Gå til innhold

Den russisk-Japanske krigen

Turbobenni

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker ikke så mye av den krigen, men en ting som fasinerte meg, som jeg syntes du burde få med deg, er sjøslaget mellom den russiske atlanterhavsflåten, og den japanske flåten. Japanerne var i kraftig undertall, men vant slaget takket være utmerket taktikk og meget dyktige skyttere. De mistet, så vidt jeg kan huske, ingen skip, mens russerne ble knust.

Dette var det som markerte seieren til japanerne (det er mange år siden jeg hadde om den, så det kan være feil), og markerte at japan ikke lengere ble regnet som et u-land.

Lenke til kommentar

Den Russi-Japanske krigen var det som virkelig etablerte Japans rolle som en regional stormakt, ja. Japan hadde hatt suksess i krig mot Kina allerede, men det ble undervurdert siden Kina ble oppfattet som et tilbakestående land.

Det kan nevnes at Japan var en av maktene som deltok i den imperialistiske aksjonen mot Kina etter Boxer-opprøret i 1900, det var japanske soldater i det diplomatiske kvarteret i Bejing, for å nevne noe, Japan var på sett og vis allerede inkludert som en makt, og akseptert av vestlige nasjoner. Den russiske holdningen til Japan var typisk negativ, og rent bortsett fra russisk rasisme, var det mye fordi Russland ikke så noe øyeblikkelig behov for en konkurrent i østen, Japan utviklet seg som østens svar på Tyrkia, kan man nesten si, selv om Japan hadde mer suksess.

I tillegg til den japanske seieren på havet var landkrigen definitivt en prelude for første verdenskrig. Mye av strategien, taktikken og våpnene som ble tatt i bruk i den russi-japanske krigen ville ni år senere blir satt på en ny prøve i Europa. Diplomatiske utsendinger fra alle større europeiske land var til stede som observatører. Det kan ikke utelukkes at den japanske seieren virket oppmuntrende på de europeiske generalene i 1914. Synd at de ikke lærte av egne erfaringer, though. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...