Gå til innhold

Mister dvi signal etter at skjermen går i standby

eab

Anbefalte innlegg

Hei

Har et ati x800xt kort der jeg bruker dvi til hovedskjerm og vga eller tv-ut til skjermbilde nr2. Winxp sp3, alle oppdateringer og nyeste catalystdriver.

Problemet er at skjermen mister dvi signalet etter å ha stått ubrukt en stund. Et vanlig scenario er at jeg går fra maskina, blir borte en tid og skjermsparer kommer på før skjermen så går i standby (slik den er satt opp til). Når jeg da kommer tilbake så reagerer ikke skjermen som er koblet til dvi utgangen, men tv/vga virker som det skal. Maskinen surrer og går som den skal. Prøver jeg å slå av og på skjermen (dvi) så står det bare at den ikke har signal.

Skjermen er en benq 2400wd, men problemet med dvi signalet oppstår med alle skjermene jeg har prøvd. Derfor vil jeg anta at det ikke er skjermen som er problemet, men enten driver eller skjermkort (dvikabelen har fungert fint i 5-6 år, problemet har oppstått i det siste).

Oppførselen er ikke konsekvent, av og til så kommer skjermbildet tilbake.

Har prøvd 3 forskjellige kabler, forskjellige drivere, andre skjermer, fikla rundt med innstillinger i catalyst control center og i selve windows (strømsparing, skjermsparer osv). Ingenting ser ut til å hjelpe.

Noen forslag til hva jeg kan prøve for å løse problemet?

*edit: etter å ha lest om alle andre med samme problem har jeg egentlig gitt opp. Det er visst slik at når man slår av skjermen så slår også ati kortet av dvi utgangen. Når man så slår på skjermen igjen så får ikke skjermkortet beskjed om at skjermen er påslåstt og aktiverer ikke dvi utgangen.

Den foreløpige løsningen ser ut til å være å lage seg to forskjellige profiler med forskjellig oppløsning og hurtigtaster til disse. Bytter man oppløsning så kommer skjermbildet på magisk vis tilbake.

Endret av eab
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...