King-Nothing Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Relativt ofte må jeg bruke blits uten mulighet for å skyte den i tak, vegg osv. Den må da brukes rett frem på objektet (oftest mennesker) for å få ekstra lys, men jeg opplever ofte at det er vanskelig å finne riktig styrke kjapt. Jeg ser jo hele tiden på nyhetene på tv f.eks at journalister bruker denne metoden med stort hell. Bildene ser fortsatt veldig bra ut, selvom blitsen går rett på objektet. Dette gjelder så vel bilder tatt i mørket som i tilnærmet dagslys. Hvordan stiller dere inn når dere skyter på denne måten? Har dere en mer eller mindre fast manuell styrke dere bruker og evt stiller inn etterhvert eller kjører dere i auto med et lite offset? Bruker D300 og SB800. Endret 28. oktober 2009 av King-Nothing Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Kameraet står på manuelt, kameraets eksponering vil jeg kontrollere selv, blitsen bør settes på TTL. Lenke til kommentar
Bjørn Christiansen Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Om du skal få dag til å se natt ut på bilder så måler du det ambiente lyset, lyset som er tilstede, og stiller blitsen minst to blendere kraftigere feks: Ambient lys: f/4 på ISO200, 1/125 Blits: f/8, ISO200, 1/125 Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Hvilke måletype vil du anbefale da? Spot? Tanken var å ta bilder i halvmørke, med blits rett på objektet uten at man får den typiske kompaktkamera looken ved bruk av blits hvor det som regel blir aaaltfor mye. Lenke til kommentar
Bjørn Christiansen Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Hvilke måletype vil du anbefale da? Spot? Tanken var å ta bilder i halvmørke, med blits rett på objektet uten at man får den typiske kompaktkamera looken ved bruk av blits hvor det som regel blir aaaltfor mye. Innfallende lys Anbefaler deg å ta av blitsen fra kameraet. Ta en titt på denne: blits på location. Her har jeg detaljert beskrevet hvordan jeg gikk fram for å skape det bildet som ligger øverst Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Tanken var å ta bilder i halvmørke, med blits rett på objektet uten at man får den typiske kompaktkamera looken ved bruk av blits hvor det som regel blir aaaltfor mye. Sett kameraet i Matrix, jekk opp iso til 800, så åpen blender som mulig, og en relativt lang lukkertid (1/30 eller mer) - da får du med mest mulig naturlig lys, samtidig som blitsen fryser bevegelsen. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Noen flere forslag? Dette er et typisk slikt bilde. Mulig fyren bruker mye bedre utstyr enn meg, men jeg har vanskelig for å tro at det her er benyttet så "lang" lukker som 1/30 siden alt i bildet er skarpt. (om man ser bort i fra uskarphet som følger av stor blender) Her er det i utgangspunktet lite lys, men artisten er akkurat passe opplyst. http://gfx.dagbladet.no/labrador/903/90375...active/960x.jpg Endret 13. november 2009 av King-Nothing Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Høy ISO, middels lang lukketid, stor blender og blits rett på. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Med kamera i manuell og blits i TTL slik som du sa tidligere? Hvordan i all verden skal man finne riktig blitsstyrke da? For lysmåleren i kameraet vil vel havne veldig på minussiden ved et slikt bilde? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Med kamera i manuell og blits i TTL slik som du sa tidligere? Hvordan i all verden skal man finne riktig blitsstyrke da? For lysmåleren i kameraet vil vel havne veldig på minussiden ved et slikt bilde? http://www.planetneil.com/tangents/flash-p...ng-the-shutter/ Ellers er lysing 101 standard lesestoff http://strobist.blogspot.com/2006/03/lighting-101.html Endret 14. november 2009 av Inc Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Relativt ofte må jeg bruke blits uten mulighet for å skyte den i tak, vegg osv. Den må da brukes rett frem på objektet (oftest mennesker) for å få ekstra lys, men jeg opplever ofte at det er vanskelig å finne riktig styrke kjapt. Jeg ser jo hele tiden på nyhetene på tv f.eks at journalister bruker denne metoden med stort hell. Bildene ser fortsatt veldig bra ut, selvom blitsen går rett på objektet. Dette gjelder så vel bilder tatt i mørket som i tilnærmet dagslys. Hvordan stiller dere inn når dere skyter på denne måten? Har dere en mer eller mindre fast manuell styrke dere bruker og evt stiller inn etterhvert eller kjører dere i auto med et lite offset? Bruker D300 og SB800. Enkleste er å kjøre P (proff modus ;-) ) og blitsen på TTL. Med mindre det er rimelig sært motiv med mye lys så fikser Nikon sitt blitssystem det veldig bra. Har testet i det siste med en SB-900 på kamera og en ekstern på stativ med hver sin softdome, og det har fungert overraskende bra for å ha en løsning som vil si minst mulig å ta med når skal avgårde. Tok 707 bilder i Oslo utendørs og innendørs for 2 lørdager siden og skal legge ut noen eksempel når de er redigert etterhvert. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Med kamera i manuell og blits i TTL slik som du sa tidligere? Hvordan i all verden skal man finne riktig blitsstyrke da? For lysmåleren i kameraet vil vel havne veldig på minussiden ved et slikt bilde? Som Goii sier, så fikser Nikons TTL-blitsstyring dette uten problemer. P+iso på 800 eller høyere gir nok sånn ca. dette resultatet ja. Mulig det er brukt en liten softboks, men definitivt ikke noe lysmagi bak dette bildet. Det ser ikke ut som om det er noe shutterdrag her. Endret 14. november 2009 av Anew Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Selv min gamle F5 gjør dette helt uproblematisk. Låser eksponeringen til feks 1/100s og f/4, så ordner blitsen resten i TTL modus . Francis Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Noen flere forslag? Dette er et typisk slikt bilde. Mulig fyren bruker mye bedre utstyr enn meg, men jeg har vanskelig for å tro at det her er benyttet så "lang" lukker som 1/30 siden alt i bildet er skarpt. (om man ser bort i fra uskarphet som følger av stor blender) Her er det i utgangspunktet lite lys, men artisten er akkurat passe opplyst. http://gfx.dagbladet.no/labrador/903/90375...active/960x.jpg Ser ut som er brukt en blits med eller uten en liten softboks/softdome på (kan også være en blits med feks en hvit reflektor innebygget og blitsen vinklet øø 45 grader ? oppover), årsaken er at personen rett til høyre er praktisk talt ikke belyst i det hele tatt. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Å finne rett eksponering er lettest når du skyter rett fram. Bruk ITTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå