppass ja! Mye betalte du for det kittet a? Lenke til kommentar
robin1379 Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 ikke min sykkel trur ikke det koster mer en 1000-1500kr og lett og montere Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Sånn til opplysning: de sammenligningsbildene er *ikke* gjennomført på en måte som viser den faktisk forskjellen. Det er mye forskjell - ja, men forskjellen i lystemperatur gjør at et vanlig kamera blir lurt og det ser ut som om forskjellen er større enn den er om ikke sammenligningsbildene blir tatt på 100% korrekt måte. Slik jeg har forstått det så er det samme sorten halogenpærer på motorsykler som i biler, H1, H4, H7 og lignende. Det fins lovlige pærer med ekstra lys, og utallige xenon-ombyggingssett. Pris på jalla-xenon ligger på 500-2000 alt etter hvor man kjøper det og hva slags kvalitet det er. Phillips x-power og Osram nightbreaker gir hhv. 80% og 90% ekstra lys uten at det er ulovlig, og med et korrekt lysbilde. *mine innlegg, tipper det blir en 250cc neste år, og siden det er mørkt og mye elg her oppe så er det greit med info om ekstra lys.* Lenke til kommentar
PyrionZ Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Aha, da får jeg prøve osram nightbreaker eller lignende før jeg koster på xenon; p Kunne vi ikke laget denne tråden til en tråd om mc og lys? Lenke til kommentar
robin1379 Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 hvorfor er de ombygninsettene jalla? uansett lyser det bedre enn de pærene du snakker om og uansetter xenon vært pengene Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Ulovlig kina-jall. Typisk med dårlige pærer og billig balast. Xenon-pærer gir også et helt feil lysbilde om man plasserer de i en avansert reflektor beregnet på lyset fra en halogenpære. Det varierer endel hvor avanserte reflektorene er, men lysbildet blir aldri korrekt med feil sort pære. Desto mer avansert reflektor desto mindre nytte har man av feil plassert lys. Til bruk i en moderne bil med avansert reflektor er ettermontering av xenon helt tullete siden man får bedre lysbilde med lovlige halogenpærer. Mengde lys er ikke alt - plassering er også viktig. Jeg ser ingen grunn til at det skal være bedre med xenon-ettermontering på MC, om man da ikke har en meget enkel og gammeldags reflektor. Lenke til kommentar
robin1379 Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Ulovlig kina-jall. Typisk med dårlige pærer og billig balast. Xenon-pærer gir også et helt feil lysbilde om man plasserer de i en avansert reflektor beregnet på lyset fra en halogenpære. Det varierer endel hvor avanserte reflektorene er, men lysbildet blir aldri korrekt med feil sort pære. Desto mer avansert reflektor desto mindre nytte har man av feil plassert lys. Til bruk i en moderne bil med avansert reflektor er ettermontering av xenon helt tullete siden man får bedre lysbilde med lovlige halogenpærer. Mengde lys er ikke alt - plassering er også viktig. Jeg ser ingen grunn til at det skal være bedre med xenon-ettermontering på MC, om man da ikke har en meget enkel og gammeldags reflektor. du vet at på en del sykler kan man justere hvordan reflokteren peker og ja det er ikke så veldig avanserte reflektorer på en mc og bil og mc er 2 helt forskjellige ting så ikke vits og sammenligne engang Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Lys er lys. Og enkelte framskritt innen reflektor og glassteknologi er i bruk på moderne motorsykler. Det som har mest å si er om reflektoren former lysbildet, eller om den er en ideel parabol. Med sistnevnte kan man få like godt lys med en xenonpære om man klarer å plassere den i brennpunktet. Former reflektoren lyset i nevneverdig grad så vil xenon gi et annet lysbilde. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 hvorfor er de ombygninsettene jalla?uansett lyser det bedre enn de pærene du snakker om og uansetter xenon vært pengene Feil! Se på det ene bildet av lysbilde xenon gir på linken du sendte, så burde du skjønne hvorfor I bestefall så er det fjernlys som står på, i værste fall er den sykkelene direkte farlig både for fører og møtende bilister! Bil er ikke såå ulikt MC som du skal ha det til, men deg om det.. Ønsket lysbilde blir tukla med uansett, noe du kan lese mer om i her: F.A.Q - lykter, lys & regler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå