Gå til innhold

[Løst]It Utdanning forslag?

Naxda

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt til å utdanne meg som ett eller annet innen for IT. Jeg går i 10 klasse og må søke inn på skoler til jul. Så jeg lurte på om jeg kunne få litt info om forskjellige veier å gå. Har tenkt litt på å gå elektro første året, IKT Servicefag andre året og lærling etter det, men er usikker. Jeg har ikke veldig lyst til å gå allmenn, så det er sagt. Så jeg vil generelt høre litt om deres erfaringer eller forslag. Jeg lytter til alle som veit noe. Jeg får godekarakterer så det er ikke noe problem.

Takk for svar.

-Naxda

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bli ferdig med videregående først, gå allmenn og få generell studiekompetanse og gode karakterer i mattematikk og fysikk. (Og selvfølgelig alle de andre fagene også).

ville det ikke vært litt bedre å gå veien gjennom elektro? da får man jo litt mer erfaring med hva man kommer til å jobbe med fremtiden? eller?

Lenke til kommentar
Bli ferdig med videregående først, gå allmenn og få generell studiekompetanse og gode karakterer i mattematikk og fysikk. (Og selvfølgelig alle de andre fagene også).

ville det ikke vært litt bedre å gå veien gjennom elektro? da får man jo litt mer erfaring med hva man kommer til å jobbe med fremtiden? eller?

Om du skal bli noe innenfor IT så får du ikke se på så mye om det du skal jobbe med i fremtiden, men det er en god kombinasjon å ta elektro eller medier og kommunikasjon - ikt servicefag - lærling - 3p og høyskole.

Om du skal jobbe i IT og vil ha en god jobb etterpå så er høyskole et must, det er mange høyt utdannede som kjemper om jobbene.

Om du vil gå 3p og høyskole først blir opp til deg men med lærlingetia så vil du ha arbeidserfaring og et fagbrev som du ikke vil ha rett ut av høyskola, om du er skolelei så får du jo også en 2 års pause fra skolebenken.

Endret av M3X
Lenke til kommentar

Om du skal bli noe innenfor IT så får du ikke se på så mye om det du skal jobbe med i fremtiden, men det er en god kombinasjon å ta elektro eller medier og kommunikasjon - ikt servicefag - lærling - 3p og høyskole.

Om du skal jobbe i IT og vil ha en god jobb etterpå så er høyskole et must, det er mange høyt utdannede som kjemper om jobbene.

Om du vil gå 3p og høyskole først blir opp til deg men med lærlingetia så vil du ha arbeidserfaring og et fagbrev som du ikke vil ha rett ut av høyskola, om du er skolelei så får du jo også en 2 års pause fra skolebenken.

det var ikt jobb jeg egentlig mente, skrev it, sorry :p så veien å gå for å bli noe innen IKT er da elektro - IKT service faget og 2 år lære? er det noe videre utdanning etter fagbrevet da? eller hvordan funker dette? :p Jeg har også hørt om folk som har kommet rett inn på høyskole etter dem haf fått fagbrev. Så fagbrev blir også regnet med da de tar inn elever til høyskole?

Et spørsmål til; hva slags jobber får man ved de forskjellige utdanningene? Man blir vel it driftsoperatør når man går elektro - ikt -lærling?

Tusan takk for svarene jeg får :) det hjelper virkelig :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg gikk VG1 Elektro og VG2 Data og Elektronikk, og går nå Påbygging til generell studiekompetanse, med fordypning i matematikk (R1). Grunnen til at jeg valgte Elektro var at jeg ville ha litt praktisk grunnlag, samt at jeg ville se om data virkelig var noe for meg rent yrkesmessig. Hva jeg skulle velge det andre året var et vanskelig valg, men det falt til slutt på VG2 D&E fordi jeg da slapp å flytte, i motsetning til IKT som var lenger borte. Det viste seg å være et smart valg, for jeg lærte utrolig mye det året og har aldri hatt det så moro på skolen. Å kunne bruke skoletiden til å drive med ting jeg ellers kunne funnet på å gjøre på fritiden er fantastisk.

Selv om jeg kjørte meg selv inn i vanskelig situasjon i forhold til videre utdanning, så føler jeg at jeg fikk såpass mye ut av de to årene at jeg ikke angrer noe på det. Nå har jeg funnet en grei utvei på "problemet" ved å få en tilpasset timeplan her på påbygg, så jeg får tatt R1. Skolen var heldigvis veldig hjelpsom på det området. Til høsten igjen blir det sannsynligvis informatikk på meg, og det er jeg mer enn klar for. Og forresten: allmenn er omtrent som ungdomsskolen. Påbygg og allmenn holder til i samme bygg, og har noen felles fag, og kan si så mye som at jeg er GLAD for at jeg ikke valgte det. Jeg ville nemlig nesten garantert knust alt som heter motivasjon for skolegang, som var noe jeg virkelig fant i løpet av de to årene på yrkesfag.

Lenke til kommentar

Gå Allmenn, skaff deg SPESIELL studiekompetanse. Matte og fysikk!

Det er nesten INGEN grunn til å ta MATTE, visst du ikke tar FYSIKK i tillegg.

Grunnen til dette er at nesten alle studier(spesielt ingeniør) som krever matte, krever også fysikk.

Det finnes selvfølgelig unntak, derfor er det viktig at du ser på kravene på studier du kunne tenkt deg å søke på.

Hva tenker du innen IT egentlig? IT kan være så mangt.

Fikle med hardware, programmere?

Lenke til kommentar

Det er stort sett ingeniørstudiene som krever R1, R2 og FY1. Informatikkstudiene krever kun generell studiekompetanse pluss R1. Om man allikevel ønsker å bli ingeniør, kan man ta fokurs i stedet for allmenn påbygg, forkurs med kun realfag i tillegg til allmenn påbygg, teknisk fagskole (vanligvis etter fagbrev, men jeg har hørt om unntak) og deretter kun to år høgskole i stedet for 3, gå Y-vei etter fagbrev eller påbygg og tresemester. Dessuten kan man selvfølgelig ta enkeltfag som privatist. Mulighetene for å kvalifisere seg til ingeniørstudier er veldig mange, så hvis man ikke ønsker å gå tre år allmenn trenger man ikke det, selv om det er den vanligste veien å gå.

Lenke til kommentar

Jeg gikk elektro ->IKT driftsfag -> IKT lærling -> almenn påbygg.

Og jeg angrer ikke et sekund. Du får så mye igjen som lærling, selv om du bruker et par ekstra år på å få studiekompetansen, så er det verdt det.

Og har du fagbrevet, så slipper du valgfag på påbygg, og kan da ta vanskeligere matte og fysikk hvis du trenger det.

Lenke til kommentar

Det kan man jo uansett, V-by. Jeg tar matematikk R1 som valgfag, og kunne også valgt fysikk og kjemi (faktisk alle tre, siden det er ulike timer). R1 måtte riktig nok smettes inn i timeplanen min så jeg går glipp av noen andre timer, men resten er ordinære valgfag beregnet for både allmenn og påbygg. Tilbudet varierer kanskje fra skole til skole, men det må man jo selvfølgelig undersøke på forhånd.

Lenke til kommentar

Så sant du ikke har lyst til å studere i utlandet hvor jobberfaring som fagbrev o.l faktisk teller, og du tenker mest på å gjøre noe ala Datateknikk så er nok allmenn veien å gå.

Jeg gikk selv Elektro -> IKT -> Fagbrev -> Påbygging hvor jeg tok Matte R1 som ekstra.

Kom først inn på Informatikk på UiO men fant ut at det ikke var noe for meg da det er 100% teori og ikke noe annet. 1 år etter at jeg sluttet så fant jeg ut at jeg skulle søke på noe som heter Computer Systems Engineering på University of Bath i England, hvor det er en veldig fin mashup av elektronikk, fysikk og IT.

Jeg fikk tilslag på søknaden min etter 1.5 uke, noe jeg tror er grunnet min veldig sterke og varierte bakgrunn som er veldig ulik det folk flest har. Det eneste faget jeg må ta opp ekstra er Matte R2, siden jeg har hatt Elektronikk og IT på videregående dekker jeg 2 A-levels og når jeg tar R2-eksamen blir det min tredje. :)

Om du allerede nå ikke har veldig lyst til å gå allmenn - som er veldig teoretisk tungt - så kan jeg varmt anbefale Elektro -> IKT -> Fagbrev -> Påbygg m/ ekstra matte eller fysikk. :)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tusen takk for alle svar. Jeg har bestemt meg for å gå elektro. Jeg tipper jeg kommer til å gå data og elektronikk etter det, er ikke sikker enda, men det kan jeg jo finne ut seinere :)

Har snakket med kariæreveileder og funnet ut dette er virkelig veien for meg, tar kanskje høyskole utdanning seinere. Tror jeg hadde mistet all motivasjon på allmen-

-Naxda

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...