Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mattetull, merkelig og rart.

Anbefalte innlegg

aner ikke hvor jeg har dette ifra...

OK, her sitter jeg og leser på en helt ulogisk matteoppgave. Det er den mest uforståelige og idiotiske oppgaven jeg har sett!

”Ingunn, Helga og Joar kom fa en multetur med til sammen 37kg multer. Ingunn hadde plukket 3 kg mer enn Helga. Kåre kjøpte multene for til sammen 3500kr. Han betalte 100kr per kg for multene til Ingunn og Helga. Mutene til Joar, som var av dårligere kvalitet, betalte han 80kr per kg for. Så kommer det en del om ”lå Kåre være x”, og så videre.

Ja, en helt ”straight forward” matteoppgave.

Men som du sikkert ser er det en del rare ting jeg vil få ryddet opp i.

1. Hvordan klarer disse menneskene å plukke 37kg multer? Jeg er ingen multeplukker, men for meg virker det som om de har ligget der oppe i flere måneder og ribbet hele fjellet for det som var av både multekart og råtne rester.

2. Kåre er desperat. 37kg multer er mye multer, og han betaler 3500kr for herligheten. Han kommer til å ha kjelleren fult av muggent syltetøy de neste 15 årene.

3. Kåre er en ekstremt vanskelig kunde. Han kjøper 37kg håndplukkede multer, og han presterer å ta 20kr mindre for kiloen på grunn av kvaliteten? Hadde de skilt bøttene, sånn at kåre kunne ha sjekket hvilke som var best? Stakkars Joar, hva vil dette gjøre med selvtilliten hans?

4. Joar kan ikke plukke multer. De plukker 37kg multer til sammen, og hvordan i huleste klarer Joar konsekvent å plukke de multene som er verdt 20kr mindre for kiloen? Har han skjeve hornhinner, eller? Jeg tror ikke det er så synd på Joar lenger, han har nok ikke nok hjernekapasitet til å vite hva selvtillit er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ligger denne i humor? Enten har jeg dårlighumor eller så er denne feil postet

om den er seriøs, se spoiler

Dette er kanskje en av de dummeste problemstillingen jeg har vært borti

For det første. Dette er irrelevante spørsmål for å løse oppgaven.

For det andre, disse verdiene, navnene og hvor mye og hva de forskjellige har fått er bare for å gjøre oppgaven lettere. Om denne joar skulle fått 63% dårlig multe og resten friske, noen halv modne og 6 stk med mark i. Skulle disse verdiene skal ha mindre 'runde' tall å la deg jobbe med hadde du nå sittet med hue trøkt i brun øyet ditt.

Og for det tredje! Nevnte jeg at dette er irrelevant?

For det fjerde, løs oppgavene på skolen med idiotiske verdier i steder for å bry hodet ditt med disse absurde tingene (De er ikke så absurde, bestefar plukket 87kg tyttebær på en helg). Ikke still spørsmål om verdier og dette du lurer på. Regn dem nå, og spørr heller hvorfor når du har begynnt på en yrkesfags linje som elektro, der det fort blir absurde verdier fra lærerene :)

Endret av Erav
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...