Kosertopplevelser Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hva kan gjøres med publikumsarealet for å bedre konsertopplevelsen? Selv har jeg gått hjem fra konsert med vond rygg etter å ha stått i ro i flere timer ... Mange, kanskje de fleste konsertsteder tilbyr publikum lite annet av fasiliteter enn gulv, vegger og øl før under og etter konserten. Kanskje bør det være sånn? Eller har du opplevd noe annet som funker? Jeg arbeider med en Masteroppgave om møblering av publikumsarealet, og vil gjerne høre din mening om temaet. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 dette er jo sjangerspesifikt da... men er musikken rolig nok kan man jo ha bord og stoler ellers synes jeg gulv, vegger og øl egentlig er nok. Noen steder bør legge litt mer fokus på raskere utlevering av øl, men ellers synes jeg det fungerer bra som det er... Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Gulv, vegger og scene. Ølsalget er latterlig og ødelegger for alle som er unge og vil høre musikk. (Dette kommer fra en som er over 18, og som selv drikker) Lenke til kommentar
Osturn Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 En konsert er skikkelig tung for en rygg når man skal stå i ro i flere timer istrekk. Det som er med på å gjøre det mindre belastende er om man har støtte tilgjengelig. Personlig foretrekker eg å komme tidligere enn nødvendig for å kunne sikre meg bedre plasser (både for utsikt mot artister og for å få muligheten til å støtte seg mot gjerdet. Hvis man er uheldig og ender opp midt i den verste hoppeklynga, så kjenner man det godt dagen etter. Her er det umulig å stå i ro... Hadde ikke vært dumt om man kunne skippet alkoholsalg, da dette gjør folk utrolig mye mindre oppmerksom på å ta hensyn til andre. Er så utrolig irriterende å måtte stå ved siden av folk som både lukter alkohol, men som også absolutt skal hoppe som en galning (helt uten hemninger). Da er det ingenting som hindrer meg å løfte albuen min i den personens retning;) Men alt i alt veier musikkopplevelsen som oftest opp for eventuelle ubehag som følge av at man står i ro i lang tid. Lenke til kommentar
Marillion Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Hater å stå på konserter! Var på Marillion-konsert på Victoria Nasjonale Jazzscene 24. og 25. oktober. Lokalet hadde kapasitet på 300 pers, og sitteplasser til mer eller mindre alle. Konsertene varte nesten 3 timer pr kveld, og alt jeg kan si er: 'sitteplasser er genialt!' Syns f.eks "trøkket" fra publikum tilsvarte en hvilken som helst god konsert, til tross for at alle satt. Ulempen er jo at artistene vil tjene mindre penger i og med at stoler osv tar ekstra plass. Syns selv det er fint å kunne hvile seg litt under en konsert. Bare det å kunne lene seg inntil noe hjelper på en sliten rygg. Går uansett på konserter uavhengig av om det er stå eller sitteplasser. Endret 29. oktober 2009 av _Marillion_ Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Det spørs jo helt på scenen og bandet, måtte jeg ha sett f.eks TDWP i november sittende, hadde jeg klikka. Lenke til kommentar
Marillion Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Hva kan gjøres med publikumsarealet for å bedre konsertopplevelsen? Selv har jeg gått hjem fra konsert med vond rygg etter å ha stått i ro i flere timer ... Mange, kanskje de fleste konsertsteder tilbyr publikum lite annet av fasiliteter enn gulv, vegger og øl før under og etter konserten. Kanskje bør det være sånn? Eller har du opplevd noe annet som funker? Jeg arbeider med en Masteroppgave om møblering av publikumsarealet, og vil gjerne høre din mening om temaet. Forresten, kult tema du skriver masteroppgave om Hvilket fag/studie gjelder det? Endret 29. oktober 2009 av _Marillion_ Lenke til kommentar
weebl Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 det er en del konserter man ikke kan sitte på da. dra på en metal konsert så tror jeg det er svært få som faktisk vil sitte. her er jo moshpits, hopping, walls of death og bodysurfing nesten en nødvendighet Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Hvorfor ikke lage til et galleri med sitteplasser? Altså et lite areal over gulvet (andre etasje, men åpent ned mot scenen) der det er stoler og bord? Da kan man gå opp dit hvis man vil sitte. Kanskje til og med ta litt ekstra betalt for de. Og kanskje ha muligheten til å reservere sitteplass når man bestiller billettene? Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Hvis man skal ha det, må man jo ha et passende bygg. De aller fleste konsertsaler har ikke muligheten til å sette inn et galleri. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Noen steder har benker langs veggene, og da blir det jo brått sitteplass til en del, selv om det ikke tar stor plass. Bortsett fra det, kan jeg egentlig ikke komme på noen gode forslag til hvordan man kan møblere et vanlig konsertsted. Det går jo fint an å sitte på gulvet, da, hvis det er nogenlunde rent. Lenke til kommentar
knottsau Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Det er alltids noen som vil sitte, så da bør det være noen stoler for de. Da gjerne på en liten høyde så de ikke må sitte å se resten av publikum i bakhodet. Og de med store ølglass burde holde seg unna moshen. Lite kult å være full av øl etter to sekunder, bare for at noen idioter tror de klarer å ha ølet i glasset gjennom hele moshen. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 For ikke å snakke om de som klikker og starter en slåsskamp fordi noen dulter borti han og ølen hans faller på gulvet. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 man hodler drikken glant unna moshpitten, it's a golden rule Lenke til kommentar
knottsau Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Mange idioter som ikke har skjønt det enda, desverre. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Øl på konserter er generelt sett en kjip ting (først og fremst når det er inne), siden idioter hiver "bånnslammet" (1/4 av ølen) over resten av publikum. Det hadde vært helt greit dersom det var vann, men øl stinker og er klissete, og er ikke noe jeg ønsker å ha over hele meg etter å ha vært på konsert. Det kjipeste med ølsalg er nå uansett årsgrenser. Jeg hadde gladelig ofret litt mer penger for en billet dersom jeg da visste at det betydde at alle som liker musikk skal få oppleve musikk. Lenke til kommentar
Kosertopplevelser Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Forresten, kult tema du skriver masteroppgave om Hvilket fag/studie gjelder det? Takk for det. Jeg er enig, og særlig siden jeg studerer møbeldesign. Har ikke funnet mange gode løsninger for dette, så dersom noen har gode eksempler er jeg lutter øre... Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 De fleste uteplasser som har konsterter, vil jo trykke inn så mange folk som overhodet mulig for å tjene mest mulig på kvelden. Sitteplasser tar stor plass per person, og er svært lite økonomisk. Foruten å lage galleri om det er høyt nok under taket, eller bygge en forhøyning langs ene veggen av lokalet, er det svært lite som kan gjøres. Spesielt hvis de som sitter også skal få med seg konserten. Det er noen utesteder her i Bergen som har to etasjer, der ene har konsert og andre har sitteplasser. Men da får ikke de som sitter med seg konserten. Lenke til kommentar
Acherontic Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Aldri stå bom stille så lenge i strekk, da blir man sliten i ryggen uansett hva slags gulv det er. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Greia med ølsalg er vel at hvis de konsertscenene skal få det til å gå rundt, så må de basere mye, om ikke det meste av inntektene på ølsalget. Møblering er helt avhengig av hva slags musikk som skal spilles. Det meste av musikk liker jeg best å stå og høre på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå