Gå til innhold

trenger jeg nytt hovedkort?

ljsol

Anbefalte innlegg

Strømforsyningen på min 3 år gamle stasjonær PC fra Datakjeden brøt sammen for noen uker siden. Jeg har fått ny strømforsyning som leverer nok strøm, men når jeg slår på hovedbryter på strømforsyningen starter pc automatisk. Alt av vifter, harddisk, dvd etc starter, men pc kommer liksom ikke i gang. Det kommer ikke noe signal til monitor, og pc bare henger. Trenger jeg nytt hovedkort??

Hvis jeg gjør det, føler jeg meg som en rimelig newbie.... :)

Den har AMD MSI hovedkort per i dag, socket 939, Kan jeg evt bruke samme cpu (athlon 64 3500+), eller må jeg bestille ny?

hjelp!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skru opp maskinen og inspiser hovedkortet etter ødelagte kondensatorer.

Det er de sylinderformete sakene som står på hovedkortet, om noen av de har rustfarge på toppen og eller buler så er de røket og da er hovedkortet kaputtski.

Socket 939 er faset ut for en del generasjoner siden, AM2 tok over og er nå faset ut mens AM2+ og AM3 er dagens sokler.

Lenke til kommentar
Etter at den har starta, hva skjer hvis du holder inne av/på-knappen til kabinettet mer enn 4sek.? Da skal strømmen til hovekortet brytes, og kanskje den starter normalt.

Det er ingenting som skjer om jeg holder inne knappen - leeenge..... Det er kun hovedbryter bak som virker.....

Lenke til kommentar
Etter at den har starta, hva skjer hvis du holder inne av/på-knappen til kabinettet mer enn 4sek.? Da skal strømmen til hovekortet brytes, og kanskje den starter normalt.

Det er ingenting som skjer om jeg holder inne knappen - leeenge..... Det er kun hovedbryter bak som virker.....

Er kabel fra startknappen til PWR_SW (power switch) på hk koblet til? Må bare terpe litt ;)

I tilegg, som '007CD' nevner, er det ikke tegn til bad caps?

Endret av Zink
Lenke til kommentar

Er kabel fra startknappen til PWR_SW (power switch) på hk koblet til? Må bare terpe litt ;)

I tilegg, som '007CD' nevner, er det ikke tegn til bad caps?

ingen tegn til bad caps, alt av ledninger er koblet til og ok. Har forsøkt å starte opp med kun 1 minnebrikke, uten dvd etc, men samme resultat. Lysdioden i front er konstant orange, blinker ikke, og alt ser egentlig bare mørkt ut.... Har lest på forumet til MSI at det kan være prosessorfeil også... kan vel egentlig være mye rart... spørs om det blir tur på verksted....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...