Gå til innhold

Gaming PC til rundt 10 000 kr

Anbefalte innlegg

Planlegger å kjøpe ny gaming pc til rundt 10 000,-

Har lite peiling, så tips og forslag tas imot med stor takk.

Hvilke kabler må jeg ha? Er det noe jeg kan gjøre annerledes?

Har sett litt rund og kommet fram til noen forslag.

Oppsett 1(komplett.no):

- Antec Nine Hundred Midi Tower Sort

- Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS, 120mm fläkt, 8xSATA, SLI

- Intel Core™ i7 920 Quad Processor 8MB, Boxed

- XFX X58 SLI, Socket-1366 DDR3, ATX, 2xGbLAN, SLI & CrossFireX, 3xPCI-Ex(2.0)x16

- Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7

- XFX Radeon HD 4890 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, 850MHz, Lite

- Seagate Barracuda® 7200.12 1TB SATA 3.0Gb/s, 32MB, 7200RPM Black DVD±RW burner

Pris: Ca. 9100,- fra Komplett.

_____________________________________________________________________________________

Oppsett 2 (fra dette forumet Stasjonær PC (selvbygg)

Kabinett: Antec Nine Hundred II

Hovedkort: Gigabyte GA-P55-UD3

Prosessor: Intel Core i5 750

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 5870

Lydkort: Asus Xonar DX

Minne: Corsair XMS3 1600MHz DDR3 4GB

Harddisk #1: Samsung SpinPoint F3 1TB

Harddisk #2: Intel X25-M 80GB SSD

Brenner: LG GH22NS40

Strømforsyning: Corsair TX 750W

Pris: 9 100,- hos Amentio

Mvh

Magnus Rønning

Endret av Magronmhr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er forskjell på core i7-860 og core i7-920?

Er det mye vits med to harddisker? Den at harddisk to på oppsett to koster rundt 1700,-

Er det en fordel å gå opp litt i ram? for eksempel 6 GB.

Tusen takk for svarene :)

Endret av Magronmhr
Lenke til kommentar

vel du kan alltids pimpe med et ordentlig headset (razor / logitech g35) eller kanskje et gaming keyboard ( g15v2 /g19)

evt kan du gå for extra ram. det skal bli ganske mye dyrere i 2010++ og jeg merker at jeg fort bruker en del ram når jeg kjører mange apps. ligger vel på rundt 40-50% bruk av ram (jeg har 4gig) når jeg bare bruker win7 til sørfing etc. men så kjører jeg en del apps da. 6gig hadde nok vert nok, men med 4 ram slots/sockets er det vel en toss up om du går for 6 eller 8.

kanskje kjøpe en hdmi kabel om skjermen din støtter det.

Lenke til kommentar

Er dette oppsettet en forbedring i forhold til nevnte "oppsett 2"?

Kabinett: Antec Nine Hundred Two

Hovedkort: Gigabyte GA-P55-UD3

Prosessor: Intel Core i7 920

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 5870

Lydkort: Asus Xonar DX/XD

Minne: Corsair XMS3 TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB)

Harddisk #1: Samsung Spinpoint F3 1 TB

Harddisk #2: Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2

Brenner: LG GH22LP20

Strømforsyning:Corsair TX 850W

TOTALT 12108,-

Lenke til kommentar
Så ram blir dyrere i 2010? Vil det si at det er en fordel å kjøpe før det?

Hva mener du med toss up?

Har bare en 19" VGA-skjerm. oppgradering av den kommer senere.

Ram har en naturlig pris fluks og "ekspertene" mener at den har vert kunstig lav de siste årene. I tillegg forventes råvare prisene å stige noe som vil heve produksjons kostnadene. samt med windows 7 slipp regner man med at det vil bli masse oppgraderinger ute å går siden den bølgen som skulle ha truffet med vista ser de for seg at kommer i 2010. I tillegg har man finans krisa.

Man kan lese seg opp om man vil men the word on the street er at prisen vil få en betydelig økning i 2010. så om du planlegger å kanskje hive på litt mer ram om noen måneder så kan du like greit kjøpe det nå og spare litt peng.

med toss up mener jeg at ram pakker ofte kommer parret. det vanligste er enten 2x 2gb eller 3 x 2 gb. men ingen 1x2gb

HK har 4 ram slots. Det vil si at om du kjøper 3x2 giga og så bestemmer deg for å oppgradere senere ( ikke at jeg tror du vil trenge det siden 6 burde være nok) så ender du nok opp med en extra ram brikke som du ikke har noen plass å sette hen. Så da kan det være like greit å kjøpe 2 sett av 2x2giga framfor 1 sett av 3x2 giga.

men for å være helt ærlig så ser jeg på 4 gig som standard 6 gig som bra og 8 gig som luksus. noe mer enn 8 og benefit til cost ratioen synker.

Lenke til kommentar

satte opp 10 000 som budsjett bare for å ha en start.

kan gå over hvis det er en fordel/mer for pengene. skal uansett oppgradere senere.

hvorfor passer ikke CPU? Passer den ikke på hovedkortet? hvor mye mer vil det evnt bli?

Fungerer dette:

Intel Core i7 920

Gigabyte GA-EX58-UD3R, X58, Socket-1366

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB

EVNT (hvis det passer bedre):

Intel Core i7 920

Gigabyte GA-EX58-UD3R, X58, Socket-1366

Corsair Dominator TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB)

Er det mye ytelse å hente fra dette oppsettet kontra "oppsett 2"?

Endret av Magronmhr
Lenke til kommentar

i7 920 hører til socket 1366 som er x58 chipset. det gamle hovedkortet du valgte ut var et x55 chipset som er socket 1156

det finnes en i7 860 som går på 1156 socket da.

så ja det nye oppsettet funker

du kan sjekke ut dette og se om du vil gå for 1156 socket med i5/i7 eller socket 1366 i7

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...i=3634&p=16

nå fant jeg ikke en annen thread jeg så etter men iirc så finnes det rapporter om at i5 lett lar seg klokke opp en god del bare med luft kjøling samt at den innebygde overclokings softwaren gir deg en god økning selv med stock kjøler.

Endret av paalrh
Lenke til kommentar
i7 920 hører til socket 1366 som er x58 chipset. det gamle hovedkortet du valgte ut var et x55 chipset som er socket 1156

det finnes en i7 860 som går på 1156 socket da.

så ja det nye oppsettet funker

du kan sjekke ut dette og se om du vil gå for 1156 socket med i5/i7 eller socket 1366 i7

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...i=3634&p=16

nå fant jeg ikke en annen thread jeg så etter men iirc så finnes det rapporter om at i5 lett lar seg klokke opp en god del bare med luft kjøling samt at den innebygde overclokings softwaren gir deg en god økning selv med stock kjøler.

Begynner å skjønne litt mer :)

Roter litt med hva som funket på hva og det som ikke funket. har du orket å satt opp det som "vi" ble enige om? :)

Tusen takk så langt.

Lenke til kommentar

Hva er forskjell på x58 og x55?

Tenkte på i7

Blir vel nok med 6 gb ram.

Tror jeg dropper SSD. Hvis jeg ikke finner en billig en.

"ha i tankene at den 9100 fra amentio ikke inkluderte ssd disken"

hva mente du med den? 9100?

Endret av Magronmhr
Lenke til kommentar

gå til

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1104203

se på den grønne boksen ved siden av ssd disken. det betyr at det er en valgfri oppgradering. om ikke det var nok klikk på handlevogn linken

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=97263

se nøye gjennom komponent listen. det står ingen intel ssd eller annen ssd i den listen

vek kort sagt er x58 mye dyrere og er liksom elite chipsettet. Den støtter i7 920.

x55 er rimeligere fortsatt jævli bra og er det de fleste gamere kjøper for tiden. det har støtte for i5 + en litt mindre sterk versjon av i7 kalt i7 860

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...