Gå til innhold

Cypherons 25 favorittfilmer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke noen fan av City Lights og The Ox-Bow Incident, men digger resten. Veldig mange filmer jeg ville gitt 10!

Har ikke sett Forbidden Zone ennå.

Hvorfor liker du ikke City Lights? Noen andre fra Chaplin du liker bedre?

Forbidden Zone skiller seg ut fra lista, så det er ikke så rart! Men den bør sees. ;)

Lenke til kommentar
Er ikke noen fan av City Lights og The Ox-Bow Incident, men digger resten. Veldig mange filmer jeg ville gitt 10!

Har ikke sett Forbidden Zone ennå.

Hvorfor liker du ikke City Lights? Noen andre fra Chaplin du liker bedre?

Forbidden Zone skiller seg ut fra lista, så det er ikke så rart! Men den bør sees. ;)

Er bare ikke så glad i humoren også synes jeg at homoren og dramaet ble blandet darlig, samme med Modern Times, de tok seg alt for seriøst mens de prøvde å være "over-dumme"/"bare for latter" samtidig. Dette funket rett og slett ikke for meg. Er ingen fan av The Great Dictator heller, var noe morsomt i den, men for mye irriterende propaganda og igjen likte jeg ikke humoren så godt. Jeg er heller ikke noen fan av kortfilmene jeg har sett.

Allikevel elsket jeg Monsieur Verdoux. Men det var jo en svært mørk og dyster komedie, i andre ord, mer etter min smak : )

Lenke til kommentar

Skjønner. Er selv veldig fan av Chaplins geniale humor, men i City Lights blir dette plusset på med en dose drama, noe som får den til å gå under "en av de beste filmene ever" og ikke en av de beste komediene. Det er i bunn og grunn en seriøs film, med litt tull på veien.

Monsieur Verdoux får jeg vel se en gang.

Lenke til kommentar

Flott liste, mye filmer jeg elsker her, har His Girl Friday liggende på DVD, så må få sett den snart. Er klar over at jeg snart må se Forbidden Zone, selv om jeg ikke helt er sikker på hva slags film det egentlig er. Den eneste filmen som skiller seg ut på listen er Schindler's List.

Hyggelig å se noen andre som også setter stor pris på Totoro, selv om den ikke kom inn på min egen liste :)

Lenke til kommentar
Flott liste, mye filmer jeg elsker her, har His Girl Friday liggende på DVD, så må få sett den snart. Er klar over at jeg snart må se Forbidden Zone, selv om jeg ikke helt er sikker på hva slags film det egentlig er. Den eneste filmen som skiller seg ut på listen er Schindler's List.

Hyggelig å se noen andre som også setter stor pris på Totoro, selv om den ikke kom inn på min egen liste :)

Takk skal du ha. His Girl Friday er erketypisk komedie fra 40-åra med smukke Cary Grant i hovedrollen. Mye frem og tilbake, synes den var veldig fin. Forbidden Zone er en tullete b-film som handler om folk som forsvinner til en annen dimensjon. Den er preget av masse sanger, så det er en musikal med en del absurd humor i. Du som liker The Wizard of Oz så godt, kan hende den faller i smak. ;) Sistnevnte film forresten ikke langt unna min liste!

Schindler's List er jeg klar over skiller seg ut, derfor dro jeg den "og sist, men ikke minst..". Det er faktisk veldig lenge siden jeg så den, men den tok meg inn i filmverden og gjorde så jeg begynte å utforske, og jeg er en sucker for slik Spielbergsk sentimentalitet. Jeg vet ikke hvor mye jeg vil like den ved et gjensyn, men den går nok ikke bort helt ennå.

Totoro er en ganske ny favoritt. Synes ikke den var så mye mer enn bare koselig etter jeg hadde sett den, men i ettertid har jeg tenkt mye på den, gått inn på youtube støtt og stadig og tittet på scener om og om igjen. Verdens koseligste film.

Lenke til kommentar

Raging Bull (Martin Scorsese, 1980)

Så denne for mange år siden og den gjorde ikke noe inntrykk på meg da. Får kanskje kjøpe den på blu-ray i fremtiden og revurdere, for jeg husker for lite til å uttale meg mer.

The Shining (Stanley Kubrick, 1980)

En real klassiker, dette. Veldig vellagd, Kubrick går ikke i dukkefellen omtrent alle andre gjør når de filmatiserer en horrorbok av King.

City Lights (Charles Chaplin, 1931)

Kan knapt huske hva denne går ut på, ettersom jeg så en del Chaplin-filmer raskt etter hverandre for en tid siden. Modern Times var langt morsommere.

