Gå til innhold

Nikon D300s, D300 eller D90?

Anbefalte innlegg

Kjøpte et D300s i dag for 11.999,- på Japan Photo. Dette er ca. 1500,- under nest billigste for tiden. Følger i tillegg med gavekort på fotobok til 300,- så det kan være lurt å slå til nå...

Har kun fått testet det noen timer, og det eneste jeg ikke er helt fornøyd med er multifunksjonsknappen. Synes knappen krever et for "dypt" trykk i forhold til f.eks. D2h/x. Veldig fornøyd med ytelsen på høy ISO så langt. Selv om dette ikke kan konkurrere med D3/D700, så har jeg sjelden bruk for den ekstremt høye ISOen disse åpner opp for.

Klinte til og kjøpte en D300s jeg også... Førsteintrykket er UTROLIG bra, mulighetene i dårlig lys er bare fantastisk... Tok en del bilder i kveld, fra bare et par små glødepærer og et par stearinlys. Var så mørkt at jeg nesten ikke så noe i søkeren, men bildene ble knall!! Selv på ISO 1600-2000.

Synes heller ikke vekten var ille nå, men bruker mest kompakt fastoptikk, som 50mm 1.4.

Kontrollene og grepet er bare helt suverent, men det er mye å sette seg inn i!

Absolutt alt kan jo nesten konfigureres og justeres etter preferanser og behov, så jeg bestilte en bok fra Amazon med en gang.

En D90 hadde sikkert dekket behovet, men dette ser ut til å bli et nydelig verktøy til å jobbe med. Liker de ekstra mulighetene og kvalitetsfølelsen. Forøvrig det 5. Nikon SLR huset vårt, så den får godt selskap..

Kjøpte en lysbildefilm også, tenkte å teste FM2'en igjen i vinter og feire at den har hengt med i 27 år! Synd de digitale husene ikke holder like lenge...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Siden det er mange som har vært i denne valgets kvaler, tenkte jeg å bidra med mitt inntrykk etter noen ukers bruk av D300S...

For det første, dette er et fullblods proffkamera, så jeg vet ikke om jeg ville anbefalt det som første kamera. Jeg har brukt Nikon SLR i nesten 30 år, men måtte bruke mye tid på å sette meg inn i denne, det er ganske stor overgang selv fra D70/D80.

Det er UTROLIG mange muligheter og tilpasninger, omtrent ALT kan tilpasses.

MEN, når dette først er gjort, så har du kameraet akkurat slik du vil ha det, gjerne med flere profiler du skifter kjapt mellom.

Og da er det jo en drøm å bruke, som gir helt fabelaktige resultater! Spesielt at man kan få så bra resultater i elendig lys imponerer veldig!! (det gjør også de andre nye modellene)

Men det som skiller er direkte tilgang til de fleste hovedfunksjonene. Likte spesielt muligheten for hurtig eksponeringskompensasjon, som jeg lenge har misunt Canon-brukerne. Her er det jo enda bedre! Du kan bruke sekundærhjulet til hurtigjustering, og kan velge om verdien skal beholdes eller ikke når lysmåleren slukker. Så bruker du den "vanlige" justeringen for permanent justering, da ved å holde inne knappen for justering samtidig.

Genial bruk av sekundærhjulet, som ellers ikke kan brukes til noe fornuftig.

Kjempegod støtte for mine gamle manuelle objektiver, endelig har jeg lysmåling og får med riktig Exif-info.

Funksjonen for å bla gjennom ansikter fungerer bra og er genial til barnebilder. Da ser man om øynene er i fokus eller lukket.

Videofunksjonen er spennende, særlig med en god fastlinse. Bruker 50mm 1.4, som gir rå resultater! Men må fokusere manuellt, og det er ikke lett å holde stødig. Kult å kunne filme i elendig lys, med bra resultat.

Ting jeg ikke var helt fornøyd med:

• Er enig at multifunksjonshjulet er litt hardt å bruke, den er faktisk bedre på D40'en til kona. Men jeg har satt opp til å bruke bakhjulet til å scrolle med også.
  • Er litt skuffet over "auto" fokussystemet som bruker alle punktene, den bommer ofte. Ser ut til å prioritere nærmeste motiv. Men jeg er vant til å bruke manuelt punkt, og det fungerer bra.
  • Hvis man konfigurer å bruke blenderringen fremfor fronthjulet, så virker ikke LiveView. Det var dårlig forklart, trodde først kameraet var defekt. Står ikke noe om dette under LiveView, men det står under instillingen.
  • Batteriet varer ikke lenge, med en del LiveView og videobruk. Reservebatteri blir neste kjøp.

Så vurder om du klarer deg med en D90 hvis du mangler optikk, og kjøp heller en fastlinse eller to. Men bruker du kameraet MYE, så er det et topp verktøy, uten tvil!!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Gleder meg ikke mindre til kjøp av D300s etter å ha lest disse postene!

Å skyte under mørke forhold skjer ikke med D80en min. Over ISO 400 går jeg skjelden. Over 800 går jeg aldri. Eksempel på ISO 1600 m/Sigma 70-200/2.8 ligger i posten.

Gleder meg!!!

PS: I eksempelet har jeg brukt støyreduksjon og er korrigert litt.

post-176745-1261830069_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ser at TS allerede har handlet, men poster min erfaring alikevel.

Jeg siklet også en del på D300 da jeg gikk opp fra D40, jeg endte med å kjøpe en D90 og litt glass i stedet. De første ukene etter handelen var jeg veldig usikker og fikk ikke helt slått meg til ro med tanken på "skulle brukt et par tusen til og fått D300"

Men nå etter noen mnd så er den følelsen helt borte. D90 gir meg akkurat det jeg trenger, nok av knapper slik at det er raskt å endre iso, fokus modus, lysmåling, WB etc.. Bildene blir knall. CLS mot SB600 og SB800 er kult å leke med. Alt i alt er jeg nå svært så tilfreds med valget jeg gjorde. Batterigrep og skikkelig stativ blir handlet nå i romjula.

Lenke til kommentar

Jeg hadde D40 for ca to år siden. Kjøpte så D90 etter ca et år til som ble stjålet i sommer, så nå er D300s på vei.

Tenkte på D90 først og fremst, fordi jeg så ikke behovet for D300s. Men etter mer research og sikling etter D300s så var det jeg endte med.

De fleste kommer vell til å kjøpe seg grommere utstyr etterhvert uansett, så hvorfor ikke smelle til med noe skikkelig med en gang.

Lenke til kommentar
De fleste kommer vell til å kjøpe seg grommere utstyr etterhvert uansett, så hvorfor ikke smelle til med noe skikkelig med en gang.

Der har du det! Når du først driver en del med foto, og kommer til å gjøre det noen år fremover. Hvorfor ikke bare gjøre det med en gang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...