Gå til innhold

Nikon D300s, D300 eller D90?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg ønsker meg et nytt og større kamera med mer funksjoner og som er mer robust. Har D40 i dag.

Jeg tar mest familiebilder av barna samt litt natur og bilder fra reiser.

Har linsene Nikon 18-55 VR, Sigma 50-150 f/2.8 samt SB-600. Vil også kjøpe et 30-35 mm fastobjektiv.

Er D300s verdt det dobbelte av D90? Vurderer også brukt D300.

Var inne på tanken på D200, men leste at egenskapene ikke var så gode, det er jo fra 2005.

Så, hva skal jeg satse på :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har også lurt på det samme. Hos FotoVideo har jeg fått prøve alle side-by-side, og det eneste som skuffer meg er at grepet på D90 virker litt glatt og plastaktig.

Det er det eneste som trekker ned, og det er synd...

Synes min D70s sitter bedre i hånda, men D300s føltes FANTASTISK... selv om den er ganske tung!

Er det noen erfaringer på D90 på dette? Den har heldigvis bra tommelstøtte som kompenserer noe. Har også testet i andre butikker for å se om det var noe med den ene, men samme på de andre.

Regner med D90 er mest aktuelt pga prisen, trenger bl.a. blitz også, men kunne tenkt meg et par av funksjonene til D300s, særlig raskt å kunne bla gjennom ansiktene.

Lenke til kommentar

Grep er jo en subjektiv ting, men jeg har aldri hatt noen følelse av at grepet på mitt D90 er glatt.

Skjønner hva du mener, prøvde D90 opp mot D300 og grepet på D300 er helt klart bedre, men D90 er lettere og det veier litt opp.

D90 + glass får min stemme.

Lenke til kommentar

Hva slags funksjoner ...

ikke så veldig mye annet enn jeg har på D40'en egentlig. Men synes selve huset er litt lite og ønsker større oppløsning.

6 MP er litt lite når jeg skal ta bilder til forstørring på veggene.

Ellers så hadde det vært kjekt med video.

Jeg har selv tenkt på 35 mm 1.8G eller Tamron 17-50 f/2.8.

Lenke til kommentar
Grep er jo en subjektiv ting, men jeg har aldri hatt noen følelse av at grepet på mitt D90 er glatt.
Jeg synes heller ikke glatt i seg selv er noe problem, høyrehånden skal uansett ikke bære kameraet. Det er forøvrig en egenskap som gjerne forandrer seg etter en del bruk, jeg vet ikke hvordan godt brukte D90'er eller D300'er er å holde i sammenliknet med nye...

Basert på TS sine "kriterier" i sisteposten, står jeg forøvrig ved D90 + 17-50VC...

Lenke til kommentar

Fornuften tilsier D90 + glass.

Men når du nå har vært å prøvd D300S og funnet at du liker den bedre er løpet kjørt.

Om du kjøper en D90 vil du alltid tenke på at du egntlig likte D300S bedre, og etterhvert vil det gnage og gnage, og du får ikke fred i sjela før du holder en D300S i handa.

Det handler om følelser, ikke fornuft. Bildene du vil ta med en D300S blir ikke bedre enn med D90.

Det var en kardinalfeil å prøve D300S om du ikke var parat til å kjøpe den.

Nå er det gjort, og du må ta konsekvensen som en mann.

Slakt sparegrisen til unga og sett kjærringa på grøtdiett. Trolldommen blir ikke brutt før du har en D300S.

Og for all del, ikke rør en D700...

Lenke til kommentar

Har ikke sett noen sammenligning mellom de 3 ennå, men bildebrikken i D90 er samme som i D300, det er gjort noen endringer i elektronikk og/eller softwaren som i noen tester (og Ken Rockwell...) konkluderer med at D90 har marginalt bedre bildekvalitet enn D300. D90 n har ett stor pluss og det er skikkelig OK knapp, den jalla løsningen på D300 er til mer irritasjon enn nytte, men dette er en bagatell i den store sammenhengen.

En ting som jeg er usikker på om D90 har er CLS, Nikon sitt blitsstyring, skal du jobbe med feks portretter er den funksjonen nesten alene verdt pengene.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med de fleste, her.

Jeg har prøvd alt som er av semi- og proffesjonell hus av Nikon (utenom D3s). Har en D80 jeg ønsker å oppgradere til en D300(s?) selv, men har ikke pengene til det - enda.

Det jeg merket ved D300'ene var:

- Større, bedre å holde

- Himmelsk ISO-følsomhet; tok bilder i butikken, som har et veldig varmt og ikke veldig bra lys @ISO 3200 uten å se plagsom støy. På D80en går jeg aldri over ISO 800, lar heller vær å ta bildet.

- Lettere å håndtere, mtp. "hurtigknapper" som er strategisk plasser rundt om på kameraet.

Jeg har også prøvd D700 en del. Jeg likte, av en eller annen grunn, D300s bedre. Jeg synes det er så liten forskjell på D700 og D300s at jeg heller beholder all DX opptikken min fremfor å selge alt, for så å kjøpe et FX objektiv for alle pengene, og kjøper D300(s) istedenfor.

Jeg har ikke prøvd D700 like mye som D300s, så det siste avsnittet kan du ikke stole helt 100% på.

Jeg er tildels enig med "k-k", men ja - fornuften til de fleste sier D90 + optikk, men magen sier som regel etter du har prøvd huset "D300s!".

Lenke til kommentar

Da har jeg handlet. Siden finansene ikke myldrer og sikkert ikke vil det på en stund, falt jeg på å kjøpe et brukt D80 fra Stavanger Foto som annonserer på Foto.no. Skulle være et eksemplar som var som nytt gått kun 237 eksponeringer (hvordan de nå finner ut av det!). Betaler 3000 kroner som ikke ser ut til å være noe upris. Fint å handle med en butikk også, får 3 mnd. bruktgaranti. det gir ingen private.

Det har det forbedrede grepet jeg ønsker, bedre oppløsning. Det er nok ikke like godt som D90, men godt nok.

Så får jeg spare til litt bedre glass. Lurte på å selge D40'en men ser det er mange som angrer på det. man kan vel ikke forlange mer enn 2000,- for et perfekt eksemplar D40 med Nikon 18-55 VR + uv-filter. Da tror jeg vil beholde det selv.

Vel, takk for tips ;)

Lenke til kommentar
Skulle være et eksemplar som var som nytt gått kun 237 eksponeringer (hvordan de nå finner ut av det!).
Kameraet har en teller (strengt tatt for antall lukkerutløsninger, ikke eksponeringer - men de to er nesten det samme) som kan avleses av verksted i hvert fall. Jeg tror det er mulig for hvem som helst å avlese den på Nikon-kameraer.
Lenke til kommentar

Kjøpte et D300s i dag for 11.999,- på Japan Photo. Dette er ca. 1500,- under nest billigste for tiden. Følger i tillegg med gavekort på fotobok til 300,- så det kan være lurt å slå til nå...

Har kun fått testet det noen timer, og det eneste jeg ikke er helt fornøyd med er multifunksjonsknappen. Synes knappen krever et for "dypt" trykk i forhold til f.eks. D2h/x. Veldig fornøyd med ytelsen på høy ISO så langt. Selv om dette ikke kan konkurrere med D3/D700, så har jeg sjelden bruk for den ekstremt høye ISOen disse åpner opp for.

Endret av Jarlsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...