Gå til innhold

Nikkor 35mm F/2D Vid nok til natur + Veske til D80

Anbefalte innlegg

Hei

For det første lurte jeg på om Nikkor 35mm F/2D er nokk vidvinkel til å ta gode naturbilder. Det avhenger vel litt av hvor "vidt" man ønsker å ha det, men jeg har i dag en 50mm som jeg ikke synes er vid nok.

Hvordan er den optiske kvaliteten på linsen, er den god nok for amatør/viderekommen? Eller er det andre objektiver jeg bør se på?

Pris ca 2000-3000

Jeg er også på utkikk etter en liten bag til Nikon D80 m/batterigrep og 16-85mm påmontert. Vesken trenger ikke romme stort mer. men fint om man kan få med seg en 35mm og en 50mm men er ikke noe krav.

Pris helst ikke mer enn 1000 kr.

Takker på forhånd for svar:)

Mvh

Jan Christer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

35mm liker jeg også, selv om jeg i disse dager holder på å selge min Nikon 35 f/2. Men det er fordi jeg vil ha Zeiss 35mm istedet.

Når det gjelder bag, så er det mye billig å finne på butikker som biltema etc dersom du ikke trenger at det skal lyse "fotobag" av den.

Jeg bruker ofte en kr 49,50 kjølebag fra Lidl når jeg drar med:

* Stort kamera + halvstort objektiv

* Stort kamera med 2 mindre objektiv

Ellers liker jeg den Crumpler 6million jeg har veldig godt.

Den er god å bære. Men så er slike uforholdsmessig dyre, synes jeg.

Lenke til kommentar

Takker for svar:)

Det jeg ønsker å bruke linsa til blir litt naturbilder/landskap/utebilder rundt hytter og på båt/fjellturer av mennesker og dyr, samtidig kanskje bruke den litt til portretter ute og inne. Bør jeg heller gå for en 10-xx mm?

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at 16-85 er ganske perfekt til de oppgavene du tenker på...så lenge det er lyst nok. Ellers er det jo bare å sette objektivet ditt til 35 og se om det er en brennvidde som passer for deg.

Ellers så er jo en vidvinkel fin å ha. For min del er Nikon 12-24 sammen med Sigma 30 de mest bruke objektivene mine (men så har jeg heller ingen normalzoom, da).

Jeg ville derfor satset på å kjøpe en vidvinkelzoom du kan bruke til landskap, så bruker du 16-85 når du trenger mer brenvidde, og 50 når det begynner å bli mørkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...