Cuneax Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Hvordan klarer dere å like så gamle filmer?Er det skuespillere, handlingen i filmen, historien? Hva gjør de så bra? Er det noen forskjell på om det er gammel eller ny? Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Hvordan klarer du å like så nye filmer? Lenke til kommentar
HarryLime Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Jeg har ikke sett Chinatown. Taxi Driver er god, men mer topp 50-60 materiale. Lenge siden jeg så den, da. Raging Bull er og blir min Scorsese-favoritt. Eyes Wide Shut synes jeg er veldig undervudert, veldig min type film. Ox-Bow er en fantastisk 12 angry men meet western, og TWBB har Daniel Day-Lewis som leverer en av de beste skuespillerprestasjonene jeg har sett noen gang. Og uitfra nick tipper jeg du liker The Third Man, hehe. The Third Man er en perle. Ikke sett Chinatown? En av de virkelig store film-noir klassikerene. Roman Polanski's strålende regi av Robert Towne mesterverk av ett skript. Etter min mening det beste skriptet fra 70' tallet. Rett og slett tidløst. Tross alt filmen som gjorde Jack Nicholson til ett ikon. Du er heldig som ikke har sett den, da har du iallefall en virkelig godbit i vente. Angående Daniel Day-Lewis i TWBB så er jeg enig i den. Sjuke sjuke mannen. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Hvordan klarer du å like så nye filmer? Moderne, farger, kvalitet (bilde + lyd), skuespillere + hvordan filmen er Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Kvalitet er et nytt fenomen altså? Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Farger.. det var farger i eldre filmer? The Thief of Bagdad fra 1940 som jeg har på listen min, har masse spreke farger. Kvalitet, den kan jeg være med på, når du snakker om lyd og bilde, men gamle filmer blir restaurert og mange gamle filmer har fantastisk lydbilde. Skuespillere???? De var dårlige før??? Kvalitet er et nytt fenomen altså? Han mener kvalitet på bilde og lyd ColdIce, anbefaler deg å se litt eldre filmer. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Takk CypheroN. Kan det være anbefalt og se på din topp 25 liste? Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Si hva slags filmer du liker, så kan jeg prøve å anbefale noen 'gamle' som kan falle i smak. Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Hvordan klarer dere å like så gamle filmer?Er det skuespillere, handlingen i filmen, historien? Hva gjør de så bra? Det samme som i alle filmer antar jeg. Kombinasjonen av alle disse elementene. Jeg ser ikke hva hvor gammel en film er har å gjøre med hvor god den jeg. Når jeg ser en film gir jeg faen i når den var laget og de fleste tiår er ganske like kvalitetsvis. Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Hvordan klarer du å like så nye filmer? Moderne, farger, kvalitet (bilde + lyd), skuespillere + hvordan filmen er Nå skjønner jeg ikke hva du prater om gutt. Ok. Moderne. Jeg antar at du mener at filmene er satt i den moderne verden, men hva med alle filmene som handler om fortiden??? "Farger, kvalited (bilde + lyd)" Ser ikke åssen dette har forandret seg noe særlig. Den første langfilmen som brukte den moderne fargefilmen kom i 1935. Og det lages fremdeles svart hvitt filmer. Ser ikke hva som er dårlig med s/h, blir jo ofte mer intenst og det er lettere å få til råe effekter. Kvalitet skjennerelt har ikke forandret seg stort. Spesial effekter er vel det eneste some har blitt litt bedre, men bortset fra det kan jeg ikke se noen forbedringer. De hadde jo litt dårligere standard på tredve tallet fordi de måtte lære seg å bruke lyden skikkelig, men det kom en hel del fantastiske filmen fra det tiåret også. Og når vi går for 20 tallet kan vi selvfølgelig se at kvaliteten faller. "skuespillere" Hva er det med dem? Bedre en de eldre??? Ser ikke helt den. De fleste favoritt skuespillerne mine har vært døde i en del år nå. "hvordan filmen er" Hvilken film? Alle filmer er forskjellige og bruker forskjellige stiler. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Crinderman: Det ColdIce kommer med her, er vanlige fordommer fra folk som har sett lite gammel film. Hadde det selv før. Men når jeg ble introdusert til filmer som 12 Angry Men, Seven Samurai og Lawrence of Arabia ble fort annerledes. