Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler vedr. nattarbeid og transport.

bjeffbjeff

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurte på om det finnes noen lover som regulerer arbeidsgivers ansvar i forhold til transport fra arbeidsplass

ved nattarbeid/varetelling?

Situasjon:

Jeg er deltids-ansatt i en butikk hvor ordinære arbeidstider er 10-16 eller 16-20.

Buttikken jeg jobber i skal ha varetelling og dette varer til 00.00. Siste buss går klokken 21.30 og det finnes ikke andre transportmidler utenom taxi. Jeg har ikke bil, og det har heller ikke butikksjefen eller andre kollegaer så

kollegakjøring er ikke et alternativ.

Må jeg dekke taxi personlig, eller kan jeg få arbeidsgiver til å dekke transportutgifter?

Å ta beina fatt er ikke et alternativ da butikken ligger 1,5 mil fra der jeg bor og forsåvidt annen bebyggelse. Så vidt meg bekjent står det ingenting spesefikt om varetelling i kontrakten min. Det eneste som står er:

"I tillegg til skiftplanen kommer personalmøter, og øvrige møter, produktopplæring, kurs og reiser".

Står heller ikke at man må disponere egen bil osv.

Vi har varetelling en gang i måneden ca.

Litt kjipt situasjon da kostnaden for meg å komme meg hjem vil jo tilnærmet være det jeg tjener på dette skiftet.

Det går heller ikke ann å bo veldig mye nærmere arbeidsplassen, og det ville uansett ikke vært i gang-avstand hvis man ikke heter Børge Ousland:)

Hadde det enda gått busser hadde det ikke vært noe problem.

Noen som kan si noe om dette? Jeg vet at arbeidsgiver generelt ikke har noe å gjøre i forhold til arbeidstakerens

transport, men siden dette er arbeid utover ordinær skiftplan og at ordinær transport ikke er mulig.

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
....Jeg har ikke bil, og det har heller ikke butikksjefen eller andre kollegaer så

kollegakjøring er ikke et alternativ.

....

Å ta beina fatt er ikke et alternativ da butikken ligger 1,5 mil fra der jeg bor og forsåvidt annen bebyggelse.

...

Siden det åpenbart ikke er noen der som kjører eller disponerer bil der i det hele tatt må dere nok bare bli der til dagen etter....

Arbeidsgivere pleier vanligvis å være velvillig innstilt med å transportere når det dreier seg om oppdukkende overtid. Siden dette kan planlegges så lang tid i forveien at en egen arbeidsplan (omlagt eller for overtidskompensasjon) er utgitt vil det være naturlig at den enkelte transporterer seg selv. Skulle dere være flere som skal i samme retning kan det selvsagt ikke skade å spørre arbeidsgiver om transport kan settes opp som en ekstra service.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan jeg ikke se at jeg er pliktig i forhold til at dette ikke står skrevet i kontrakten min.

For butikken sin del er det ikke aktuelt å holde stengt for å telle varer.

Personalmøter/Opplæring er lagt opp slik at man rekker siste buss, evt at møte er flyttet i lokaler i sentrum hvor det går buss. Ingen som kan hente meg eller mine kollegaer fordi jeg og kollegaene mine er enten studenter eller tilreisende og ingen disponerer egen bil/har lappen.

Edit: Tja, planlegge i god tid. Det kan du godt si! Vi har 1 varetelling per måned så jeg har god tid på å planlegge at jeg eventuelt må gå hjem neste gang også. Uansett om det er lovregulert eller ikke, er det smålig av kjeden å ikke ordne opp i dette, enten ved at vi flytter varetellinga eller at de betaler transport. Det vil ende opp med at ingen møter opp på varetelling/forlate plassen med siste buss. Og da må butikksjefen telle alene. Problem = løst =)

Endret av bjeffbjeff
Lenke til kommentar

På hvilken måte er varetellingen kompensert?

Er det omfordelt/forskjøvet arbeidstid i forhold til en stadig rullerende skiftplan, er det overtid pga "sesongmessige svingninger", eller rett og slett mertid?

Om du mener at varetelling ligger utenfor jobbinstruksen din bør du ta en prat med fagforeningsrepresentanten din, for du er vel organisert?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...