Vertigo (Alfred Hitchcock, 1958)

Nok en oppskrytt film. Jeg kan ikke forstå hvorfor så mange folk hyper denne opp i skyene. En film som lander et sted mellom grei og god, da mysteriet og spenningen tross alt er spennende.

2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick, 1968)

Jeg var vel ikke klar for kunstfilm da jeg så denne for lenge siden. Får revurdere med en blu-ray-visning en gang.

Lawrence of Arabia (David Lean, 1962)

Ser ikke det store i denne. En god film, men ikke "up there". Grei historie, fint bilde.

12 Angry Men (Sidney Lumet, 1957)

En mesterlig dialogdrevet film, men jeg føler at jeg har blitt litt lei av både den og alt "maset" rundt den. Byttes nok ut med Talvisota eller Once Were Warriors på lista mi snart.

Il buono, Il brutto, Il cattivo (Sergio Leone, 1966)

En av de første westernfilmene jeg kan huske å ha sett, og ved gjensyn sommeren 2008 ble den fremdeles stadfestet som utrolig kul og ikke minst godt lagd. Liker de tre hovedrollene og deres konstant skiftende forhold til hverandre (mer eller mindre).

His Girl Friday (Howard Hawks, 1940)

En klassisk hollywoodfilm og underholdende nok, men ikke noe mer enn det. Gode overlappende dialoger, men noe av historien ble for teit.

There Will Be Blood (Paul Thomas Anderson, 2007)

Godfilm, stiller seg litt utenfor mainstream Hollywood, men er fremdeles en klassisk fortalt film. Musikk, bilde og skuespill, samt struktur er ganske god i denne filmen. Flott tid den kom ut i også.

Eraserhead (David Lynch, 1977)

Lynch har da lagd mye bedre flicks enn denne innenfor the realm of psychoanalysis. Lost Highway og Mulholland Drive er langt bedre. Denne har sine kvaliteter den også, men er litt kjedelig og langdryg også.

Yojimbo (Akira Kurosawa, 1961)

God film, men ikke revolusjonerende. 12 samuraier er mye bedre.

The Godfather Part I & II (Francis Ford Coppola, 1972 & 1974)

Noen av filmene som introduserte meg til filmfabulaens fantastiske verden. Har aldri sett meg bakover igjen etter disse.

Tonari no Totoro (Hayao Miyazaki, 1988)

Koselig film, men ikke Miyazakis beste. Litt rørende historie med mora til jentene og som vanlig et fortryllende univers. Kanskje det er nettopp det enkle ved denne filmen som appellerer til mange (i motsetning til diverse maktkamper o.l. i de andre filmene).

The Elephant Man (David Lynch, 1980)

Trist og rørende film, men heller ikke Lynchs beste på det mer "normale" nivået. The Straight Story er bedre. Uansett er Lynch sin bruk av Barbers Adagio for Strings mesterlig.

Eyes Wide Shut (Stanley Kubrick, 1999)

Så den da jeg var 14-15. Creepy stemning, så det var vel en god film.

The Ox-Bow Incident (William A. Wellman, 1943)

Bra politisk engasjert film. Mange vil nok påstå at budskapet blir overtydelig, men det gjør ikke meg noe.

Stalker (Andrei Tarkovsky, 1979)

Fascinerende film, om enn ikke litt vel langdryg. Liker slutten best, som sagt før.

The Third Man (Carol Reed, 1949)

En grei thriller, dette her. Ålreit tidsfordriv, men man må jo bare elske Joseph Cotten.

Schindler's List (Steven Spielberg, 1993)

Ser ikke grunnen til å være "flau" over å ha med denne filmen. Den er ypperlig på alle måter, selv om filmpampene sikkert synes at den ikke er kunstnerisk nok.

Lenke til kommentar

Takk for fin kritikk Cun. Enig angående Totoro, den er så enkel og samtidig utrolig koselig. Fin sang til fimen og.

Og jeg får vel se The Straight Story og Lost Highway, siden de tydeligvis er bedre enn både Elephant Man og Eraserhead. :p

(Mulholland dr. er ikke langt fra listen. utrolig bra film.)

Og Vertigo - den mest intense filmen ever. Galskap på høyt nivå.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett Chinatown. Taxi Driver er god, men mer topp 50-60 materiale. Lenge siden jeg så den, da. Raging Bull er og blir min Scorsese-favoritt.

Eyes Wide Shut synes jeg er veldig undervudert, veldig min type film. Ox-Bow er en fantastisk 12 angry men meet western, og TWBB har Daniel Day-Lewis som leverer en av de beste skuespillerprestasjonene jeg har sett noen gang.

Og uitfra nick tipper jeg du liker The Third Man, hehe. :yes:

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...