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Hvordan klarer dere å like så gamle filmer?Er det skuespillere, handlingen i filmen, historien? Hva gjør de så bra? Er nok CGI'n. Ellers grei liste. Kun Yojimbo og Forbidden Zone som er storfavoritt her. Har ikke sett 40-tallsklassikerne, Vertigo og Pierrot le Fou. Koslig bilde til Schindler's List. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Jeg har sett 1 av de filmene der. Haha! Men tusen takk for "tipsene". Da har jeg notert meg noen filmer jeg kan se neste gang jeg vil se film. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Kakemot: Schindler's List? Eller The Shining? Takk Julenissen. Ta en titt på Vertigo. Endret 30. oktober 2009 av CypheroN Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Det var Schindler's List ja. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Det var Schindler's List ja. Da anbefaler jeg Gudaren-filmene i første omløp, deretter The Shining eller The Elephant Man. Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Det var Schindler's List ja. Da anbefaler jeg Gudaren-filmene i første omløp, deretter The Shining eller The Elephant Man. Hvis han faktisk likte Schindlers Liste så ville jeg heller ha anbefalt ham å begynne med Raging Bull for så å følge opp med Elephant Man og Lawrence of Arabia. Men hvis han ikke liskte Schindlers Liste da ville The Good, the Bad and the Ugly og Shining være de han har størst sjanse for å like. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Gudfaren-filmene er obligatoriske når man begynner å utforske film uansett, men joda, kan ikke fornekte å anbefale Raging Bull. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Låner metoden fra onkel Cun: Raging Bull (Martin Scorsese, 1980) Helt enig at det er en fantastisk film, men personlig har jeg både Goodfellas og Taxi Driver over den. The Shining (Stanley Kubrick, 1980) Tidenes beste skrekk-film. City Lights (Charles Chaplin, 1931) Foretrekker Modern Times og The Great Dictator av Chaplin, men bevares - den er bra. Vertigo (Alfred Hitchcock, 1958) Helt enig. Min Hitchcock-favoritt, som er verdig listeplass. 2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick, 1968) Helt enig. Min Kubrick-favoritt, som er verdig listeplass. Lawrence of Arabia (David Lean, 1962) God film, men ble ikke bergtatt. 12 Angry Men (Sidney Lumet, 1957) Ligger ikke langt unna min topp 20. Il buono, Il brutto, Il cattivo (Sergio Leone, 1966) Kul film. Elsker Clintern i denne. His Girl Friday (Howard Hawks, 1940) Har jeg ikke sett, så den er notert. There Will Be Blood (Paul Thomas Anderson, 2007) Nok en film som er nær topp 20 for meg. Eraserhead (David Lynch, 1977) Foretrekker Mulholland Dr. og Lost Highway fremfor denne, men har den fremdeles på 9.5. Trenger jeg å si at jeg elsker Lynch? Yojimbo (Akira Kurosawa, 1961) Favoritten av Kurosawa som heller ikke er langt bak topp 20. The Godfather Part I & II (Francis Ford Coppola, 1972 & 1974) Som så veldig mange andre har begge disse filmene vært høyt på topp 20 opp gjennom årene. Fantastiske filmer. Tonari no Totoro (Hayao Miyazaki, 1988) Ikke sett The Elephant Man (David Lynch, 1980) Støtter Cun på at The Straight Story er bedre. Uansett en god film Eyes Wide Shut (Stanley Kubrick, 1999) En ellers undervurdert film som har blitt hypet her på forumet. Jeg liker den. The Ox-Bow Incident (William A. Wellman, 1943) Synes den var direkte kjedelig. Stalker (Andrei Tarkovsky, 1979) Fantastisk god film, som ikke er langt bak Zerkalo i min bok. The Third Man (Carol Reed, 1949) Nok en god film som jeg dessverre ikke helt ble forelsket i. Fortjener et gjensyn. Schindler's List (Steven Spielberg, 1993) Fantastisk god film. Alt i alt en veldig god liste. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Takk! Merkelig at du syntes The Ox-Bow Incident var direkte kjedelig, når du er såpass fan av 12 Angry Men; de er jo begge fine dialogfilmer fra gamledager. Selvom 12 angry men er et nivå over, synes jeg Ox-Bow var rimelig spennende og hadde en uforglemmelig slutt. En original western. Lykke til med His Girl Friday, og ikke minst Tonari no Totoro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå