Gå til innhold

Trenger hjelp med å bestemme hvilket speilrefleks jeg skal kjøpe!

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg et speilreflekskamera for første gang. Men dessverre så har jeg bare 4000 kr å kjøpe for. Har sett litt på Canon EOS 1000D, Olympus E 420 og Nikon D3000.

Er det noen av de dere kan anbefale?

Eller har dere noen andre anbefalinger for brae kameraer med objektiv for under 4000?

Og til slutt; Er et 18-55mm objektiv bedre enn et 14-42mm, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal kjøpe meg et speilreflekskamera for første gang. Men dessverre så har jeg bare 4000 kr å kjøpe for. Har sett litt på Canon EOS 1000D, Olympus E 420 og Nikon D3000.

Er det noen av de dere kan anbefale?

Alle tre er OK som inngang til speilrefleks-verdenen. Selve husene er nok ganske like i ytelse; Olympus har nok noe bedre optikk enn de to andre. Mens Canon og Nikons autofokus system virker noe bedre i dårlig lys. Olympus har bildestabilisering i huset, Canon og Nikon har det i objektivene - og ikke alle objektivene har det.

Eller har dere noen andre anbefalinger for brae kameraer med objektiv for under 4000?

Og til slutt; Er et 18-55mm objektiv bedre enn et 14-42mm, og hvorfor?

Olympus har en mindre sensor enn Canon/Nikon; så derfor er det forskjellig brennvidde-omfang i mm. I bildevinkel, så dekker de det samme. Olympus sine kit-objektiver er kjent for bedre bildekvalitet enn Canon og Nikon.

Bestemmer du deg for Canon; så må du passe på å få kit-objektivet med bildestabilisering (IS; da det er klart bedre enn det uten.

Tom

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen, Tom.

Men av de tre, hvilket ville du valgt?

Jeg har både Canon (EOS 30D) og Olympus (E-420 og E-620); så mitt valg er nok preget av det.

Hvis du ikke tar mye bilder i dårlig lys, så ville jeg valgt Olympus. Mye fordi du får mye god og rimelig optikk fra Olympus. En ekstern blits som FL-36R løser problemet i dårlig lys da den har innebygget autofokuslys. Uten blits, så bruker kamera den innebygde blitsen som hjelpelys. Problemet med den lsøningen er at det ikke virker, og et gjør motivet ditt forbanna (altså folkene som du skal ta bilde av) Canon bruker samme system.

Hvis du ikke liker grepet på E-420, så anbefaler jeg deg å se på Nikon D3000. Den ligger bedre i hånda enn Canon modellen.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Nå har ikke E420 stabilisering i huset,så da ville jeg heller gått for E520,Har faktisk anbefalt det til flere.

Både 1000D og D3000 er de billigeste kameraene som Canon/Nikon lager så disse kameraene er forenklet på noen områder.

Ikke fordet,alle nevnte kameraer tar gode bilder så det kamera du synes/føler passer for deg burde du gå for.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha flere alternativer så er og Sony noe å tenke på, stabilisering og autofokusmotor i alle kamerahus( kompatibel med optikk fra Minolta/3-part helt fra 1984).

A230 får du vel til under 4000 flere steder:

http://www.elkjop.no/product/foto-video/sp...-dslr-a230l-kit

http://www.fotomagasinet.no/aspx/produkt/p...spx?plid=111157

Her kan du se de du vurderer opp mot hverandre med spesifikasjoner og brukererfaringer:

http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...0d&show=all

Men jeg ville og sett på bruktmarkedet hvis jeg var deg, så får du mer for pengene dine, se på Finn og foto.no

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Litt begrenset budsjett, men det er bare å følge med på bruktsidene til foto.no.

Jeg kjøpte et Nikon D60 med 18-55 VR objektiv til min samboer og betalte 4000.

For tiden ligger det et Canon 500D med to objektiver til 5000,- på foto.no. Et bra kamera som er minst like bra som alle de andre merkene i dette segmentet. (Bare et eksempel:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når du først skal ha et speilrefleks kamera invester litt i det så du får noe for penga ihvertfall! Selv ville jeg anbefalt DSLRA330LKIT pga brukervennligheten hvor du kan mikse og trikse med selve blenderen og lukkertiden med bare noen få enkle trinn som en 10 åring også kan skjønne. Ikke minst så har den norsk meny som ikke er vanlig på andre kameraer. Tiltbar lcd display som gjør fotografering mye enklere når du skal ta bilde i vanskelige omstendigheter. Den har også AF Live view som gjør at du kan ta bilder ved å se på lcd displayen, JA det kan også andre kameraer, men denne har auto focus som automatisk finjusterer at bildet blir bra. Stabilisator i selve kamera huset og bra batteri-levetid som er et stort pluss om du er glad i å ta masse bilder :)

Prut litt ned på prisen så får du den nok til rundt 4495,-

Her er forresten linken til kameraet: http://www.lefdal.com/product/foto-video/s...-dslr-a330l-kit

Lenke til kommentar

Jeg var i din posisjon for ca et år siden.

Jeg endte opp med pentax k200d. Jeg måtte ut i butikken å prøve før jeg kom frem til hvilket jeg likte best. Bildekvaliteten er den samme så du bør prøve de forskjellige grepene og knappe-løsningene.

Så pentax K-m på JP til 3500 eller noe sånnt.

Dette kameraet har bildestabilisering i huset som vil si du vil få stabilisering med et hvert objektiv du setter på.

Ellers ser jeg olympus e450 til 2495,- som er et veldig godt tilbud.

Hvis du har lyst kan du få mye kamera for pengene på bruktmarkedet. pentax k10 går der for under 4000 ihvertfall.

Lykke til med valget. Du blir nok fornøyd uansett.

Lenke til kommentar

Ser at du vurderer 1000D

Dersom du skal ha canon ville jeg heller kanskje valgt 450D i stedet. 450D har i likhet med 500D spotmåling og noen mer avanserte funksjoner som du kanskje vil savne på 1000D etter en stund.

Det er riktignok noe dyrere da, ca 1500 kr forskjell.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...