Gå til innhold

[Løst]Punkt sample lydflate?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått en oppgave som jeg har vanskeligheter med å forstå. Oppgaveteksten lyder som følger:

Oppgave 3: Sampling og kvantisering

Det gyldne snitt finner man igjen mange steder i naturen og på menneskekroppen, bl.a. i

ansiktet. Det er også et viktig visuelt virkemiddel i kunst og arkitektur.

Flere kunstnere arbeider med dekorasjoner til IFI2-bygget. En av dem kan bli et 1:1

relieff av bølgeflaten fra en lydkilde som sender ut et sinusoid-signal med frekvens lik

tonen A5 (880 Hz) som forplanter seg i luft, der vi antar at lydhastigheten er v=340 m/s.

Lydkilden beveger seg mot høyre med en hastighet vs = 210 m/s, slik at vi får ulik

Doppler-forskyvning av frekvensen i ulike retninger.

Et utsnitt av et ”frosset” bilde av denne bølgende flaten er laget slik at det er et harmonisk

forhold (1.618) mellom hvor langt lyden har gått og hvor langt lydkilden har beveget seg,

som vist på illustrasjonen nedenfor.

oppg.JPG

b) Hvis vi skal punkt-sample den kontinuerlige lydflaten med ekvidistante

diskrete sampler (som ligger som hjørner i like store kvadrater), slik at den

senere kan rekonstrueres eksakt fra de diskrete digitale samplene, hvor mange

sampler må vi minst ta hvis flaten er 6 x 6 meter?

- hva menes med lydflaten i denne oppgaven? Skal jeg ta samplingsraten ifølge Nyquist (2 ganger maks frekvens) og gange det med 6x6?

Ville satt enorm pris på hjelp!

Mvh

luckytommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- hva menes med lydflaten i denne oppgaven? Skal jeg ta samplingsraten ifølge Nyquist (2 ganger maks frekvens) og gange det med 6x6?

Hvis det er løsningen så må du huske på at frekvensen ikke er 880Hz, men er justert av hastigheten lydkilden har.

Fra observator sin sidet, altså enheten som skal sample:

f = frekvens observator

f0 = frekvens lydkilde (880Hz)

v = lydenshstighet (340m/s)

vsr = lydkildenshastighet (210m/s)

f = f0 * (v/v-vsr)

f= 880 * (340/340-210) = 2301Hz som blir maksimalt observert frekvens

Lenke til kommentar

Faget er Digital representasjon. Går første semester på Informatikk på Blindern. Ganske mye avanserte greier må jeg si! Men i denne oppgaven forstår jeg bare ikke hva oppgaven spør om...

@proaudio: Takk for hjelp, det er en annen del av oppgaven som går ut på dette:

c) Hvis vi holder oss strengt til Nyqvist-kriteriet i den retningen lydkilden

beveger seg, hvor stor blir da oversamplingen i motsatt retning?

Jeg har svart på denne og alle de andre deloppgavene, det er bare den med punktsampling av lydflate jeg ikke forstår :hmm:

Endret av luckytommy
Lenke til kommentar

Punktsampling av et areal skal jo gi en informasjon for et felt. Ergo må det vel være samplingspunkter over hele arealet 6*6, på hensyn med frekvens (bølgelengden), i tillegg til at det skal være minst to samlinger pr bølge.

Ergo lyden beveger seg med 210+340 m/s med maksimal total frekvens på 2301Hz. i en retning, hvilken bølgelengde gir det?

Så må du har to samlinger innne for hver slik bølgelengde i kvadrat.

si at for å sample en bølge i y-retningen må du ta en sample på hver 2mm, da må du ha tilsvarende i x-retning.

Da vil dette se ut som et ark med mange "prikker" i samplings kvadratene dine.

Dette gir meg følgende: på hensyn at lyden brer seg i x og y retning, og bølgelengde og hvor mange sampler som kreves for å få en "godkjent" sinus.

Hvordan låter dette?

Fysikk er gøy!

Høres spennende ut hvertfall! =)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Aha! I get it know!

Jeg finner bølgelengden ved den høyeste frekvensen: (v-vsr)T der T er bølgelengden når lydkilden står i ro:

T = 1/880

(340-210)/880 = 0,148 m

Så deler jeg horisontalen på halvparten av bølgelengden (Nyquist sier samplingen må være 2 ganger så hyppig):

6/(0,148/2) = 81

Jeg har alstå 81 samplingspunkter vertikalt. Til sammen vil jeg ha 81 x 81 = 6561 samplingspunkter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...