kan1 Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hei Jeg har i dag en gammel PC som kjører et HMI program under Windows 2000. PC begynner å bli gammel å ustabil og jeg ønsker derfor å kjøpe ny. Problemet er at det kostbare lisensbelagte programmet kjører under Windows 2000. Jeg lurer derfor på om det lar seg gjøre å kjøre en ny PC på Windows 2000, og om det lar seg gjør å få drivere. Noen forslag ? Hilsen KAN Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg er redd det kan bli vanskelig iforhold til drivere osv, men skader jo ikke å prøve! Lenke til kommentar
myhken Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Du må nok da bruke en del tid på å finne hardware som kanskje har drivere for Win2000 men som SirAmp har du nok ikke et kjempe utvalg. Så kanskje det blir billigere med nye lisenser? Om ikke finnes det jo en mulighet å bruke dette programmet: http://www.vmware.com/products/converter/ så kan du lage den pcen du har i dag om til en virtuell pc som kan kjøres på et hvilket som helst OS på den nye pcen. Har sett dette i action og det fungerer utrolig bra. Lenke til kommentar
kan1 Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 PC trenger kun å ha mulighet for et skjermkort med 2 VGA utganger og slott for kommunikasjon mot PLS. Dette er et applicom profibus card. KAN Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Jeg finner Win2000-drivere til følgende produkter: - Matrox G550 PCIe Dual-DVI skjermkort - Intel chipset (f.eks P45) - Intel nettverkskort Proffe aktører som Intel og Matrox er altså utrolig god til å støtte samtlige plattformer. Så jeg tror det skal gå å bygge en LGA775-maskin med Intel-brikkesett, Matrox-skjermkort og Intel-nettverk (eller trenger du nettverk i det hele tatt?). F.eks: - Asus P5Q SE2 700,- - Intel Pentium E5200 500,- - 2xKingston Value 2 GB RAM 800,- - Matrox G550 Dual-DVI 1000,- - Intel Pro/1000GT nettverkskort 400,- SUM = 3400,- Og så må du eventuelt ha kabinett, strømforsyning og eventuelt annet fjas. Jeg kan ikke garantere at det fungerer (f.eks lyden og nettverket på hovedkortet), men det bør gå greit å deaktivere de tingene som mangler driver. SATA og USB er levert gjennom Intel ICH10, så det bør fungere. Hvis ting går åt skogen er det i verste fall bare til å bruke angreretten. Edit: Og 2xDVI til VGA adapter. Endret 2. november 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
kan1 Skrevet 4. november 2009 Forfatter Del Skrevet 4. november 2009 Fikk pris på å oppgradere software lisensen og det er helt uaktuelt. Så jeg har bestemt meg for å prøve å bruke komponentene som du foreslår. Lenke til kommentar
kan1 Skrevet 4. november 2009 Forfatter Del Skrevet 4. november 2009 Hei har nå satt opp en liste basert på tidligere forslag her, er det noen som ser at det ikke vil gå å kjøre Windows 2000 på noe at dette. Eller at det her er valgt komponenter som ikke går sammen. Takk for hjelpen hilsen KAN Legger ved handllisten http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...55-82CF7B47F1D0 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Det går helt greitt å installere windows 2000 på den maskina der forutsatt at du setter i cmos setup (BIOS) sata kontrolleren i compability/ide modus. (Ikke ha den i AHCI modus) Endret 6. november 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Husk å gi tilbakemelding om hvordan det gikk hvis du prøver deg. Det hadde vært artig å vite hva som fungerer, og hva som eventuelt ikke gjør det. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Hei Har vært i samme situasjon. Selv om du kanskje ikke uten videre finner drivere direkte på produsent av hovedkortet f.eks. så finnes det som oftest referansedrivere for 2000 fra produsent av skjermkort, chipset etc. Kunde hadde interface kort som kosta 150 000 ++ å erstatte med mer moderne. De var ISA basert + drivere kun for dos eller win98. Tok litt tid å finne hovedkort og ting som funka med det. Lenke til kommentar
kan1 Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Hei ,litt informasjon. Satte sammen delene og monterte den gamle EIDE disken med Windows 2000 på. Maskinen bootet opp og jeg gav den driverene den spurte etter. Ser ganske lovende ut. Jeg ønsker å bruke den nye SATA disken. Hvordan kan jeg enklest speile den gamle disken mot den nye. En eksakt kopi av den gamle disken. Det er vel ikke noe program som kan gjøre dette under Win2k, så det må foregå på en nyere maskin. Hilsen KAN Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Bruker selv Norton Ghost til akkurat det. Hvis du ikke har Ghost, last ned f.eks. Hirens boot cd, Boot på cd -> Backup -> Norton Ghost. Lenke til kommentar
kan1 Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Jeg har ghost. kan jeg sette begge diskene inn i arbeids PC min og gjør dette under vista?. Er litt redd for å ødelegge den gamle disken. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Bare vær nøye med å velge til/fra disk. Kjører selv norton fra dedikert boot cd og kobler fra alle disker som ikke skal ghostes til/fra Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Ta først å lage et image du lagrer på en annen disk. Så kan du plugge fra IDE disken, før du gjenopretter image på SATA disken. På den måten er det aldri fare for at du overskriver IDE disken. Lenke til kommentar
kan1 Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2009 Hei, fungerer helt topp med å kjøre WIN2k på denne maskinen fra en ATA disk. Jeg speilet HDD inn på en SATA disk, men da stopper den under booting av vindows 2k. Kan det være at det mangler driver for SATA i WIN2k, evt, hvordan får jeg installert det. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Hvis BIOS er innstilt på å kjøre AHCI på SATA-portene må du ha SATA-drivere. Hvis du bytter til ATA-emulering, skal du kunne kjøre SATA-disker uten drivere. Men det kan også være at Windows stopper pga. nytt navn på disken, ny kontroller, eller liknende. At alt har fungert så bra som det gjør uten noe reinstallering er egentlig ganske fantastisk og over all forventning. Jeg har fått momentan blåskjerm alle gangene jeg har byttet hovedkort. Lenke til kommentar
kan1 Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2009 Kanskje jeg bare skal gi blaffen i å prøve å få den til å bruke SATA disk, jeg har en helt ny ATA disk som jeg har speilet den gamle disken over til. Skulle jo ikke ha noen praktisk betydning, men hadde liksom vært kjekt å kjørt SATA. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Sjekk i Bios om du kan sette sata kontrolleren i Combatible mode eller IDE mode eller lignende. Da kan det være du får brukt sata disken lel uten driver. Lenke til kommentar
kan1 Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 Hei, det viste seg at jeg hadde speilet SATA disken uten å holde meg til den originale størrelsen på disken. Speilet disken til å være like stor som den gamle, da bootet den jammen meg opp. Hurra. Nå tror jeg snart at jeg kan si meg fornøyd med jobben og bestille inn deler til å bygge en backup maskin. Takk for all support. KAN1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå