Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til Ex.fac-oppgave (sanningsfunksjonalitet)

Anbefalte innlegg

Oppgaven:

Skjermbilde2009-10-28kl225101.png

Jeg er rimelig sikker på at jeg har fylt ut tabellen rett, men er usikker på hva det vil si at setningen er sanningsfunksjonell ekvivalent.

Jeg har ikke logikkboka her, så har prøvd å søke litt på google uten hjelp, og det nærmeste jeg kommer en definisjon er at to setninger er sanningsfunksjonellt ekvivalente iff bare dersom de har samme sannhetsverdi i alle tilfeller.

Betyr dette at sannhetsverdien under ~ og ⊃ må matche dersom de skal være ekvivalente?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey, null problem! Kan prøve å forklare deg ordentlig :)

Utsagnet er "ikke D eller B implikerer C som implikerer D" (Ettersom jeg forstår? Litt uvante uttrykk for meg).

Da må du, som du har gjort, sette opp en tabell for hver av B, C og D. Så setter du opp en tabell for "D eller B" (evt rett på "ikke D eller B"). Så en for "C implikerer B". Og til slutt for hele utsagnet, "ikke D eller B implikerer C som implikerer D".

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvilken informasjon det er jeg trenger å bruke som jeg får ut av den tabellen du konstruerte.

Må alle verdiene være like i en kolonne eller i en rad?

Edit:

Er dette en riktig oversettelse?

6. Jay will win, or Kay will win, but not both.

(J v K) & ~ (J & K)

Hvis ikke, hva er galt, og hvordan endrer jeg det til det riktige alternativet?

Endret av xBoffen
Lenke til kommentar

Okey. Jeg får forklare.

Informasjonen du er ute etter, er jo når uttrykket er sant, evt falsk. For at de skal være logisk ekvivalente må utsagnene ha samme sannhetsverdi. Dette finner en ved en sannhetstabell, og ved å se på radene (altså, verdiene vertikalt nedover) og sammenlikne med kolonnene. En ser ved tabellen at kolonne 1, 2, 4, 6, 7 og 8 er like, men 3 og 5 er ulike. Derfor er ikke uttrykkene logisk ekvivalente. Skjønte du oppsettet av tabellen da?

Om alle verdiene i en rad er like, altså alle er enten sanne eller falske, er utsagnet hhv. en tautologi, eller en kontradiksjon.

Lar J stå for at Jay vinner, og K for at Kay vinner. Da har vi:

chart?cht=tx&chl=(J \vee K) \to \neg (J \wedge K)

Her kan du tenke på implikasjonen som, hvis en av de vinner, så vinner ikke begge. Ellers var det riktig.

Lenke til kommentar
Okey. Jeg får forklare.

Informasjonen du er ute etter, er jo når uttrykket er sant, evt falsk. For at de skal være logisk ekvivalente må utsagnene ha samme sannhetsverdi. Dette finner en ved en sannhetstabell, og ved å se på radene (altså, verdiene vertikalt nedover) og sammenlikne med kolonnene. En ser ved tabellen at kolonne 1, 2, 4, 6, 7 og 8 er like, men 3 og 5 er ulike. Derfor er ikke uttrykkene logisk ekvivalente. Skjønte du oppsettet av tabellen da?

Om alle verdiene i en rad er like, altså alle er enten sanne eller falske, er utsagnet hhv. en tautologi, eller en kontradiksjon.

Da skjønte jeg det! Tusen takk!

Lar J stå for at Jay vinner, og K for at Kay vinner. Da har vi:

chart?cht=tx&chl=(J \vee K) \to \neg (J \wedge K)

Her kan du tenke på implikasjonen som, hvis en av de vinner, så vinner ikke begge. Ellers var det riktig.

Hva betyr pil til høyre og "pil opp"?

Lenke til kommentar

Flott! Da føler jeg at jeg har klart å beskrive det bra nok :)

Pila som går mot høyre er en implikasjonspil. chart?cht=tx&chl=P \to Q betyr "Hvis P, så Q". Det er samme som du har brukt, bare at du har brukt en parabola som har sitt toppunkt mot høyre. På en måte som en U snudd 90 grader.

"Pil opp" er en konjunksjon, og betyr rett og slett bare "J og K".

Lenke til kommentar

Jeg hadde gjort en feil :)

Jeg har tre spørsmål til:

1: Kan et argument som ikke er gyldig være nesten gyldig? Jeg sier nei, en annen sier ja.

2. It is not raining, but it is still too wet to play

~R & ~P

3. Jay and Kay are roommates, but they hate one another.

J & K og så hva? Jeg skjønner ikke denne i det hele tatt, hvordan skal jeg gjøre om det at de hater hverandre til uttrykk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...