Gå til innhold

Windows 2000 på ny maskin

kan1

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i dag en gammel PC som kjører et HMI program under Windows 2000. PC begynner å bli gammel å ustabil og jeg ønsker derfor å kjøpe ny. Problemet er at det kostbare lisensbelagte programmet kjører under Windows 2000. Jeg lurer derfor på om det lar seg gjøre å kjøre en ny PC på Windows 2000, og om det lar seg gjør å få drivere.

Noen forslag ?

Hilsen KAN

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok da bruke en del tid på å finne hardware som kanskje har drivere for Win2000 men som SirAmp har du nok ikke et kjempe utvalg. Så kanskje det blir billigere med nye lisenser?

Om ikke finnes det jo en mulighet å bruke dette programmet: http://www.vmware.com/products/converter/ så kan du lage den pcen du har i dag om til en virtuell pc som kan kjøres på et hvilket som helst OS på den nye pcen.

Har sett dette i action og det fungerer utrolig bra.

Lenke til kommentar

Jeg finner Win2000-drivere til følgende produkter:

- Matrox G550 PCIe Dual-DVI skjermkort

- Intel chipset (f.eks P45)

- Intel nettverkskort

Proffe aktører som Intel og Matrox er altså utrolig god til å støtte samtlige plattformer.

Så jeg tror det skal gå å bygge en LGA775-maskin med Intel-brikkesett, Matrox-skjermkort og Intel-nettverk (eller trenger du nettverk i det hele tatt?). F.eks:

- Asus P5Q SE2 700,-

- Intel Pentium E5200 500,-

- 2xKingston Value 2 GB RAM 800,-

- Matrox G550 Dual-DVI 1000,-

- Intel Pro/1000GT nettverkskort 400,-

SUM = 3400,-

Og så må du eventuelt ha kabinett, strømforsyning og eventuelt annet fjas.

Jeg kan ikke garantere at det fungerer (f.eks lyden og nettverket på hovedkortet), men det bør gå greit å deaktivere de tingene som mangler driver. SATA og USB er levert gjennom Intel ICH10, så det bør fungere. Hvis ting går åt skogen er det i verste fall bare til å bruke angreretten.

Edit: Og 2xDVI til VGA adapter.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Hei

Har vært i samme situasjon. Selv om du kanskje ikke uten videre finner drivere direkte på produsent av hovedkortet f.eks. så finnes det som oftest referansedrivere for 2000 fra produsent av skjermkort, chipset etc.

Kunde hadde interface kort som kosta 150 000 ++ å erstatte med mer moderne. De var ISA basert + drivere kun for dos eller win98. Tok litt tid å finne hovedkort og ting som funka med det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei ,litt informasjon.

Satte sammen delene og monterte den gamle EIDE disken med Windows 2000 på. Maskinen bootet opp og jeg gav den driverene den spurte etter.

Ser ganske lovende ut. Jeg ønsker å bruke den nye SATA disken. Hvordan kan jeg enklest speile den gamle disken mot den nye. En eksakt kopi av den gamle disken. Det er vel ikke noe program som kan gjøre dette under Win2k, så det må foregå på en nyere maskin.

Hilsen KAN

Lenke til kommentar

Hei, fungerer helt topp med å kjøre WIN2k på denne maskinen fra en ATA disk.

Jeg speilet HDD inn på en SATA disk, men da stopper den under booting av vindows 2k.

Kan det være at det mangler driver for SATA i WIN2k, evt, hvordan får jeg installert det.

Lenke til kommentar

Hvis BIOS er innstilt på å kjøre AHCI på SATA-portene må du ha SATA-drivere. Hvis du bytter til ATA-emulering, skal du kunne kjøre SATA-disker uten drivere. Men det kan også være at Windows stopper pga. nytt navn på disken, ny kontroller, eller liknende. At alt har fungert så bra som det gjør uten noe reinstallering er egentlig ganske fantastisk og over all forventning. Jeg har fått momentan blåskjerm alle gangene jeg har byttet hovedkort.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg bare skal gi blaffen i å prøve å få den til å bruke SATA disk, jeg har en helt ny ATA disk som jeg har speilet den gamle disken over til. Skulle jo ikke ha noen praktisk betydning, men hadde liksom vært kjekt å kjørt SATA.

Lenke til kommentar

Hei, det viste seg at jeg hadde speilet SATA disken uten å holde meg til den originale størrelsen på disken. Speilet disken til å være like stor som den gamle, da bootet den jammen meg opp. Hurra. Nå tror jeg snart at jeg kan si meg fornøyd med jobben og bestille inn deler til å bygge en backup maskin.

Takk for all support.

KAN1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...