aaabbb666 Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hei! I går natt da jeg skulle kjøre hjem, begynte bilen å lage rare lyder, så jeg kjørte til siden for å se hva som var skjedd. Først tenkte jeg at hjulene trolig var punktert, eventuelt at jeg hadde kjørt over noe, og det derfor kom rare lyder.Men dette var ikke tilfellet, hjulene var i finstand, og det var heller ingenting under bilen som kunne ha laget de lydene. Så da jeg skulle sette meg i bilen igjen for å kjøre, fikk jeg start på motoren, men da jeg satte bilen i gir kom lyden tilbake, samt at bilen ikke vil kjøre en eneste meter fram! Satt jeg bilen i fri, kom også lyden! Eneste måten for å slippe unna lyden var å holde inn clutch-pedalen. Lyden som kom var av en slags hakking, ser nesten for meg noe som forstyrrer ett tannhjul eller lignende. Når jeg skulle dytte bilen ut av veibanen, kom også denne hakkingen, nå selv med bilen og tenningen avslått! Er det noen her med bilkunnskaper som har en liten anelse på hva som feiler den? Mvh mr0nning Lenke til kommentar
daruu Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hva slags bil? Høres jo ut som ett clutch/girkasserelatert problem da. Lenke til kommentar
aaabbb666 Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Bilen jeg har er en Honda Civic 1.4i 1995 modell. Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 ..Når jeg skulle dytte bilen ut av veibanen, kom også denne hakkingen, nå selv med bilen og tenningen avslått!... I og med at bilen ikke sto i gir da du dyttet den av veien kan det være det er så enkelt som en gåen drivknute. Kommer lyden fra en spesiell side av bilen? Får du bilen lett i gir? Mistet all drivkraft? Prøv å høre hvor lyden kommer fra, gjerne med en kamerat på utsiden av bilen. Hvis det er en drivknute som er gåen er sannsynligvis gummimansjetten rundt denne sprukket slik at det har kommet vann inn og fettet har blitt slynget ut. Lett å sjekke ved å svinge fra den ene til den andre siden og inspisere mansjetten (ser ut som et trekkspill og ligger rundt akslingen på innsiden av bremseskivene). Som regel er det yttre drivknute som ryker, der er det mest belastning. Vanligvis er bilen kjørbar en god stund med slitt drivknute (med knakkende lyd), men det hender også at de ryker tvert dessverre. Ikke sikkert det er en av drivknutene, men verdt å sjekke ut. Lenke til kommentar
aaabbb666 Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Etter en nærmere titt viste det seg at drivknuten på høyrehjulet framme var helt slitt/ødelagt. Heldig med den, ser ut som dette er arbeid jeg kan gjøre i garasjen hjemme, i kontra om det hadde vært clutch eller gir. Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå